• kalasmatten

    ungdomar, störst anledning till corona

    Har alltid tänkt att ungdomar och deras riskbeteende är en stor orsak till Coron-spridningen i världen, inte minst i Sverige. 

    Kolla detta, bekräftar mina farhågor 
    ">



    Är själv inte tonårsförälder, men hur gör ni för att få era ungdomar att förstå de kan smitta ner andra med deras riskbeteende?

    Ni visar det sig ju också att allt fler unga blir svårt sjuka i covid19

  • Svar på tråden ungdomar, störst anledning till corona
  • Sven19

    Barn och ungdomar är ju inga stora spridare av Covid-19.

    Jag tror de största spridarna är folk som bor över generationsgränserna med äldre släktingar. Folk som trängs i kyrkor och moskér. Folk som åker kollektivt när det är trängsel.

  • kalasmatten

    Om vi fokuserar på Sverige lever vi inte i flera generationer tillsammans.

    Ute i världen så behövs det ändå några aktiva spridare av viruset för att de skall komma hem till huset där alla äldre släktingar bor, där kan läget se lite annorlunda ut, men generellt i väst lever ungdomar ett mycket aktivt liv med STORA sociala kretsar, och där man är impulsiv och risktagande, och inget utvecklat konsekvens-tänk 

  • Sven19
    kalasmatten skrev 2020-07-01 11:01:33 följande:

    Om vi fokuserar på Sverige lever vi inte i flera generationer tillsammans.

    Ute i världen så behövs det ändå några aktiva spridare av viruset för att de skall komma hem till huset där alla äldre släktingar bor, där kan läget se lite annorlunda ut, men generellt i väst lever ungdomar ett mycket aktivt liv med STORA sociala kretsar, och där man är impulsiv och risktagande, och inget utvecklat konsekvens-tänk 


    Många invandrare gör det, bor flera generationer tillsammans alltså. Och det är ju där som spridningen är störst i också.
  • kalasmatten
    Sven19 skrev 2020-07-01 11:14:24 följande:
    Många invandrare gör det, bor flera generationer tillsammans alltså. Och det är ju där som spridningen är störst i också.
    högst dödligt kanske, men inte störst spridning.

    Men poängen är, ungdomar är risktagande, och saknar utvecklat konsekvenstänk, det är ett stort problem då covid19 främst hittills har drabbat äldre, men som nu visar sig inte vara helt sant.

    Hur gör tonårsföräldrar för att få sina ungdomar att förstå och ta ansvar?
  • Sven19
    kalasmatten skrev 2020-07-01 11:22:26 följande:

    högst dödligt kanske, men inte störst spridning.

    Men poängen är, ungdomar är risktagande, och saknar utvecklat konsekvenstänk, det är ett stort problem då covid19 främst hittills har drabbat äldre, men som nu visar sig inte vara helt sant.

    Hur gör tonårsföräldrar för att få sina ungdomar att förstå och ta ansvar?


    Är ändå inte barn och unga som är de störta smittospridarna utan vuxna som trängs i kollektivtrafiken mm.

    Mina ungdomar har koll på att man ska tvätta händerna ofta och hålla avstånd.

    Spelar ingen roll om några få unga drabbas. Den absolut största delen är ändå äldre över 70år.
  • Lisa says

    Att unga ofta får milda/inga symptom betyder ju inte att de inte sprider smitta! Ta en titt i parkerna vid fint väder, på uteserveringarna, i kollektivtrafiken närsomhelst, i mataffären. Det är tonåringar som trängs, som tränger de gamla, som går i bredd, sitter i gäng om 20 pers mer eller mindre i knät på varann... Vuxna hoppar av när det är för stor trängsel, det gör inga ungdomar. De tar sista fria sittplatsen från gamla, sjuka, gravida... Det handlar väl om vår tid och att de inte är uppfostrade till annat än att tänka på sig själva.
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb0mO4/70-plussare-som-vill-halla-avstand-hanas

  • kalasmatten
    Sven19 skrev 2020-07-01 11:37:58 följande:
    Är ändå inte barn och unga som är de störta smittospridarna utan vuxna som trängs i kollektivtrafiken mm.

    Mina ungdomar har koll på att man ska tvätta händerna ofta och hålla avstånd.

    Spelar ingen roll om några få unga drabbas. Den absolut största delen är ändå äldre över 70år.
    Du resonerar precis som ungdomarna gör, det är farligt att du inte ser sambandet mellan att ungdomarna, även om de inte själva insjuknar, SPRIDER smittan.

    Och till råga på allt, så tyder det nu på att just unga också smittas i allt högre utsträckning.
  • Sogol

    Problemet är att dagens föräldrar uppfostrar sina barn att bli narcissister. Det är jag jag jag hela tiden. Sverige skulle kanske behöva ett krig eller en ordentlig katastrof för att skaka om hela skiten. Så kanske vi vaknar upp och kan bygga om vårat samhälle från början till något bättre.

  • kalasmatten
    Sogol skrev 2020-07-02 01:16:56 följande:

    Problemet är att dagens föräldrar uppfostrar sina barn att bli narcissister. Det är jag jag jag hela tiden. Sverige skulle kanske behöva ett krig eller en ordentlig katastrof för att skaka om hela skiten. Så kanske vi vaknar upp och kan bygga om vårat samhälle från början till något bättre.


