• Anonym (Ny jurist)

Studieteknik juridik

Jag har problem med mina juridikstudier.

Har en kandidat och en master inom statsvetenskapen och har nu sadlat om till juridiken.

Jag tänkte att studierna skulle vara enkla för mig med tanke på tidigare bra resultat på uppsatser och bra studieteknik i övrigt - inget av detta är till min fördel nu utan tvärtom.

Jag gör fortfarande toppresultat på alla former av skrifter så som uppsatser och promemorior men tentorna? Katastrof.

Så det måste vara min studieteknik som är fel?

Jag har som regler att läsa ut min kurslitteratur och färgerlägger mycket. Brukar då memorera väldigt mycket. Sedan gör jag vissa av frågorna.

Antar att detta måste vara fel inom juridiken.

De flesta som jag pluggar med läser knappt böckerna mera än när de letar svar på frågor som vi fått i våra övningskompendium. Jag läser mestadels men gör inte så mycket frågor och det är för att jag saknar ett facit på övningsfrågorna och då har jag skippar frågorna för jag kan ändå inte veta om jag har tänkt rätt?

Hur gör ni andra? Vad gav er toppresultat?

• Svar på tråden Studieteknik juridik
  • Anonym (tenta)

När jag läste på universitetet hade dom kurser i hur man lägger upp studierna. Kolla om ni har en sån, jag rekommenderar den!

• Anonym (Ny jurist)

Jag bad om tips från dem som nu eller tidigare studerat juridik. Hur andra gör? Och vad det ger för resultat.

En sådan kurs ger mig ingenting som jag inte redan vet.. det hur jag fixar tentorna som behöver fixas..

• Anonym (jur stud)

Jag läste på juristlinjen för länge sedan, men målet med juridikstudier är ju att lära sig hitta svaren på frågorna i litteraturen och inte nödvändigtvis att memorera saker. Det är kanske där du gör fel? Tror man i många fall får ha böckerna med på tentorna nuförtiden och det bekräftar ju att det handlar om att precis som i verkligheten efter studierna lära sig vägarna till svaren och analysera frågorna. 

Om jag vore du, skulle jag fokusera på gamla tentor och göra dem. Få tag i så många gamla tentor du bara kan och gör alla frågorna. Då lär du dig vilka svar som förväntas. 

Jag brukade bara läsa igenom böckerna en gång rakt igenom. Inga omläsningar eller sånt, det slösar bara tid. Så jag antar att det stämmer överens med hur dina pluggkamrater gör. 

• Anonym (Ny jurist)

Ja jag fick höra samma av en kollega som just nu satsar på ting..

Han hade bara löst igenom boken översiktligt och mest pluggar på frågor.

Men min fråga är; hur vet ni att svaret blir rätt om man inte har facit? Kanske inte det som är syftet?

• Anonym (C)
    Anonym (Ny jurist) skrev 2020-06-29 12:38:35 följande:

Ja jag fick höra samma av en kollega som just nu satsar på ting..

Han hade bara löst igenom boken översiktligt och mest pluggar på frågor.

Men min fråga är; hur vet ni att svaret blir rätt om man inte har facit? Kanske inte det som är syftet?

Det är inte alltid det finns ett rätt svar. Det viktigaste är att du kan analysera och argumentera för vad du tycker. Du måste så klart utgå från rättskällorna, lagtext, praxis och doktrin. Att veta var du kan hitta källorna är viktigare än att memorera saker. Men ju mer du läser desto bättre förståelse får du ju och kan föra ett djupare resonemang.
  • Anonym (Ny jurist)

Ja jag gjorde nyligen en tenta och mina svar var korrekta men tydligen gick jag låga poäng ändå för att resonemanget var dåligt..

Och tyvärr får vi bara typsvar och personlig feedback saknas så man måste lista ut felet själv och där har jag problem..

Men skall jag summera er så borde jag satsa mera på att lösa frågorna. Och lägga energi på retoriskt skrivande samt vara tydlig, men avstå från att vara allt för analytiskt eftersom jag isåflal glider ifrån sakfrågan!?

• Anonym (:))

När jag pluggade juridik fick jag ut mycket bara av att gå på föreläsningarna och att ha diskussioner med kurskamrater. För att få en större förståelse av ärendena, brukade jag försöka applicera situationen i mitt eget liv och det kan jag fortfarande göra idag när jag ställs inför ett juridiskt problem. Jag tror det blir enklare att lära om man är intresserad av själva området och för mig fanns det vissa rättsområden som jag tyckte var roligare än andra.

