• Anonym (Ny jurist)

Studieteknik juridik

Jag har problem med mina juridikstudier.

Har en kandidat och en master inom statsvetenskapen och har nu sadlat om till juridiken.

Jag tänkte att studierna skulle vara enkla för mig med tanke på tidigare bra resultat på uppsatser och bra studieteknik i övrigt - inget av detta är till min fördel nu utan tvärtom.

Jag gör fortfarande toppresultat på alla former av skrifter så som uppsatser och promemorior men tentorna? Katastrof.

Så det måste vara min studieteknik som är fel?

Jag har som regler att läsa ut min kurslitteratur och färgerlägger mycket. Brukar då memorera väldigt mycket. Sedan gör jag vissa av frågorna.

Antar att detta måste vara fel inom juridiken.

De flesta som jag pluggar med läser knappt böckerna mera än när de letar svar på frågor som vi fått i våra övningskompendium. Jag läser mestadels men gör inte så mycket frågor och det är för att jag saknar ett facit på övningsfrågorna och då har jag skippar frågorna för jag kan ändå inte veta om jag har tänkt rätt?

Hur gör ni andra? Vad gav er toppresultat?

• Svar på tråden Studieteknik juridik
  • Anonym (tenta)

När jag läste på universitetet hade dom kurser i hur man lägger upp studierna. Kolla om ni har en sån, jag rekommenderar den!

• Anonym (Ny jurist)

Jag bad om tips från dem som nu eller tidigare studerat juridik. Hur andra gör? Och vad det ger för resultat.

En sådan kurs ger mig ingenting som jag inte redan vet.. det hur jag fixar tentorna som behöver fixas..

• Anonym (jur stud)

Jag läste på juristlinjen för länge sedan, men målet med juridikstudier är ju att lära sig hitta svaren på frågorna i litteraturen och inte nödvändigtvis att memorera saker. Det är kanske där du gör fel? Tror man i många fall får ha böckerna med på tentorna nuförtiden och det bekräftar ju att det handlar om att precis som i verkligheten efter studierna lära sig vägarna till svaren och analysera frågorna.