• Anonym (Hur)

    Skicka mail anonymt?

    Jag vill meddela en person om en sak men inte avslöja att det är jag. Dom kommer kanske inte att göra så stor grej av det, men visst är det enkelt att spåra även om jag gör en ny e-post? Hur kan man göra?

  • Svar på tråden Skicka mail anonymt?
  • Anonym (O)

    Hoppas att det inte är enkelt att spåra om man gör ny e-post 
    så gör jag alltid när jag vill vara anonym!

  • Anonym (Hur)
    Anonym (O) skrev 2020-06-29 21:52:36 följande:

    Hoppas att det inte är enkelt att spåra om man gör ny e-post 

    så gör jag alltid när jag vill vara anonym!


    Tror det är lätt att se ip-adress och sedan söka på en sån sida. Får upp plats iallafall, namn också antar jag?
  • Anonym (A)

    Det kommer inte upp namn om man söker upp ip-adress. Använd VPN så att din egentliga ip-adress döljs? Skapa mailkonto och skicka från en allmän dator, typ bibliotek?

  • Anonym (Hämlig)

    Kör vpn, gratis om inte annat.

    Mail t.ex.
    yandex.com
    protonmail.com

    Beroende på hur hemlig du behöver vara. Ska du vara säker för Säpo/FRA krävs det mer arbete än om du ska mejla vanlig privatperson.

  • Anonym (..)
    Anonym (Hämlig) skrev 2020-06-29 22:45:30 följande:

    Kör vpn, gratis om inte annat.

    Mail t.ex.

    yandex.com

    protonmail.com

    Beroende på hur hemlig du behöver vara. Ska du vara säker för Säpo/FRA krävs det mer arbete än om du ska mejla vanlig privatperson.


    ...och vill man vara riktigt säker så använder man tor webläsaren utöver ovanstående.
  • Anonym (D)

    Namn kan de inte få tag på. Ungefärlig plats kan visas när man söker på ip-adressen (men stämmer inte alltid heller, har sökt på min egen några gånger och det händer att det visar rätt men också hänt att det visat en stad i helt fel del av landet). Det är enbart polisen som kan begära ut namn på vem som har en viss ip-adress och då ska man vara misstänkt för brott. Men ja, de kan få fram din ip-adress och ev. se stad/ungefär var du bor.

Svar på tråden Skicka mail anonymt?