• Anonym (Y. O)

    Var i Helsingborg flytta till med barn?

    Hej!

    Jag har läst äldre trådar men ville fråga er som kan Helsingborg vad ni tycker nu :)

    Vi funderar på att flytta till Helsingborg från Stockholm, vi tittar även på andra orter med pendlingsavstånd till Lund och Helsingborg, men Helsingborg är en vacker liten stad och det hade varit roligt att bo i någon av dom större städerna i närheten (dock inte Malmö).

    Vilka områden tycker ni är bra att bo i med barn?

    Vi tittar både på radhus och villor.

    Vi vill att det inte ska vara mycket kriminalitet eller ?utsatthet?, inte mycket trafik precis inpå boendet och nära till grönområden.

    Berätta gärna om era erfarenheter hur det ser ut nuförtiden.

  • Svar på tråden Var i Helsingborg flytta till med barn?
  • Anonym (Olympia)

    Vi bor i Hbg centrum numera, men när vårt barn var 3-4 flyttade vi från Lund till Rydebäck, en mil söder om Helsingborg. Där bodde vi i 9 år tills han kommit till högstadiet.

    Bra tågförbindelser och bussar, barnvänligt och cykelbanor, strandnära promenad och allmänt väldigt trevligt. Finns både äldre radhus närmast stranden (Alnögatan t.ex. är ett stort område uppdelat i 3 olika BRF), äldre villor och upp till rätt nybyggda villor, då Rydebäck har växt väldigt mycket senaste åren. De nya villorna ligger mer inåt landet- närmare tåget och E6 men längre från stranden.

    Skolutbyggnaden i Rydebäck är nu klar och det finns ett nytt högstadium. Vi tröttnade på att vänta och flyttade då skolbygget blev överklagat i ett par år och innan det stod klart så var skolan väldigt trång. Rydebäcksskolan är den största skolan i Helsingborgsområdet räknat i elevantal.

    Råå ligger ju närmare in till Helsingborg och är väldigt charmigt och en mindre skola, men generellt dyrare och har ingen tågstation nära.

    Det kanske inte är så attraktivt med pendling från norr om Hbg då, men "byaskolorna" i Laröd och Hittarp har annars bland de bästa skolresultaten i området.

    Jämföra och hitta skolor kan du göra här- klicka in på en skola i listan så ser du hur den klarar sig mot alla andra i Sverige.

    https://helsingborg.se/forskola-och-utbildning/sok-och-jamfor-forskolor-grundskolor-och-gymnasieskolor/

  • Anonym (Y. O)

    Tack Olympia!

    :)

    Råå var det enda jag kände till sen innan, det är fint men dyrare som du säger. Vi har sett en hel del ok radhus ute söder om Helsingborg men så läste jag artiklar om att Helsingborg-bor just i södra Hgb kände sig mest otrygga i hela Sverige, och det låter ju inte så bra.

    Vet du om det kan innefatta Rydebäck också, är det vissa områden som ska vara otryggt eller allt söder om? Läget är bra annars tycker vi.

  • Anonym (Olympia)
    Anonym (Y. O) skrev 2020-06-30 21:36:47 följande:

    Tack Olympia!

    :)

    Råå var det enda jag kände till sen innan, det är fint men dyrare som du säger. Vi har sett en hel del ok radhus ute söder om Helsingborg men så läste jag artiklar om att Helsingborg-bor just i södra Hgb kände sig mest otrygga i hela Sverige, och det låter ju inte så bra.

    Vet du om det kan innefatta Rydebäck också, är det vissa områden som ska vara otryggt eller allt söder om? Läget är bra annars tycker vi.


    Det som menas då är "Söderkvarteren"  i centrala Helsingborg samt runt Knutpunkten, och så det som kallas Planteringen. Inte Råå och Rydebäck.

    På Söder är det liv ibland, har varit skottlossning på något café, aktiv droghandel mm. Polisen försöker rensa upp nu och har gjort ett bra svep i år men de kommer tillbaka så klart. Det hindrar ändå inte mig att gå och handla på torget eller gå kvällskurser på Folkuniversitetet på Söder, det handlar om vilka tider på dygnet man rör sig där också. Men jag hade inte velat bo i de kvarteren.

    Min kollega som bor precis vid Knutpunkten hörde t.ex. folk stå och förhandla drogaffärer direkt nedanför hans balkong och erbjöd polisen att spana/lyssna från lägenheten vid två tillfällen men det tog över ett halvår innan de gjorde tillslaget mot gängen.

    Centrum är centrum, överallt i större städer. Men skolornas betyg säger vanligen  rätt mycket om varje område.
  • Anonym (Hbg)

    Som född och uppvuxen skulle jag rangordna såhär (finns fler områden men inte så omtalade på något sätt utan får anses neutrala/ok) 1= bäst utifrån område, skola, kriminalitet osv

    1 Mariastaden (grönt, pålsjöskog, "nära" till havet, mkt bra för familjer)

    2 Rydebäck. Som ovan men en förort till hbg.

    3 Norra hamnen

    4 Laröd (grönt, havet mkt bra för familjer)

    5 Slottshöjden

    6 Råå

    Undvik:

    Dalhem

    Fredriksdal

    Adolfsberg

    Drottninghög

    Söder (min mor bor där och det händer alltid skit, bomber, skjutningar mm).

