• Anonym (Kluven tjej.)

    Vet inte om jag är kär i killen, tillräckligt bra anledning för en abort?

    Hej! Nu ska ni få höra mitt dilemma. Jag är gravid i vecka 10. Har funderat på abort ett tag men har inte klarat gjort det för det känns bara så fel.... men dock så har jag vart väldigt osäker på andra plan som gjort att jag är orolig över hur allt ska bli i framtiden. Jag har två barn sedan innan, med en annan man. Det som gör mig så osäker är dels en del ekonomiska saker och det är mest sambon det handlar om där och hur han tar ansvar för ekonomi. Sedan så har jag tappat attraktionen och även börjat tvivla på kärleken vilket känns jätte jobbigt i denna situation. Vi har vart ihop i två år. Såklart så har jag ju börja analysera allting extra mkt efter jag fick vetskap om graviditeten. Jag är en väldigt kärleksfull mamma, och mammahjärtat har haft väldigt svårt att avbryta graviditeten. Fast det känts som att det kanske borde varit det bästa just nu... vet inte vad jag ska göra. Vill ju inte bli ensam med tre barn sen om det inte funkar mellan oss. Kan även tillägga att pappan till mina andra två har inte varit att räkna med så mkt som senaste åren heller. Så är extra rädd för saker ska gå åt helvete. Vad tycker ni? Har jag tillräckligt med underlag/skäl för ett genomföra en abort utan att behöva ha allt för dåligt samvete över det? Dock kommer jag att ha det ändå... vill bara höra vad ni andra säger för ett få lite stöttning i allt detta. Hopplöst att prata med dom som står mig nära för dom är för känslomässigt involverade. Vad skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Vet inte om jag är kär i killen, tillräckligt bra anledning för en abort?
  • Anonym (Livia)

    Jag tycker att det du beskrivit här i trådstarten är tillräckligt bra anledningar för en abort. Jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete. Känner du redan nu att det inte fungerar mellan dig och sambon, så blir det ju inte bättre för att ni skaffar barn ihop.

    Alla tänker ju olika om det här och det är ju bara du som kan avgöra vad som känns bäst för dig, men jag skulle personligen inte vilja fortsätta med en graviditet om jag inte var helt hundra att jag vill fortsätta med pappan. Varför binda sig till någon som man inte kanske vill vara med?

  • Anonym (Kluven tjej.)
    Anonym (Livia) skrev 2020-06-29 19:44:57 följande:

    Jag tycker att det du beskrivit här i trådstarten är tillräckligt bra anledningar för en abort. Jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete. Känner du redan nu att det inte fungerar mellan dig och sambon, så blir det ju inte bättre för att ni skaffar barn ihop.

    Alla tänker ju olika om det här och det är ju bara du som kan avgöra vad som känns bäst för dig, men jag skulle personligen inte vilja fortsätta med en graviditet om jag inte var helt hundra att jag vill fortsätta med pappan. Varför binda sig till någon som man inte kanske vill vara med?


    Tack för ditt svar! Ja och jag är ju extra rädd för att det ska bli så med tanke på att jag är separerad med de andra barnens pappa. Min magkänsla säger att jag borde gjort abort redan men ja hjärtat säger ju att det känns så fel. Men jag kanske ska tänka lite på mig själv för en gångs skull och hur jag ska må i framtiden osv :-/ jag har lätt för att tänka på alla andra före mig själv. Jag bara är sådan.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Kluven tjej.) skrev 2020-06-29 19:53:24 följande:

    Tack för ditt svar! Ja och jag är ju extra rädd för att det ska bli så med tanke på att jag är separerad med de andra barnens pappa. Min magkänsla säger att jag borde gjort abort redan men ja hjärtat säger ju att det känns så fel. Men jag kanske ska tänka lite på mig själv för en gångs skull och hur jag ska må i framtiden osv :-/ jag har lätt för att tänka på alla andra före mig själv. Jag bara är sådan.


    Vem ska ta hand om barnen om inte du orkar för att du mår dåligt?