    Ja precis, ett stort problem. Och detta problem förstärks med alla sociala medier, narcissisternas dröm-verktyg
  • kalasmatten
    Lisa says skrev 2020-07-01 11:55:27 följande:

    Att unga ofta får milda/inga symptom betyder ju inte att de inte sprider smitta! Ta en titt i parkerna vid fint väder, på uteserveringarna, i kollektivtrafiken närsomhelst, i mataffären. Det är tonåringar som trängs, som tränger de gamla, som går i bredd, sitter i gäng om 20 pers mer eller mindre i knät på varann... Vuxna hoppar av när det är för stor trängsel, det gör inga ungdomar. De tar sista fria sittplatsen från gamla, sjuka, gravida... Det handlar väl om vår tid och att de inte är uppfostrade till annat än att tänka på sig själva.
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb0mO4/70-plussare-som-vill-halla-avstand-hanas


    Det är precis detta som de unga inte fattar. 

    Och många vuxna också för den delen.
  • Themis
    Sogol skrev 2020-07-02 01:16:56 följande:

    Problemet är att dagens föräldrar uppfostrar sina barn att bli narcissister. Det är jag jag jag hela tiden. Sverige skulle kanske behöva ett krig eller en ordentlig katastrof för att skaka om hela skiten. Så kanske vi vaknar upp och kan bygga om vårat samhälle från början till något bättre.


    Ja för krig får ju verkligen alla att samarbeta och inte alls ta resurser för att klara sig själva? Drömmer
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Sogol
    Themis skrev 2020-07-03 19:35:40 följande:

    Ja för krig får ju verkligen alla att samarbeta och inte alls ta resurser för att klara sig själva? 


    Det förekommer självklart också. Men det får även folk att samarbeta. Det är tråkigt att det ska behövas. Men folk samarbetar mer i kriser.
  • Sogol
    Themis skrev 2020-07-03 19:35:40 följande:

    Ja för krig får ju verkligen alla att samarbeta och inte alls ta resurser för att klara sig själva? 


    Det förekommer självklart också. Men det får även folk att samarbeta. Det är tråkigt att det ska behövas. Men folk samarbetar mer i kriser.
  • Sogol
    Themis skrev 2020-07-03 19:35:40 följande:

    Ja för krig får ju verkligen alla att samarbeta och inte alls ta resurser för att klara sig själva? 


    Det förekommer självklart också. Men det får även folk att samarbeta. Det är tråkigt att det ska behövas. Men folk samarbetar mer i kriser.
  • Sogol
    Themis skrev 2020-07-03 19:35:40 följande:

    Ja för krig får ju verkligen alla att samarbeta och inte alls ta resurser för att klara sig själva? 


    Det förekommer självklart också. Men det får även folk att samarbeta. Det är tråkigt att det ska behövas. Men folk samarbetar mer i kriser.
  • Kenya
    kalasmatten skrev 2020-07-01 11:22:26 följande:

    högst dödligt kanske, men inte störst spridning.

    Men poängen är, ungdomar är risktagande, och saknar utvecklat konsekvenstänk, det är ett stort problem då covid19 främst hittills har drabbat äldre, men som nu visar sig inte vara helt sant.

    Hur gör tonårsföräldrar för att få sina ungdomar att förstå och ta ansvar?


    Jag håller med, ungdomar är största smittspridarna. Håller mig borta ifrån de så gott det går. Tyvärr verkar ungdomarnas föräldrar ganska ointresserade i att vara just föräldrar då de sjölva bara vill ha kul och slippa vara "stränga" så då gör ungdomar idag som de vill och har inga vägledare. Säger inte nu att alla är så här, men vad jag ser som lärare. Varje dag.. suck
  • Kenya
    kalasmatten skrev 2020-07-01 11:22:26 följande:

    högst dödligt kanske, men inte störst spridning.

    Men poängen är, ungdomar är risktagande, och saknar utvecklat konsekvenstänk, det är ett stort problem då covid19 främst hittills har drabbat äldre, men som nu visar sig inte vara helt sant.

    Hur gör tonårsföräldrar för att få sina ungdomar att förstå och ta ansvar?


    Jag håller med, ungdomar är största smittspridarna. Håller mig borta ifrån de så gott det går. Tyvärr verkar ungdomarnas föräldrar ganska ointresserade i att vara just föräldrar då de sjölva bara vill ha kul och slippa vara "stränga" så då gör ungdomar idag som de vill och har inga vägledare. Säger inte nu att alla är så här, men vad jag ser som lärare. Varje dag.. suck
  • kalasmatten
    Kenya skrev 2020-07-03 20:58:20 följande:
    Jag håller med, ungdomar är största smittspridarna. Håller mig borta ifrån de så gott det går. Tyvärr verkar ungdomarnas föräldrar ganska ointresserade i att vara just föräldrar då de sjölva bara vill ha kul och slippa vara "stränga" så då gör ungdomar idag som de vill och har inga vägledare. Säger inte nu att alla är så här, men vad jag ser som lärare. Varje dag.. suck
    Ja föräldrarna bär ett stort ansvar att hålla koll på sina ungdomar. 

    Tyvärr verkar också föräldrar resonera som många ungdomar, eftersom ungdomarna inte anses vara någon riskgrupp så är det ingen fara....
Svar på tråden ungdomar, störst anledning till corona