• Anonym (Kaffedraken)

    Cykla till jobbet?

    Ni som cyklar till jobbet, hur klär ni er? Jag har ca. en halv mil till jobbet och har tänkt börja cykla, men får inte ihop ekvationen kontorskläder + cykel + vårt klimat = bekvämt/praktiskt? Är det fuktigt blir man blöt och svettig, är det varmt blir man svettig, är det kallt fryser man, har man jeans är det obekvämt.. :/ Tänker spara på bilen och slå ett slag för min egna hälsa men det känns så jäkla krångligt.

  • Svar på tråden Cykla till jobbet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    kan du inte ducha på jobbet? Du kan cykla lite tidigare så du har tid att ducha och byta om när du kommer till jobbet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har ganska nära till jobbet (2,5 km) men cyklar alltid, året runt. Min klädsel är väldigt påverkad av det. Jag köper så gott som bara kläder som man kan cykla i. Har oftast sköna jeans, på sommaren tunnare byxor. Aldrig kjol eller klänning. Bara naturmaterial. Kalla halvan av året måste man frysa lite när man ger sig av, annars är man för varm när man kommer fram. På vintern behövs JÄTTEvarma vantar. Att vantarna är vind- och vattentäta är viktigt. Skidvantar är bra. :) En tunn mössa som får plats under hjälmen behövs också.

    Använder du kavaj kanske den kan hänga kvar på jobbet?

    Man behöver bra regnkläder året om. Överdragsbyxor har jag varje dag under vinterhalvåret.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hade tidigare en jobbkompis som alltid bytte top/t-shirt när hon kom till jobbet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag cyklade i träningskläder och böt om på jobbet. Sen köpte jag en elcykel, ger inte samma motion, men är ett fantastiskt smidigt transportmedel.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Instämmer med cyklist ovan.

    Man får vara kall i början. Jag har 3 km uppför till jobbet och fryser den första stunden för att slippa drunkna i svett på andra halvan av resan.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (C) skrev 2020-07-01 20:43:55 följande:

    Jag cyklade i träningskläder och böt om på jobbet. Sen köpte jag en elcykel, ger inte samma motion, men är ett fantastiskt smidigt transportmedel.


    Ja, det verkar bra. De flesta av mina kollegor som cyklar lite längre, någon mil eller så, har elcykel. De som inte har det och ändå cyklar långt duschar på jobbet när de kommer fram. Chefen brukar stå en stund utanför jobbet och vädra sig innan han går in. :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det där med att cykla är skitjobbigt. Har ca 6 km till jobbet med en del backar, så är alltid dyblöt av svett när jag kommer fram och måste både tvätta armhålor och ljumskar, samt byta trosor och undertröja för att inte stinka. Ska nog köpa elcykel så småningom eftersom det aldrig lita på vädret i detta land, för som det är nu funkar det bara att cykla  när det är någorlunda vindstilla och inget regn eller snöblask.

    Måste också se bra ut på jobbet så viktigt att sminket är intakt när jag kommer fram och frisyren ok. Men gillar röra mig och har lätt att få klaoustrofobi i rusningstrafik på tunnelbanan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Man tar med ett ombyte kläder och eventuellt dusch-attiraljer om man har så pass långt att man blir svettig på cykelturen dit...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft allt mellan 3 och 6 km till jobbet.

    Jag har cyklat lugnt så jag har inte kommit fram svettig.

    Hem har jag kunna pinna på

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tar det lugnt. Alla andra cyklar om mig och jag känner mig ibland som världens mesigaste käring, men särskilt svettig blir jag i alla fall inte. Jag klär mig i flera tunna lager så att jag i värsta fall kan stanna och skala av mig ett lager om jag blir för varm.

Svar på tråden Cykla till jobbet?