• Momalolinon123

    Gravid och konisering

    Hej. Vi försöker bli gravida och igår kom min sambo i mig. Idag har jag gjort en konisering (alltså tagit bort cellförändningar på livmodertappen). Jag vet att jag är under ägglossning och att chansen till graviditet finns. Men jag är så orolig att det inte hände något nu med tanke på koniseringen, eller rättare sagt ovetandes om hur själva livmodern påverkas av detta. Är det någon här som är typ expert på konisering, haha, eller bara någon som vill lägga en kommentar vad hen tänker?

  • Svar på tråden Gravid och konisering
  • Amidina

    Har själv gjort en konisering för några år sen, och det BÖR inte påverka annat än just tappen. Det värsta som skulle kunna hända är att ägglossningen blir lite sen pga stressen som ingreppet innebär på kroppen rent hormonellt (adrenalin mm).
    Iofs hade jag avstått mer sex nu pga infektionsrisken, men du lär ju ha några små väntandes där inne eftersom ni hann med en omgång innan. :) 

  • Momalolinon123

    Ja jag känner att vi skippar sexet nu nån/några veckor framöver just för infektionsrisken. Och ja vi hann ju med en omgång. Så nu är det bara att vänta och se. Ska ha själva ägglossningen idag och vi hade sex i onsdags. Hört att de kan överleva 2-3 dagar inne i livmodern så jag hoppas???????????????? Hade även urinvägsinfektion så går på antibiotika nu, vet inte om det påverkar något men mår väldigt illa nu. Och är jag gravid så lär jag absolut inte känna av det redan så illamåendet beror ju inte på det... :/ bara vänta o se helt enkelt!

  • Amidina
    Momalolinon123 skrev 2020-07-03 14:49:52 följande:

    Ja jag känner att vi skippar sexet nu nån/några veckor framöver just för infektionsrisken. Och ja vi hann ju med en omgång. Så nu är det bara att vänta och se. Ska ha själva ägglossningen idag och vi hade sex i onsdags. Hört att de kan överleva 2-3 dagar inne i livmodern så jag hoppas???????????????? Hade även urinvägsinfektion så går på antibiotika nu, vet inte om det påverkar något men mår väldigt illa nu. Och är jag gravid så lär jag absolut inte känna av det redan så illamåendet beror ju inte på det... :/ bara vänta o se helt enkelt!


    Upp till 7 dagar efter samlag har man kunnat se levande spermier i äggledarna. ;) UVI och antibiotika är ju inte det roligaste, ska jag tipsa om nåt där så var uppmärksam så du inte får svampinfektion, det är vanligt under/efter en antibiotikakur. Håll nere på allt socker, och se till att underlivet kan andas ordentligt.
    Håller tummarna för er! Plus
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Momalolinon123

    Oj, här sitter jag och proppar i mig choklad samtidigt som jag läser detta. Får nog lägga undan den i helgen... ;D men alltså va, 7 dagar? Helt sjukt ju, trodde jag inte. Då hoppas vi på ett plus! Tack så mycket????

Svar på tråden Gravid och konisering