    Högaborg

  • Anonym (Helsingborgare)

    Vad kul att ni funderar på att flytta till Helsingborg!

    Bra områden för barn att växa upp i är:

    Hittarp, Laröd, Maria Park (Mariastaden), Pålsjö, Husensjö/Sofieberg, Eskilsminne, Gustavslund, Ramlösa, Råå, Rydebäck. Raus Södra är nog också bra.

    Centrum, Tågaborg, Slottshöjden och Olympia är bra men kanske inte så barnvänligt. Stattena och Ringstorp kan vara bra men inte heller så barnvänligt.

    Påarp, Ödåkra och Gantofta kan nog vara ok men ligger off och är inte så spännande om du frågar mig. Elineberg är ett gränsfall. Kan vara både bra och dåligt. Hade hellre valt något annat område.

    Det byggs mycket nytt i Gustavslund, vilket innebär mycket nytt och nyinflyttat folk, men tyvärr byggs det tätt pga kommunen vill förtäta för att nyttja ytan effektivt.

    Fördelen med Ramlösa, Gustavslund, Elineberg och Eskilsminne är att det ligger nära Ramlösa Station, vilket förenklar om man hittar ett jobb i Lund/Malmö och när man ska till Kastrup.

    Det bor flest barn i Gustavslund och Ramlösa av de fyra ovanstående.

    Dåliga områden:

    Drottninghög, Dalhem, Fredriksdal, Raus Plantering, Söder, Lussebäcken, Närlunda, Elineberg (både bra och dåligt), Ättekulla, Västergård, Björka, Berga, Högaborg, Eneborg, Miatorp, Kattarp, Hasslarp.

    Nu har jag säkert trampat någon på tårna men det må vara hänt. Kan även ha glömt något område.

    Något att tänka på är att Helsingborg hör ihop med klustret kring Köpenhamn (Greater Copenhagen, som det kallas). Det märks när man kommer tillbaka från andra mindre/medelstora städer i Sverige. I år kommer det att tas beslut om fast förbindelse till Helsingör, Danmark.

    Välkommen till Helsingborg om ni flyttar hit!

  • Anonym (Helsingborgare)

    Vill tillägga att Ramlösa är ett gammalt område med fina boendemiljöer i och kring Ramlösa Brunnspark. En inbäddad oas. Intill parken finns hus/radhus som är byggda på 70- och 80-talet, blandat med gamla hus.

  • Anonym (Olympia)

    Haha, jag glömmer Maria Park, vad taskig jag är... Glad

    De som bor där är säkert helnöjda men då jag bor mitt i smeten så känns det rätt off för mig, och så är det så nybyggt. Men smaken är klart olika.

    Maria Park är däremot guld om man ska pendla norröver till jobbet.

  • Anonym (L)

    Jag är uppvuxen i södra Helsingborg, på Planteringen. Min mamma bor fortfarande där medan jag har flyttat hemifrån. När jag läser svaren ovan ser jag att det området inte fått så bra rykte om sig, vilket jag kan förstå eftersom det tyvärr blivit lite slum de senaste åren med hög kriminalitet, öppen droghandel och skadegörelse. Men jag tycker omdömena om södra Helsingborg blir lite orättvisa också, eftersom det även finns bra saker med Planteringen och Miatorp. Det finns en närhet till allt; matbutiker (både större butiker och snabbköp), stranden på Råå, restauranger (visst mest pizzerior men ändå), nära till "Bostikskogen" som passar hela familjen. Där finns en stor fotbollsplan och en liten grillplats och runt om skogen finns en löpslinga och ett utegym. 10 minuters cykelväg till Helsingborg centrum och skola. Det finns ju sämre kvarter inom Planteringen också, hela området är inte skit. Mest hyresrätter vad jag vet, hyrorna ligger på ca 6000 för en trea. Jag kan väl dock hålla med om att det finns finare områden, men jag tycker att Planteringen är ett lugnt ställe överlag, men det är nog inte vad ni är ute efter :). 

    Norra hamnen är ju fint, men väldigt dyrt. Mitt i city.
    Bostadsrätterna kostar säkert några miljoner, där man betalar minst en miljon bara för utsikten över sundet. Det är inte så lugnt område direkt, mycket folk pga restaurangerna precis vid hamnen samt mycket biltrafik. Sen finns ju Gröningen som är en fin strand och en mycket stor grönyta. Tågaborg, som ligger upp för backen från Norra hamnen är också rätt dyrt att bo. 

    Som någon annan skrev är Gustavslund ett fint område, det ligger nära väg 111 som går mot Höganäshållet men även nära E6.an och E4an så det  går snabbt att transportera sig. Det finns rätt nybyggda bostäder där.
    Även Ättekulla tycker jag är ett fint område, både hus och lägenheter och finns en skola där. Om man vill bo lite utanför city finns Rydebäck och Fortuna (söder om HBG, så bra om man ska ner mot Lund) och Laröd och Domsten mer åt det norra hållet. Även Kattarp är fint, som också ligger norrut, nästan vid gränsen mot Ängelholm. 

    Helsingborg är en fin stad, jag hoppas att ni finner något som faller er i smaken!

Svar på tråden Var i Helsingborg flytta till med barn?