När man väl börjat läsa inser man också hur mycket juridiken styr allt i samhället. En bra studieteknik för mig var att tänka mig ett juridiskt problem som kan uppstå i vardagen, typ när man köpt nya kläder och kommer hem och ser att tröjan har hål i sig. Vilka rättigheter och skyldigheter har man? Försök identifiera vilket slags problem det är, vilken lag som styr detta, finns tillsynsmyndigheter vars beslut man kan ta del av? Jag läste också ofta på Lawline för att se hur de besvarade juridiska frågor. Dels lärde jag mig själva svaren på frågorna, läste ofta lagtexten som man hänvisade till i sin helhet, inte bara referaten. På så sätt kunde jag få reda på mer än vad som stod i själva frågan och andra frågor kunde uppkomma och genom att söka svar även på dessa frågor lärde jag mig mer inom det området. Men det var också givande för att kunna se hur de la upp svaren och hur man hänvisade till lagtexten och hur de sökte sig fram till olika slutsatser baserat på den information de hade att utgå från.

Juridiken är fortfarande teoretisk och studierna syftar mer till att lära sig hitta lösningar på problem än att faktiskt memorera något utantill. En läkare kanske inte kan dra upp kurslitteraturen under en pågående operation men för juristen är det inget konstigt att ha uppe lagtexten. Kurslitteraturen är viktig men juridiken är fortfarande levande. Du vinner inget på att läsa boken från pärm till pärm och memorera alla rättsfall, ett år senare kan lagen ändras och allt du lärt dig blir inaktuellt. Det du istället bör satsa på är att lära dig metoderna för lagtolkning. Att läsa lagtexten kan vem som helst göra, men att kunna tolka den och veta begreppens innebörd (som kan vara olika i olika lagar) är en annan sak, samt att kunna koppla ihop lagar för att hitta en lösning. Allt står inte i en lag utan man kanske måste kolla den lagen ihop med en annan för att få en bra bild av situationen.

Det finns inte alltid något "rätt och fel" i juridiken, många gånger handlar det bara om hur man argumenterar. Juristens favoritord är ju ofta "Det beror på", eftersom situationen aldrig är densamma. På tentorna kan du ha hänvisat till rätt lag enligt konstens alla regler och fortfarande få låga poäng. Det spelar ingen roll att man spaltar upp massa lagar om man inte också visar hur de tillämpas i den aktuella situationen. 

Alla lär sig olika men mina tips är: Diskussion med kurskompisar, gå på föreläsningarna och försök att omsätta den kunskap du får i nya situationer för att på så sätt utöka dina kunskaper. Ta gärna hjälp av gamla tentor + svar för att se hur andra har formulerat sig :) 

• Anonym (Uppsala)

Gör gamla tentor och övningsuppgifter. Det är ju argumentationen som är viktigt. Plugga med andra så kan du diskutera uppgifterna. Kanske är olika vad som funkar på olika lärosäten. Jag pluggade på Uppsala universitet, gjorde seninarieuppgifterna och gjorde gamla tentor. Försökte få till systematiken i flödesscheman. Svårt att vara konkret men det är ju juridiks metod du ska lära dig. Inte detaljfrågor.

• Anonym (Trött)

Hej! Testar om denna tråd är aktiv? Studerar JÖKEN och har så himla svårt med studietekniken..Har studerat mycket förut och brukar tycka det är roligt och såg fram emot denna kurs. Det är intressant och lärorikt men känns så övermäktigt?! Pluggar på distans, vilket inte brukar vara problem.

Skulle verkligen behöva tips på studieteknik. Hur gör jag med lagarna, ska jag söka svar där i alla frågor. Tror också jag gör felet att försöka memorera för mycket. Här gäller det väl mer att problemlösa? Någon som har något tips att ge mig? Tacksam för all hjälp. Nu när jag sätter mig med böckerna så blir jag helt slut efter några meningar ibland så känns ju ganska hopplöst ibland ...

• Anonym (jur stud)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-03 05:43:13 följande:

Hej! Testar om denna tråd är aktiv? Studerar JÖKEN och har så himla svårt med studietekniken..Har studerat mycket förut och brukar tycka det är roligt och såg fram emot denna kurs. Det är intressant och lärorikt men känns så övermäktigt?! Pluggar på distans, vilket inte brukar vara problem.

Skulle verkligen behöva tips på studieteknik. Hur gör jag med lagarna, ska jag söka svar där i alla frågor. Tror också jag gör felet att försöka memorera för mycket. Här gäller det väl mer att problemlösa? Någon som har något tips att ge mig? Tacksam för all hjälp. Nu när jag sätter mig med böckerna så blir jag helt slut efter några meningar ibland så känns ju ganska hopplöst ibland ...

Fokusera på gamla tentafrågor och försök lösa dem. Det är där du ser vad de viktiga frågeställningarna är. 
Svar på tråden Studieteknik juridik