• Anonym (Bonusmamman)

    Mamma manipulerar barnen

    Jag och min man har varit tillsammans i flera år, vi har båda barn sedan tidigare. Mina barn är hos oss varannan vecka vilket har fungerat bra. Hans barn har däremot vägrat ha ett schema då de själva vill bestämma när de ska till oss. Detta har pågått sedan de var i lågstadieåldern så jag är väl medveten om att vi borde tagit tag i detta tidigare. För något år sedan träffade barnens mamma en ny man som inte gick ihop med yngsta dottern vilket resulterade i att hon valde mer och mer att vara hos oss. Under våren började hon prata om att flytta till oss (hon är nu 12 år) men plötsligt vände allt och hon kom inte alls. Vad jag förstår så vill inte mamman att hon ska vara hos oss och har troligtvis hotat med att säga upp kontakten om hon bor hos oss. Mamman är troligtvis även rädd för att behöva dela med sig av barnbidrag då hon alltid haft hand om dem. Är det någon idé att göra ngt? Kommer ngn tro min man om han berättar denna osmakliga historia? Risk finns ju att 12-åring nu kommer säga att hon vill bo hos sin mamma utan vidare bakgrundsinfo.

  • Svar på tråden Mamma manipulerar barnen
  • Anonym (Avvakta)

    Jag förstår inte. Flickan har pratat om att flytta till er, menade hon då att hon inte skulle vara hos sin mamma med ny sambo alls? Och nu blev det istället tvärt om?

    Men det.de äldre syskonen kommer fortfarande till er ibland? Om jag uppfattat det du skrivit rätt tycker jag ni lugnt ska avvakta. Hon är 12 år, mycket händer då fort. Om de äldre syskonen berättar om hur trevligt de har när de är hos er kommer hon säkert komma tillbaka efter ett par månader. Ska ni göra något skoj med alla barn under semestern tycker jag att ni ska skicka en speciell inbjudan till henne och berätta hur gärna ni alla vill att också hon följer med/deltar.

  • Anonym (ooo)

    Barnbidrag kan pappan ansöka om halva, om barn är halva tiden hos er, utan att "be" henne om det. Det finns en speciell blankett på FK så det är bara att skicka in. 

    Pappan får försöka prata med flickan utan att mamma är med och fråga hur hon på riktigt vill ha det. Om det skulle vara så att mamman sagt något som gjort att flickan helvänt, och det kommer fram att flickan egentligen vill något annat, behöver pappan göra flickan trygg i att ni hjälper henne att prata med mamman. Om föräldrarna har svårt att prata ska pappan ringa familjerätten och berätta just detta och att de behöver hjälp av dem för att kunna ha ett samtal. Om mamman vägrar (vilket hon har rätt att göra), så kan pappan ringa Soc och berätta vad flickan vill men att mamman vägrar samarbetssamtal. 
    Då kan Soc kalla till ett samtal. 
    Förhoppningsvis inser mamman att det här är en massa saker som tar energi och att de bästa vore om ni vuxna kan lösa det ändå. Eftersom barnet är så pass stort så går man oerhört mycket på vad hon själv önskar, men då måste hon vara tydlig med vad hon faktiskt vill. 

    Du antar att det är så att mamman sagt något som fått flickan att vända, men jag tolkar din text som att ni egentligen inte alls vet? 
    Det är oerhört viktigt att få till ett samtal med flickan först, så att det går att få veta vad hon själv vill och vad ev. mamman sagt. 

    Pappa borde kunna ringa dottern, om det inte går att ses? 

  • Mrs Moneybags

    Det verkar som om flickan just nu har ett dilemma. Först vill hon bara vara hos er och nu hos mamman. Lika märkligt båda delarna. 

    Ta det bara lugnt och gör ingen stor grej av det - visa att hon alltid är välkommen oavsett och säg att du är glad när hon är hos er och att det är kul att hon vill vara mer med mamma också. 

    Hon lär ändra sig ett antal gånger till innan hon är 18. 

Svar på tråden Mamma manipulerar barnen