• Sun 28 Jun 2020 19:53
    261 visningar
    1 svar
    1
    261

    Jobbig svägerska

    Hej,

    Min sambo har två äldre systrar. Båda har partner. Den äldsta har ett barn i tonåren och den andra systern väntar sitt första barn liksom jag och min sambo. 
    Svärföräldrarna äger en sommarstuga sedan många år tillbaka där den äldsta systern beter sig som en polis, är det inte som hon vill så uttrycker hon sig väldigt irriterat. Det kan handla om att en vas står fel på ett bord eller att en säng i gästrummet inte är bäddad som hon vill. 
    Alla har samma känsla kring detta och det blir så tråkigt när vi är där för man går som på nålar, när systern inte är där andas alla ut och njuter. 

    Hon har inga vänner utan bara sin familj och ser ner på att vi andra väljer att prioritera vänner också på vår semester. Jag tror det bottnar i att hon är svartsjuk på att vi andra har något inte hon har och att vi ska ha barn (hon vill gärna ha fler barn men kan inte få tyvärr). 
    Pratar min sambo med henne vänder hon bara allt till att det är honom det är fel på samma sak om den andra systern säger till henne. Hans föräldrar sopar bara det under mattan med att säga jaja, det är så hon är strunt i det. 

    Jag vill så gärna att mitt barn ska kunna växa upp i stugan men samtidigt vill jag inte att barnet ska behöva gå på nålar för att hon är så. Har ni några bra råd/tankar kring detta?
  • Svar på tråden Jobbig svägerska
  • Mon 29 Jun 2020 09:02
    #1

    Som svärföräldrarna säger, strunta i det. Låt henne gå omkring och rätta till vaser, bäddning och annat. Svara inte när hon håller på och gnäller, om det är ett direkt tilltal så får du lära dig några fraser du upprepar, t ex att världen inte går under för att en vas står fel men att hon i så fall själv får rätta till om det stör henne så pass att hon inte kan njuta av ledigheten och tiden tillsammans. I rummet där du och din sambo sover ska hon däremot inte ens sätta sin fot medan ni är på plats, och inte ha några åsikter heller.

Svar på tråden Jobbig svägerska