• SofiaCarolina

    Vilket NIPT är bäst?

    Hej, 

    Jag och min man har beslutat oss för att göra NIPT nu med vårt andra barn. 

    Vi bor i Stockholm och undrar vad ni haft för erfarenheter av NIPT. Testerna skickas ju till olika labb och är olika mycket tillförlitliga. Min BM sa bland annat att hon vet att det NIPT-test som görs på vasamama skickas på analys till England och har flera gånger gett felaktiga resultat. (bland annat fel kön) 

    Så, finns det något ställe ni rekommendera eller kanske avråder ifrån att göra testet på? 

    (ps. vi är enbart intresserade av det "stora" testet som kollar ALLA kromosomer, mikrodeletioner osv brukar ligga kring 9000kr )

    Tackar ödmjukas för all input vi kan få <3

  • Svar på tråden Vilket NIPT är bäst?
  • Solblomma30
    SofiaCarolina skrev 2020-06-30 22:39:21 följande:

    Hej, 

    Jag och min man har beslutat oss för att göra NIPT nu med vårt andra barn. 

    Vi bor i Stockholm och undrar vad ni haft för erfarenheter av NIPT. Testerna skickas ju till olika labb och är olika mycket tillförlitliga. Min BM sa bland annat att hon vet att det NIPT-test som görs på vasamama skickas på analys till England och har flera gånger gett felaktiga resultat. (bland annat fel kön) 

    Så, finns det något ställe ni rekommendera eller kanske avråder ifrån att göra testet på? 

    (ps. vi är enbart intresserade av det "stora" testet som kollar ALLA kromosomer, mikrodeletioner osv brukar ligga kring 9000kr )

    Tackar ödmjukas för all input vi kan få <3


    Om man vill ha ett utökat test där man tittar efter fler kromosomavvikelser så är det oavsett vilken leverantör ni väljer större chans för felaktiga resultat. Det är egentligen bara T21 som har nästan perfekt resultat (och egentligen är andelen falskt positiva resultat större ju yngre man än, de där 99,8% som man beskriver i reklamen gäller bara äldre mödrar). Går man in på de mer ovanliga avvikelserna så är resultaten inte alls speciellt tillförlitliga. Men man kan ändå vara intresserad av att göra ett utökat test förstås!

    Svenska Dynamic Code erbjuder Nateras Panorama-test, som kollar alla (tror jag) nu tillgängliga avvikelser. Det ska vara tillförlitligt har jag läst. Själv blev jag erbjuden NIPT av landstinget och analysen utfördes av Karolinska. Det var dock bara de tre största avvikelserna plus könskromosomer som kollades.
Svar på tråden Vilket NIPT är bäst?