    Du gör inte barnen en tjänst att kämpa i motvind. Tvärtom faktiskt.
  • Tecum

    Abort är det rätta i din tuffa situation och inget du ska ha dåligt samvete för.

  • Anonym (Livia)
    Anonym (Kluven tjej.) skrev 2020-06-29 19:53:24 följande:

    Tack för ditt svar! Ja och jag är ju extra rädd för att det ska bli så med tanke på att jag är separerad med de andra barnens pappa. Min magkänsla säger att jag borde gjort abort redan men ja hjärtat säger ju att det känns så fel. Men jag kanske ska tänka lite på mig själv för en gångs skull och hur jag ska må i framtiden osv :-/ jag har lätt för att tänka på alla andra före mig själv. Jag bara är sådan.


    Precis som Matilda skrev tänker du ju på andra om du tänker på dig själv i det här fallet. Du har ju dessutom redan barn att ta hänsyn till. Du måste prioritera dig själv också för att kunna vara den bästa mamman du kan vara för dem.

    Fundera ett par varv till. Vänd dig kanske till vården för att få någon att bolla tankar med.
  • Anonym (smurfen)

    Man behöver inget skäl för att göra abort.

    Det är klart du klarar av en abort om det är det du vill. Det är bara att göra det.

  • Anonym (Maja)

    Klarar du av att göra senare abort?Hur känns det?

  • Anonym (Kluven tjej.)
    Anonym (Maja) skrev 2020-06-29 21:40:40 följande:

    Klarar du av att göra senare abort?Hur känns det?


    Nej det klarar jag inte av. Det måste ske snarast i så fall. Tack för alla svar! Uppskattar det verkligen.
  • En hjälpande vän

    Hej!

    Jag kommer med respekt och förståelse för dig och hoppas att detta svar blir till nytta för dig.

    Du befinner dig i en väldigt tuff situation, känner kanske många olika känslor och bär på många frågor. Min åsikt i detta är att du ska behålla barnet. Du frågar även vad jag skulle ha gjort, och mitt svar är att jag skulle behålla barnet.

    Eftersom du nämner ekonomin som ett skäl till att göra abort så vill jag informera om att det finns hjälp att få. Man erbjuds ekonomisk hjälp och det finns flera olika organisationer som erbjuder både ekonomisk och materiell hjälp (t.ex blöjor och annat nödvändigt).

     

    Om det är så att du funderar på att adoptera bort barnet så finns det hjälp att få i adoptionsprocessen också. Det finns möjlighet att låta barnet tas hand om av en fosterfamilj eller adopteras av en annan familj.

     

    Vad jag förstår av vad du skrev (ursäkta mig om jag förstått fel) så har du inte en så stabil relation med din man och oroar dig över om du kommer bli lämnad ensam med barnen. Detta är en svår tanke. Jag rekommenderar att du och din partner tillsammans går på parterapi, detta kanske kan hjälpa er relation.

     

    Jag förstår att du är orolig över framtiden. Det är inte alltid enkelt att ta hand om och uppfostra ett barn, och tanken på att behöva göra detta ensam är inte en lätt tanke. Men detta barn som du bär på är en välsignelse. Jag kan berätta lite kortfattat om det barn som växer inom dig just nu:

     

    I vecka 10 så är barnet circa 3-4 cm lång, hans/hennes hjärtat slår och har i princip utvecklats färdigt, de flesta organen finns på plats men behöver fortsätta växa och utväcklas. Ögonen och näsan syns, vrister och handleder har bildats och det går att skönja fingrar och tår. När du är gravid i vecka 10 kan barnets armar (som redan har armbågar) böjas. Mängden fostervatten ökar även och barnet rör sig och tränar sina armar och ben.

     

    Jag hoppas verkligen att denna text blir till nytta för dig, för mitt syfte med att skriva detta var att hjälpa till och ge rådgivning. Om du har frågor, funderingar eller bara vill prata så kan du gärna kontakta mig.

Svar på tråden Vet inte om jag är kär i killen, tillräckligt bra anledning för en abort?