• Thu 2 Jul 2020 09:52
    1140 visningar
    4 svar
    4
    1140

    Erfarenheter av att föda på USÖ?

    Hej,

    Jag har fött mina två tidigare barn i Stockholm, men nummer tre kommer att bli i Örebro. Jag inte hört någonting alls om förlossningen där. Vad är era erfarenheter?

    Min största undran är om de har en förlossningspall? Den har varit guld värd under tidigare förlossningar och är så rädd att föda utan den! ????

  • Svar på tråden Erfarenheter av att föda på USÖ?
  • S23
    Thu 2 Jul 2020 13:25
    #1

    Kan eventuellt vara värt att lägga denna tråd i känsliga rummet så att man kan svara anonymt. Tror att många, däribland jag själv, kanske ogärna delar med sig här annat än om man tyckt att allt varit bra.

    Generellt så tror jag usö är helt ok. Tittar man på statistik så är det utifrån det garanterat inte sämre än Stockholm. Men just nu är nog belastningen hög och dom har stängt ner förlossningen i Karlskoga trots att inte fler platser finns tillgängliga i Örebro. Med andra ord färre antal platser till antalet födande

  • Thu 2 Jul 2020 13:47
    #2

    Tack för tips. Flyttar min tråd i hopp om ärliga svar och både ris och ros.

  • Sun 5 Jul 2020 18:23
    #3

    Födde min son på USÖ i maj 2017. Hade en fantastisk upplevelse. Personalen var trevlig och fanns där när man behövde men annars fick man vara ifred. De hade tvillingfödsel samtidigt som jag hade värkar och bad mig gå i en viss del av korridoren så de hade fri väg om det skulle behövas. Nu hade jag tur att det var relativt lugnt den dagen jag födde men jag har inget ont att säga om USÖ. Sonen föddes med klumpfot och de var otroligt snabba med att påbörja behandling och få info om vad som skulle hända.

  • Sat 25 Jul 2020 20:54
    #4

    Jag födde min dotter med akut kejsarsnitt där i mars (kan därför inte svara på frågan om pall). Blev inlagd på förlossningen några dagar innan och var inskriven även efter men bodde då på neo med bebis och man.

    Jag hann ligga på båda förlossningsavdelningarna plus neo och träffade en relativt stor andel personal. Jag upplever så gott som alla riktigt suveräna! Jag kände mig väldigt ompysslad (hade allvarlig havandeskapsförgiftning) och sedd, allt gick bra med snittet och de släppte mig inte förrän de kände sig trygga i att jag återhämtat mig tillräckligt.

    Längtar inte efter att bli gravid igen just nu men hoppas få föda på usö igen så småningom!

    Lycka till!

Svar på tråden Erfarenheter av att föda på USÖ?