• Démie

    Gravid med kopparspiral

    Det helt omöjliga har hänt, jag är gravid trots kopparspiral OCH pcos, jag är ungefär på BIM + 14 och jag sitter här i fullständig chock. Jag har ringt till MVC och fått tid i morgon för att ta ut spiralen, vi har bestämt oss för att behålla det envisa lilla fostret.
    Nu börjar dock rädslan för vad som ska hända när spiralen tas ut, jag har förstått att risken för missfall blir större i samband med uttag, jag vet också att risken för utomkvedshavandeskap är större när man blir gravid med spiral men jag känner ingen smärta och symtomen är precis som när jag var gravid med sonen, ömma bröst och hormonsvängningar. 
    Men just risken för missfall i samband med uttag gör mig orolig, samtidigt så vet jag att det finns ett helt gäng med spiralbarn så jag antar att de flesta klarar sig? Någon med erfarenhet som kan lugna en högst förvirrad mamma?


  • Svar på tråden Gravid med kopparspiral
  • Långbenopluto

    Min syster hade exakt som dig och tyvärr fick hon missfall när spiralen drogs ut.....

    Men en del foster klarar sig, så jag önskar dig all lycka <3 

  • Anonym (Matilda)

    Om spiralen sitter där den ska och graviditeten ser normal ut finns ingen anledning att ta ut den fick jag veta när det hände mig.

  • Démie
    Långbenopluto skrev 2020-07-02 11:15:22 följande:

    Min syster hade exakt som dig och tyvärr fick hon missfall när spiralen drogs ut.....

    Men en del foster klarar sig, så jag önskar dig all lycka <3 


    Vad tråkigt, jag antar att det verkligen inte är något som man kan styra, hoppas min filur vill stanna kvar..
  • Démie
    Anonym (Matilda) skrev 2020-07-02 11:20:24 följande:

    Om spiralen sitter där den ska och graviditeten ser normal ut finns ingen anledning att ta ut den fick jag veta när det hände mig.


    Vad märkligt? Överallt när jag läser så står det att ju tidigare man tar ut den desto mindre risk för missfall eller prematurfödsel...
  • Démie

    Nu kom provsvaret från mitt blodprov i förmiddags, på 2,5 dag har det stigit från 175 hcg till 786hcg!

    Det verkar som detta ändå går vägen..på torsdag blir det nytt ultraljud för att försöka lokalisera vart den lilla filuren sitter, men vad jag har förstått så brukar inte hcg stiga så kraftigt vid utomkveds...

    gisses vilken resa detta är... kommer ta tid för chocken att lägga sig.


  • B B B
    Démie skrev 2020-07-06 17:02:19 följande:

    Nu kom provsvaret från mitt blodprov i förmiddags, på 2,5 dag har det stigit från 175 hcg till 786hcg!

    Det verkar som detta ändå går vägen..på torsdag blir det nytt ultraljud för att försöka lokalisera vart den lilla filuren sitter, men vad jag har förstått så brukar inte hcg stiga så kraftigt vid utomkveds...

    gisses vilken resa detta är... kommer ta tid för chocken att lägga sig.


    Hoppas verkligen allt går vägen för dig! Jag blev gravid med kopparspiral i vintras och drog ut den hos läkaren dagen efter jag fick reda på det. Allt har gått bra här, nu är jag snart i vecka 30 och bebisen verkar må finfint!

    Lycka till!
Svar på tråden Gravid med kopparspiral