• Emtra

    HJÄLP! Middagsbjudning :)

    Hej!

    Jag behöver er hjälp! Jag ska ha 6 kollegor på middag här nästa helg. Blir alltid så stressad när jag ska ha gäster och bjuda på mat "Räcker det? Finns det något som alla gillar? Är det gott? Etc etc."

    Blir buffé med tre sortes kött, färskpotatissallad, västerbottenpaj, grönsallad, 2 såser och massa grönsaker och frukt och bröd, smör och ost.

    Till dessert blir det fläderpaj med kaffe osv.

    Hur lång tid vill ni ha mellan mat och kaffe?

    Hur snabbt inpå att gästerna kommer ska man servera maten, dom kommer vid 18 en helgdag?

    Vad ska man ha för snacks inpå kvällen när mat och dessert är uppätet?

    Vissa kommer sova kvar, vad ska man ha för "frukostmaterial" hemma?

    Mvh En vilsen och stressad själ

  • Svar på tråden HJÄLP! Middagsbjudning :)
  • Jagochdublirvi
    Emtra skrev 2020-06-28 20:35:42 följande:

    Hej!

    Jag behöver er hjälp! Jag ska ha 6 kollegor på middag här nästa helg. Blir alltid så stressad när jag ska ha gäster och bjuda på mat "Räcker det? Finns det något som alla gillar? Är det gott? Etc etc."

    Blir buffé med tre sortes kött, färskpotatissallad, västerbottenpaj, grönsallad, 2 såser och massa grönsaker och frukt och bröd, smör och ost.

    Till dessert blir det fläderpaj med kaffe osv.

    Hur lång tid vill ni ha mellan mat och kaffe?

    Hur snabbt inpå att gästerna kommer ska man servera maten, dom kommer vid 18 en helgdag?

    Vad ska man ha för snacks inpå kvällen när mat och dessert är uppätet?

    Vissa kommer sova kvar, vad ska man ha för "frukostmaterial" hemma?

    Mvh En vilsen och stressad själ


    Mitt tips är att inte krångla till det! Gör det så enkelt som möjligt för dig. Det räcker med en sorts kött. Ta då kallskuret eller att ni grillar någon köttbit tillsammans. Eller bara att ni grillar lite korv.Det räcker med bara potatissallad eller paj, du behöver inte ha både och. Enkel grönsallad behöver inte krånglas till. Två såser är kul, men det räcker med en. Du behöver inte heller ha allt klart när de kommer, det är trevligt att laga mat tillsammans. Jag tror att gästerna uppskattar det också, särskilt om alternativet är att du ska springa runt och fixa och dona och stressa hela dagen och kvällen.

    Som snacks kan du köpa en chipspåse, lite choklad eller liknande. Eller lite olika frukter.

    Till frukost behöver det inte heller vara så märkvärdigt. Lite bröd, smör och ost och/eller något annat pålägg. Vill du ha lite mer, ta då yoghurt och lite jordgubbar. Ta det du själv brukar ha och vill du ha lite extra så ta något mer utöver det du brukar själv ha. Lite kaffe, te. Lite juice blir lite extra lyx, men tänk på att de med högsta sannolikhet inte förväntar sig någon hotellfrukost. Det blir bara jobbigt att vara gäst om värden anstränger sig för mycket och visar tydligt att hen håller på att stressa ihjäl sig.
Svar på tråden HJÄLP! Middagsbjudning :)