• VickanD

    Bästa syskonkombinationen?

    Vilken tror ni är den bästa syskonkombinationen och varför? Motivera gärna i tråden. :) Vet att det kan vara väldigt olika och allt det där, men är bara en kul grej!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa syskonkombinationen?
  • Anonym (C)

    Det är ju omöjligt att säga. Själv är jag storasyster och har två småbröder. De är födda tätt och 5-6 år yngre än mig. Var mest jobbiga. Jag önskade mig en tvillingsyster och en storebror. Var så avis på min kompis som hade en ett år äldre brorsa som hade massa snygga kompisar. Var jämt hemma hos dem därför och följde med på fotboll när brorsan spelade osv, haha :D

  • Anonym (Lina)

    Har en bror som är 13 år äldre än mig. Vi står inte varandra nära och har aldrig gjort, troligtvis beror det till största del på den stora åldersskillnaden.

    Mitt ex har två äldre systrar som står varandra väldigt nära men han kom aldrig riktigt in där. Min pappa har en äldre syster som han står väldigt nära och en yngre syster som han också har en helt ok relation till, tror jag.

    Det här är ju väldigt olika men jag tror, rent generellt, att två (eller fler) bröder respektive systrar får ut mer av varandra. Innan någon kommer och tar illa upp av det här: jag är väl medveten om att det kan vara väldigt olika. De flesta syskon som jag känner, som står varandra nära, är av samma kön.

    Det här är i alla fall min erfarenhet och min uppfattning.

  • Anonym (Lina)

    Folk har också någon slags tro om att det är så bra att storebror kan beskydda lillasyster, men varför skulle inte en storasyster kunna beskydda sin lillebror exakt lika bra? Det är väl ingen skillnad? Eller samkönade syskon kan väl också beskydda varandra? Min storebror ville beskydda mig när jag var liten, har jag fått höra, men då var jag nog väldigt liten för jag har inga minnen av det och det behövs inte heller, det är väl föräldrarna som ska beskydda.

  • Anonym (kanske)
    Anonym (Lina) skrev 2020-07-02 16:31:32 följande:

    Har en bror som är 13 år äldre än mig. Vi står inte varandra nära och har aldrig gjort, troligtvis beror det till största del på den stora åldersskillnaden.

    Mitt ex har två äldre systrar som står varandra väldigt nära men han kom aldrig riktigt in där. Min pappa har en äldre syster som han står väldigt nära och en yngre syster som han också har en helt ok relation till, tror jag.

    Det här är ju väldigt olika men jag tror, rent generellt, att två (eller fler) bröder respektive systrar får ut mer av varandra. Innan någon kommer och tar illa upp av det här: jag är väl medveten om att det kan vara väldigt olika. De flesta syskon som jag känner, som står varandra nära, är av samma kön.

    Det här är i alla fall min erfarenhet och min uppfattning.


    Det kan ligga något i det du är inne på : att kön kan  spela roll för hur nära syskon står varandra.

    Mellan mina tjejer är det samma åldersskillad som mellan dig och din bror, 13 år. Mina tjejer älskar varandra och har alltid gjort.

    Jag vet att det inte är politiskt korrekt att spekulera så, men ibland har jag tänkt att de kanske inte alls haft samma nära relation om min äldsta varit en kille som fått ett småsyskon vid 13-års ålder.

    Tror du att du hade stått närmare ditt 13 år äldre syskon om de varit en syster?
  • Anonym (Syskon)

    Jag har en äldre bror och syster. Närmast står jag nog min bror. Har absolut ingen dålig relation med min syster men min bror och jag är mer lika. Tror nog att personlighet väger över kön. Har en vän (tjej) med 2 bröder där hon är mer tajt med den äldre brodern än sin lillebror. Men alla 3 är nära.

  • Anonym (Tror jag det!)

    Om man nu får en utav varje kön så är jag övertygad om att det är nyttigt med en kvinnlig förebild i form utav storasyster och lillebror! Ja, mamman finns oftast med i bilden men det är sannolikt annorlunda mellan syskon där en helt annan lek och uppfostran förekommer.

  • Anonym (...)

    Tycker storebror, lillebror, men det är nog för att jag har tre pojkar själv!:)

  • Anonym (-)

    Storebror som skyddar lillasyster (svensk style, inte hedersstyle).

  • Anonym (Tror jag det!)
    Anonym (-) skrev 2020-07-17 22:44:50 följande:

    Storebror som skyddar lillasyster (svensk style, inte hedersstyle).


    Suck.

    Dessa små hjälplösa småflickor. Hur överlever dom sig egentligen.

    -Här är det starka storasyster som beskyddar lillebror!
  • Anonym (-)
    Anonym (Tror jag det!) skrev 2020-07-17 22:49:56 följande:

    Suck.

    Dessa små hjälplösa småflickor. Hur överlever dom sig egentligen.

    -Här är det starka storasyster som beskyddar lillebror!


    Så kan det så klart också vara. Så var det för mig; jag skyddade min lillebror men då var jag väldigt pojkig och min bror vääääldigt mjuk och försiktig.

    Hade jag varit typisk tjejig och min bror typisk pojkig så hade det nog aldrig blivit som det blev.

    Men generellt så förvarar män kvinnor.

    Här är det lillebror som skyddar storasyster. Lillebror är väldigt tuff medan storasyster är väldigt mjuk.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2020-07-17 22:53:08 följande:

    Så kan det så klart också vara. Så var det för mig; jag skyddade min lillebror men då var jag väldigt pojkig och min bror vääääldigt mjuk och försiktig.

    Hade jag varit typisk tjejig och min bror typisk pojkig så hade det nog aldrig blivit som det blev.

    Men generellt så förvarar män kvinnor.

    Här är det lillebror som skyddar storasyster. Lillebror är väldigt tuff medan storasyster är väldigt mjuk.


    Försvarar*
  • Anonym (Tror jag det!)
    Anonym (-) skrev 2020-07-17 22:53:08 följande:

    Så kan det så klart också vara. Så var det för mig; jag skyddade min lillebror men då var jag väldigt pojkig och min bror vääääldigt mjuk och försiktig.

    Hade jag varit typisk tjejig och min bror typisk pojkig så hade det nog aldrig blivit som det blev.

    Men generellt så förvarar män kvinnor.

    Här är det lillebror som skyddar storasyster. Lillebror är väldigt tuff medan storasyster är väldigt mjuk.


    Det tror jag inte då dottern är otroligt tjejig och "rosa", dock även tuff vilket man kan vara på samma gång. Lillebror är också tuff och reder sig egentligen rätt så själv.

    Det där är bara förlegade fördomar.
  • Anonym (-)
    Anonym (Tror jag det!) skrev 2020-07-18 19:09:33 följande:

    Det tror jag inte då dottern är otroligt tjejig och "rosa", dock även tuff vilket man kan vara på samma gång. Lillebror är också tuff och reder sig egentligen rätt så själv.

    Det där är bara förlegade fördomar.


    Nej, det är självupplevda sanningar.
  • Anonym (G)

    Det finns inga direkta svar på det men i större utsträckning så tror jag att barn av samma kön och ålder kanske växer sig lite starkare ihop.

  • Vildbi
    Anonym (G) skrev 2020-07-19 09:54:53 följande:

    Det finns inga direkta svar på det men i större utsträckning så tror jag att barn av samma kön och ålder kanske växer sig lite starkare ihop.


    Tror att det har mer med personkemi att göra, samtidigt som systrar kan älska varandra ovärderligt på samma vis som de kan avsky varann.

    Tjejer är speciella.
Svar på tråden Bästa syskonkombinationen?