• DenizeMars

    Betygsätt namn

    Hej!

    Jag och en väninna satt och diskuterade om olika namn eftersom hon är gravid.

    Hon hade väldigt unika namn förslag,vissa namn har jag aldrig hört och hade aldrig vågat döpa mina egna barn till.

    Jag vill gärna höra vad ni tycker om några av dessa namn, det är ju roligt att veta vad folk tycker:)

    Pojknamn:

    Alpha

    Amandus

    Lovin

    Taika

    Phoenix

    Nilo

    Ossian

    Enzo

    Flicknamn

    Twyla

    Lykka

    Mireya

    Belivia

    Tiara

    Lovalie

    Berätta gärna vad ni tycke rom dessa namn:)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-28 23:33
    Glömde ett tjejnamn som är Hwila uttalas villa.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-28 23:40
    Och pojknamnet Yadriel.

  • Svar på tråden Betygsätt namn
  • Tiffany

    Gillar inte nåt direkt men skulle jag få välja ett killnamn o ett tjej blir det ossian och lovalie men amadeus hade jag tyckt om även om det inte fanns riktigt som ett alt :)

  • Bunny on speed

    Alpha

    Amandus -det har jag föreslagit med min partner vägrar

    Lovin - svenskt eller engelskt uttal? Svenskt lätt sött, men inget på vuxen man. Betoning på o.

    Taika - låter som tjej

    Phoenix

    Nilo

    Ossian

    Enzo

    Flicknamn

    Twyla - gulligt, men kanske inte i Sverige

    Lykka

    Mireya

    Belivia - nej nej nej

    Tiara

    Lovalie


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Kusinen

    Ossian tycker jag är väldigt fint. Enzo har jag hört en del så tror att det är rätt poppis. Föredrar Ezra som är lite liknande. Yadriel var ganska fint, helt nytt för mig, men tror inte det kan bli nåt större problem med uttal på svenska.

    Bland flicknamnen var det väl framför allt stavningarna som stod ut. Twyla kan vara svårt med både uttal och stavning. Och varför skriva ett namn med dubbel-k på svenska? Ska barnet växa upp här är det nog smidivare med traditionell stavning med ck. Men kommer personen från ett språk där man skriver med dubbelk såfunkar ju det också.

    Hwila tycker jag låter väldigt krångligt. Jag skulle utgå från att personen kommer från ett språk där dels h-et skulle uttalas och dels w ett spevifikt uttal. Jag tror att många skulle försöka säga het så att det blev " Hevila" och en del skulle noglägga till ett "engelskt" w-uttal.

    Mireya gillar jag bäst av flicknamnen, personligen, men Tiara och Lovalie fu kar ju bra. Lätta att uttala och stava.

  • DenizeMars
    Bunny on speed skrev 2020-06-29 05:40:54 följande:

    Alpha

    Amandus -det har jag föreslagit med min partner vägrar

    Lovin - svenskt eller engelskt uttal? Svenskt lätt sött, men inget på vuxen man. Betoning på o.

    Taika - låter som tjej

    Phoenix

    Nilo

    Ossian

    Enzo

    Flicknamn

    Twyla - gulligt, men kanske inte i Sverige

    Lykka

    Mireya

    Belivia - nej nej nej

    Tiara

    Lovalie


    Tack för ditt svar. Jag håller faktiskt med på det du har skrivit, vissa namn funkar inte här i Sverige haha:)
  • DenizeMars
    Tiffany skrev 2020-06-29 01:13:10 följande:

    Gillar inte nåt direkt men skulle jag få välja ett killnamn o ett tjej blir det ossian och lovalie men amadeus hade jag tyckt om även om det inte fanns riktigt som ett alt :)


    Tack för svaret:)
  • DenizeMars
    Tiffany skrev 2020-06-29 01:13:10 följande:

    Gillar inte nåt direkt men skulle jag få välja ett killnamn o ett tjej blir det ossian och lovalie men amadeus hade jag tyckt om även om det inte fanns riktigt som ett alt :)


    Tack för svaret:)
  • DenizeMars
    Tiffany skrev 2020-06-29 01:13:10 följande:

    Gillar inte nåt direkt men skulle jag få välja ett killnamn o ett tjej blir det ossian och lovalie men amadeus hade jag tyckt om även om det inte fanns riktigt som ett alt :)


    Tack för svaret:)
  • DenizeMars
    Kusinen skrev 2020-06-29 07:12:41 följande:

    Ossian tycker jag är väldigt fint. Enzo har jag hört en del så tror att det är rätt poppis. Föredrar Ezra som är lite liknande. Yadriel var ganska fint, helt nytt för mig, men tror inte det kan bli nåt större problem med uttal på svenska.

    Bland flicknamnen var det väl framför allt stavningarna som stod ut. Twyla kan vara svårt med både uttal och stavning. Och varför skriva ett namn med dubbel-k på svenska? Ska barnet växa upp här är det nog smidivare med traditionell stavning med ck. Men kommer personen från ett språk där man skriver med dubbelk såfunkar ju det också.

    Hwila tycker jag låter väldigt krångligt. Jag skulle utgå från att personen kommer från ett språk där dels h-et skulle uttalas och dels w ett spevifikt uttal. Jag tror att många skulle försöka säga het så att det blev " Hevila" och en del skulle noglägga till ett "engelskt" w-uttal.

    Mireya gillar jag bäst av flicknamnen, personligen, men Tiara och Lovalie fu kar ju bra. Lätta att uttala och stava.


    Tack för ditt svar:) Jag har själv svårt för Ossian, tycker det låter konstigt och samma med Yadriel.

    Med flicknamnen vet jag inte riktigt hur de har tänkt sig, men men haha
  • Alvina
    DenizeMars skrev 2020-06-29 10:22:48 följande:

    Tack för ditt svar:) Jag har själv svårt för Ossian, tycker det låter konstigt och samma med Yadriel.

    Med flicknamnen vet jag inte riktigt hur de har tänkt sig, men men haha


    I din andra tråd där du vill ha namnförslag på tvillingpojkar påstår du att du är väldigt förtjust i namnet Ossian. Så...hur ska du ha det?
  • Aniiee
    Pojknamn:

    Alpha - och Omega, då eller? Alpha är en bokstav....
     
    Amandus - kan ju funka. Inte helt outside.

    Lovin - Kan inte hjälpa att jag tänker på bröd....

    Taika - Taika Waititi är ju rätt skön, så... men man ska nog ha någon koppling till folken i Stilla havet.

    Phoenix - Felix vill ha tilbaka sin papegoja....

    Nilo - Huh, Gustavsson igen....

    Ossian - är väl ok. Jag har använt nästan det namnet i en fantasy.

    Enzo - Är inte de papperstillverkare?

    Flicknamn

    Twyla - Hej igen, Louisiana....

    Lykka - försvenskning av Lykke?

    Mireya - Se Twyla

    Belivia - Se Twyla IGEN

    Tiara - Kan jag ha den på huvudet, eller blir det för otympligt?

    Lovalie - Inte som jag skulle uttala det. Men de flesta kan nig uttala det bättre.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Betygsätt namn