• pempem

    Jobbig svägerska

    Hej,

    Min sambo har två äldre systrar. Båda har partner. Den äldsta har ett barn i tonåren och den andra systern väntar sitt första barn liksom jag och min sambo. 
    Svärföräldrarna äger en sommarstuga sedan många år tillbaka där den äldsta systern beter sig som en polis, är det inte som hon vill så uttrycker hon sig väldigt irriterat. Det kan handla om att en vas står fel på ett bord eller att en säng i gästrummet inte är bäddad som hon vill. 
    Alla har samma känsla kring detta och det blir så tråkigt när vi är där för man går som på nålar, när systern inte är där andas alla ut och njuter. 

    Hon har inga vänner utan bara sin familj och ser ner på att vi andra väljer att prioritera vänner också på vår semester. Jag tror det bottnar i att hon är svartsjuk på att vi andra har något inte hon har och att vi ska ha barn (hon vill gärna ha fler barn men kan inte få tyvärr). 
    Pratar min sambo med henne vänder hon bara allt till att det är honom det är fel på samma sak om den andra systern säger till henne. Hans föräldrar sopar bara det under mattan med att säga jaja, det är så hon är strunt i det. 

    Jag vill så gärna att mitt barn ska kunna växa upp i stugan men samtidigt vill jag inte att barnet ska behöva gå på nålar för att hon är så. Har ni några bra råd/tankar kring detta?
  • Svar på tråden Jobbig svägerska
  • Drottningen1970

    Säg åt henne att lägga av. Att ni är trötta att gå på nålar för att hon tror att hon har rätt att diktera standarden. Tala om att hon skapar otrivsel och att alla andas ut när hon är borta. Man måste nog vara väldigt tydlig.

  • erikaABC

    Jag skulle ha hanterat det genom att inte bo i stugan när systern är där.
    Flera personer har försökt nå fram till henne utan att lyckas. Tyvärr brukar inte saker bli bättre för att man fortsätter försöka och skava på varandra. Riskerar att försämra relationerna även till dina svärföräldrar och kanske även till din man. 
    Har många exempel på att det ofta inte brukar bli så bra att knöla ihop sig många personer samtidigt i en stuga. Låter så mysigt i tanken men funkar sällan, tyvärr.
    Kanske systern behöver den tankeställaren när hon inte kan lyssna på vad de andra säger. Att ni faktiskt börjar undvika henne.

  • viseversa

    SAe till att ni inte är där samma veckor som henne. Föräldrarna får ju dela upp så alla deras barn får 2 veckor var i stugan. Sen om ni väljer att spendera 4 v4ckor med den andra systern med familj är det upp till er.

  • pempem

    Det är inte så enkelt att bara dela upp veckorna. Svärföräldrarna och syskonen vill att det ska vara så att alla får komma och gå. Men tror det får bli så att vi undviker att åka dit när de är där. Kanske planera att åka dit tillsammans med den bra systern så att hon kanske fattar att vi undviker henne och börjar fundera kring varför.

  • Physalis

    Jag hade nog också helt enkelt sluta åka dit när hon var där tills problemet är löst. Svärföräldrarna borde vara de som tar tag i detta eftersom det är deras stuga. Eftersom ni i egenskap av gäster kan bara välja att komma under de förhållanden som svärföräldrarna erbjuder eller låta bli.

    Kanske blir svärföräldrarna eller hon själv intresserad av en förändring när likgiltigheten leder till negativa konsekvenser men räkna inte med det för mycket.


    Korrekturläser som en kratta
  • Finansen7

    Hon tillåts härja runt utan konsekvenser. Fråga varför det är så viktigt att en vas står på ett visst bord. Fråga varför hon är så sur. Avskyr när sura personer tillåts terrorisera sin omgivning. Eller köp/hyr en egen stuga. Svärföräldrarna kommer aldrig få sin mysiga ?alla får komma och gå som de vill? när de väljer att sopa problemet under mattan.

Svar på tråden Jobbig svägerska