• Sun 28 Jun 2020 22:27
    238 visningar
    0 svar
    0
    238

    Hjälp! Kan A-kassan stänga av mig för att jag kommit in på en utbildning som börjar i höst?

    Hej! Måste kolla hur det ligger till med detta, finner inga bra svar när jag söker runt.

    Jag har blivit arbetslös pga av Corona sen april, under tiden har jag sökt jobb, spontanansökte även till en 2 årig utbildning jag inte var behörig till. Kände att jag även ville passa på att plugga upp min behörighet för utbildningen via komvux (kurs, meddelade a-kassan och inget konstigt med det, får ingen ersättning under just denna perioden jag studerade bara) och gjorde det under en månad nu i juni. Den 2 åriga utbildningen hade dock ett behörighetsprov som jag skrev och nu i veckan fick jag besked om att jag kommit in! Är sjukt glad och taggad såklart, dock fick jag höra från en bekant att a-kassan antagligen kommer stänga av mig om jag tackar ja till att gå utbildningen som startar i augusti.

    Jag personligen har inget problem med att söka en deltidstjänst eller tex ett sommarjobb nu tills utbildningen börjar så självklart kommer jag ju göra det, skulle det dyka upp en super möjlighet som jag upplever är bättre än utbildningen så kan jag självklart tänka mig det med.

    Men känns lite pissigt om det stämmer (alltså att man blir avstängd eller utan ersättning) jag har ju gjort som man ska i dessa tider.

    Om någon befunnit sig i en liknande situation och har erfarenhet så svara gärna!

Svar på tråden Hjälp! Kan A-kassan stänga av mig för att jag kommit in på en utbildning som börjar i höst?