När jag pluggade juridik fick jag ut mycket bara av att gå på föreläsningarna och att ha diskussioner med kurskamrater. För att få en större förståelse av ärendena, brukade jag försöka applicera situationen i mitt eget liv och det kan jag fortfarande göra idag när jag ställs inför ett juridiskt problem. Jag tror det blir enklare att lära om man är intresserad av själva området och för mig fanns det vissa rättsområden som jag tyckte var roligare än andra.
När man väl börjat läsa inser man också hur mycket juridiken styr allt i samhället. En bra studieteknik för mig var att tänka mig ett juridiskt problem som kan uppstå i vardagen, typ när man köpt nya kläder och kommer hem och ser att tröjan har hål i sig. Vilka rättigheter och skyldigheter har man? Försök identifiera vilket slags problem det är, vilken lag som styr detta, finns tillsynsmyndigheter vars beslut man kan ta del av? Jag läste också ofta på Lawline för att se hur de besvarade juridiska frågor. Dels lärde jag mig själva svaren på frågorna, läste ofta lagtexten som man hänvisade till i sin helhet, inte bara referaten. På så sätt kunde jag få reda på mer än vad som stod i själva frågan och andra frågor kunde uppkomma och genom att söka svar även på dessa frågor lärde jag mig mer inom det området. Men det var också givande för att kunna se hur de la upp svaren och hur man hänvisade till lagtexten och hur de sökte sig fram till olika slutsatser baserat på den information de hade att utgå från.
Juridiken är fortfarande teoretisk och studierna syftar mer till att lära sig hitta lösningar på problem än att faktiskt memorera något utantill. En läkare kanske inte kan dra upp kurslitteraturen under en pågående operation men för juristen är det inget konstigt att ha uppe lagtexten. Kurslitteraturen är viktig men juridiken är fortfarande levande. Du vinner inget på att läsa boken från pärm till pärm och memorera alla rättsfall, ett år senare kan lagen ändras och allt du lärt dig blir inaktuellt. Det du istället bör satsa på är att lära dig metoderna för lagtolkning. Att läsa lagtexten kan vem som helst göra, men att kunna tolka den och veta begreppens innebörd (som kan vara olika i olika lagar) är en annan sak, samt att kunna koppla ihop lagar för att hitta en lösning. Allt står inte i en lag utan man kanske måste kolla den lagen ihop med en annan för att få en bra bild av situationen.
Det finns inte alltid något "rätt och fel" i juridiken, många gånger handlar det bara om hur man argumenterar. Juristens favoritord är ju ofta "Det beror på", eftersom situationen aldrig är densamma. På tentorna kan du ha hänvisat till rätt lag enligt konstens alla regler och fortfarande få låga poäng. Det spelar ingen roll att man spaltar upp massa lagar om man inte också visar hur de tillämpas i den aktuella situationen.
Alla lär sig olika men mina tips är: Diskussion med kurskompisar, gå på föreläsningarna och försök att omsätta den kunskap du får i nya situationer för att på så sätt utöka dina kunskaper. Ta gärna hjälp av gamla tentor + svar för att se hur andra har formulerat sig :)