• Fotella

    Vad ska jag göra åt mitt hår!

    Det är snart 2 år sen jag blekte mitt hår hos frisör. Gick från svart till brunt med blonda slingor. Det jag är frustrerad över är att jag hade tjockt och långt hår och nu har mitt hår halverats i tjockleken och jag känner mig så kal och naken. Vad kan jag göra åt detta? Som sagt 2 år sen och det är i dåligt skick ännu.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra åt mitt hår!
  • Barbro45
    Fotella skrev 2020-07-02 13:26:59 följande:

    Det är snart 2 år sen jag blekte mitt hår hos frisör. Gick från svart till brunt med blonda slingor. Det jag är frustrerad över är att jag hade tjockt och långt hår och nu har mitt hår halverats i tjockleken och jag känner mig så kal och naken. Vad kan jag göra åt detta? Som sagt 2 år sen och det är i dåligt skick ännu.


    Som föreslås ovan. Klipp håret kort och börja spara ut ditt hår igen. Ditt hår har hanterats lite för tufft. Vissa har hår som verkar tåla det mesta, vi andra märker direkt om vi haft i för stark permanent, färgning , blekning.
  • 100wfs

    Jag färgade och slingade om vartannat i tio år, tills jag en dag blev fruktansvärt less, klippte en snygg kort frisyr för att låta min naturliga hårfärg växa ut. Nu tre år senare är det jättelångt igen, är så glad att jag gjorde det. Älskar min egna hårfärg (som jag inte sett på drygt tio år och därför inte kunnat uppskatta den) och håret mår så himla bra, det är lättkammat, behöver inte en massa produkter, och känns tjockare och fylligare. Nu toppar jag det bara 1-2 gånger om året. Kommer aldrig mer slinga, bleka eller färga. 
    Så jag säger; samla mod och klipp av skiten! :D 

  • Fotella
    Beki skrev 2020-07-02 13:30:40 följande:

    Klipp bort allt sen låt växa håret igen. Så här jag gjort.


    Känner du att ditt hår har blivit som innan och hur lång tid tog det? Känns som 2 år är för mkt och känns som det är skadat för alltid. Min hår-mängd har halverats...
  • Beki
    Fotella skrev 2020-07-02 15:54:54 följande:

    Känner du att ditt hår har blivit som innan och hur lång tid tog det? Känns som 2 år är för mkt och känns som det är skadat för alltid. Min hår-mängd har halverats...


    Du måste klippa bort det skadade håret för den tar upp all näring för att reparera sig själv och hårstrån i övrigt får mindre. När du avlägsnar det skadade håret då får ditt hår som är kvar mer vitaminer och kommer att bli bättre. Så länge du har skadade hårstrån kommer det inte att bli bra som innan. Håret växer ca 1 cm per månad så under några månader märker du skillnad
  • Amidina

    Som de andra säger, klipp bort det skadade och låt det växa ut igen.
    Sen kan jag även lägga till att östrogen får håret att växa till sig och vara friskt och fint (och hos de med anlag även tjockt), så om du inte går på hormonella preventivmedel så prioritera sånt som gör att östrogenet ligger på en bra nivå. ;)

  • Fotella
    Beki skrev 2020-07-02 13:30:40 följande:

    Klipp bort allt sen låt växa håret igen. Så här jag gjort.


    Känner du att ditt hår har blivit som innan och hur lång tid tog det? Känns som 2 år är för mkt och känns som det är skadat för alltid. Min hår-mängd har halverats...
    Beki skrev 2020-07-02 16:00:28 följande:

    Du måste klippa bort det skadade håret för den tar upp all näring för att reparera sig själv och hårstrån i övrigt får mindre. När du avlägsnar det skadade håret då får ditt hår som är kvar mer vitaminer och kommer att bli bättre. Så länge du har skadade hårstrån kommer det inte att bli bra som innan. Håret växer ca 1 cm per månad så under några månader märker du skillnad


    Ska göra det, tack!
  • Pimpinellan

    Bara klippa som gäller och sen spara ut det igen. Fick jag göra efter att ha tappat enorma mängder hår efter andra barnets födelse. Det föll inte enstaka strån här och där utan i tofsar! Nu har jag sparat ut det igen, längre och tjockare än nånsin innan. Glad Superlockigt är det utväxta också!  Förvånad Skrattande

  • Barbro45
    Beki skrev 2020-07-02 16:00:28 följande:
    Du måste klippa bort det skadade håret för den tar upp all näring för att reparera sig själv och hårstrån i övrigt får mindre. När du avlägsnar det skadade håret då får ditt hår som är kvar mer vitaminer och kommer att bli bättre. Så länge du har skadade hårstrån kommer det inte att bli bra som innan. Håret växer ca 1 cm per månad så under några månader märker du skillnad

    Nja, det där är inte riktigt korrekt. Den enda del av håret som lever är hårsäcken. Ett hårstrå är dött och saknar både blodtillförseln och nerver, därför kan ett hårstrån inte reparera sig själv. Allt är grundläggande biologi som vi lärde oss i högstadiet, gäller fortfarande trots all reklam vi får om produkter som ska reparera ditt hår.

  • Beki
    Barbro45 skrev 2020-07-02 18:01:03 följande:

    Nja, det där är inte riktigt korrekt. Den enda del av håret som lever är hårsäcken. Ett hårstrå är dött och saknar både blodtillförseln och nerver, därför kan ett hårstrån inte reparera sig själv. Allt är grundläggande biologi som vi lärde oss i högstadiet, gäller fortfarande trots all reklam vi får om produkter som ska reparera ditt hår.


    Det är just det att folk tror som du säger, att den är dött .Forskare har ändrat sig i den frågan och har kommit fram att ett hårstrån är densamma som en majsplanta ????
  • Barbro45
    Beki skrev 2020-07-02 19:42:43 följande:
    Det är just det att folk tror som du säger, att den är dött .Forskare har ändrat sig i den frågan och har kommit fram att ett hårstrån är densamma som en majsplanta ????
    Vilka forskare? Har du en länk till relevant forskningsstudie?
  • Beki
    Barbro45 skrev 2020-07-02 20:57:30 följande:

    Vilka forskare? Har du en länk till relevant forskningsstudie?


    Ja men den är inte på svenska inte svenskt forskning
  • 100wfs
    Beki skrev 2020-07-02 19:42:43 följande:
    Det är just det att folk tror som du säger, att den är dött .Forskare har ändrat sig i den frågan och har kommit fram att ett hårstrån är densamma som en majsplanta ????
    Hur kan ett hårstrå vara detsamma som en majsplanta? Det är ju en växt. Eller kan hårstrån omvandla solenergi, koldioxid och vatten till energi och skapa syre? Dricker hårrötterna när man duschar? 
  • Fotella
    Pimpinellan skrev 2020-07-02 18:00:36 följande:

    Bara klippa som gäller och sen spara ut det igen. Fick jag göra efter att ha tappat enorma mängder hår efter andra barnets födelse. Det föll inte enstaka strån här och där utan i tofsar! Nu har jag sparat ut det igen, längre och tjockare än nånsin innan.  Superlockigt är det utväxta också!   


    Men gud va kul och höra, ska klippa allt det söitna om ca 3 veckor och se ifall de blir ngn skillnad därefter.
  • Barbro45
    Beki skrev 2020-07-02 22:05:00 följande:
    Ja men den är inte på svenska inte svenskt forskning
    Engelska, tyska och franska går bra.
Svar på tråden Vad ska jag göra åt mitt hår!