• Bebis2021

    Gbs och gravid? Vill höra om er som haft det och hur det har gått?

    Som rubriken lyder, fick nyligt veta att jag är bärare av gbs, (varit gravid tre gånger, två fullgångna och komplikationsfria graviditer och den tredje slutade i MA. fick nu veta att jag har gbs, är så himla orolig för missfall, att barnet dör i magen eller andra komplikationer. När man googlar så kan man ju se att de kan gå illa om man har otur, så vill gärna höra vra och dåliga erfarenheter och upplevelser av att vara bärare av gbs

  • Svar på tråden Gbs och gravid? Vill höra om er som haft det och hur det har gått?
  • Bebis2021

    Som tillägg, jag är nu alltså gravid för 4e gången (efter nyligt MA) och har för första gången fått positiv gbs-odling.

  • Bebis2021

    Som tillägg, jag är nu alltså gravid för 4e gången (efter nyligt MA) och har för första gången fått positiv gbs-odling.

  • Ebo88

    Jag är bärare av Gbs och jag har tyvärr dålig erfarenhet men även bra.

    Vår dotter dog i min mage 2018 i v.25 pga GBS. En dag blev det helt stilla och provsvar visade att Ellen hade Gbs i sin kropp.

    I december 2019 kom lillasyster till världen. Fullt frisk, men 6 veckor för tidig. Hon är idag en pigg och glad tjej som blir 7 månader på söndag.

    Jag tar Gbs på största allvar då jag vet vad konsekvensen kan bli. Jag anser inte att vården tar Gbs på allvar, även om det i de allra flesta fall går bra. Har man däremot problem med infektionen så anser jag att man ska bli behandlad och få gå på extra kontroller.

    Under graviditeten med Stella så åt jag antibiotika varje dag från v.12.

    Var bara uppmärksam på om du får symptom och ta upp din oro med din bm .

    Stort grattis till graviditeten

  • meicc

    Gbs i två graviditeter, första fick jag två antibiotikakurer då jag kände av symtom, ingen vid andra. Jag fick antibiotika intravenöst vid första förlossningen och skulle fått vid andra men han föddes som en raket så vi hann inte. Båda barnen mådde prima och allt gick bra.

  • Bebis2021
    Ebo88 skrev 2020-07-03 12:12:02 följande:

    Jag är bärare av Gbs och jag har tyvärr dålig erfarenhet men även bra.

    Vår dotter dog i min mage 2018 i v.25 pga GBS. En dag blev det helt stilla och provsvar visade att Ellen hade Gbs i sin kropp.

    I december 2019 kom lillasyster till världen. Fullt frisk, men 6 veckor för tidig. Hon är idag en pigg och glad tjej som blir 7 månader på söndag.

    Jag tar Gbs på största allvar då jag vet vad konsekvensen kan bli. Jag anser inte att vården tar Gbs på allvar, även om det i de allra flesta fall går bra. Har man däremot problem med infektionen så anser jag att man ska bli behandlad och få gå på extra kontroller.

    Under graviditeten med Stella så åt jag antibiotika varje dag från v.12.

    Var bara uppmärksam på om du får symptom och ta upp din oro med din bm .

    Stort grattis till graviditeten


    Tack för att du delar med dig och beklagar din förlust

    Jag tar de också på allvar och känner mig väldigt orolig, precis som du säger så säger bm att man bara behandlar vid symtom, men blir så rädd att missa något symtom, vilka symtom ska man vara uppmärksam på? Visst är det urinvägsinfektionssymtom? Vid mitt MA så har jag i efterhand insett att jag under tidig graviditet fick kissa väldigt ofta samt lite trängningar osv som ja nu misstänker var en urinvägsinfektion som jag då aldrig kollade upp, dessutom visade det på enterokocker i moderkakan så därav min slutsats. Å i och med de nu är jag alltså rädd att missa symtom även om man är väldigt uppmärksam på minsta lilla
  • Bebis2021
    Ebo88 skrev 2020-07-03 12:12:02 följande:

    Jag är bärare av Gbs och jag har tyvärr dålig erfarenhet men även bra.

    Vår dotter dog i min mage 2018 i v.25 pga GBS. En dag blev det helt stilla och provsvar visade att Ellen hade Gbs i sin kropp.

    I december 2019 kom lillasyster till världen. Fullt frisk, men 6 veckor för tidig. Hon är idag en pigg och glad tjej som blir 7 månader på söndag.

    Jag tar Gbs på största allvar då jag vet vad konsekvensen kan bli. Jag anser inte att vården tar Gbs på allvar, även om det i de allra flesta fall går bra. Har man däremot problem med infektionen så anser jag att man ska bli behandlad och få gå på extra kontroller.

    Under graviditeten med Stella så åt jag antibiotika varje dag från v.12.

    Var bara uppmärksam på om du får symptom och ta upp din oro med din bm .

    Stort grattis till graviditeten


    Förresten varför åt du antibiotika då med stella hela graviditeten?
  • Bebis2021
    meicc skrev 2020-07-03 12:15:25 följande:

    Gbs i två graviditeter, första fick jag två antibiotikakurer då jag kände av symtom, ingen vid andra. Jag fick antibiotika intravenöst vid första förlossningen och skulle fått vid andra men han föddes som en raket så vi hann inte. Båda barnen mådde prima och allt gick bra.


    Okej, hade du inga symtom under andra graviditeten? Vilka symtom hade du vid första? Gjorde du fler urinodlingar?
  • Ebo88
    Bebis2021 skrev 2020-07-03 16:46:33 följande:

    Tack för att du delar med dig och beklagar din förlust

    Jag tar de också på allvar och känner mig väldigt orolig, precis som du säger så säger bm att man bara behandlar vid symtom, men blir så rädd att missa något symtom, vilka symtom ska man vara uppmärksam på? Visst är det urinvägsinfektionssymtom? Vid mitt MA så har jag i efterhand insett att jag under tidig graviditet fick kissa väldigt ofta samt lite trängningar osv som ja nu misstänker var en urinvägsinfektion som jag då aldrig kollade upp, dessutom visade det på enterokocker i moderkakan så därav min slutsats. Å i och med de nu är jag alltså rädd att missa symtom även om man är väldigt uppmärksam på minsta lilla


    Jag har försvagad livmoderhals och födde vår son för tidigt 2017. Han klarade sig dessvärre inte. Vanligtvis vid försvagads livmoderhals så öppnar man sig tyst men jag hade sammandragningar som pågick från v.15 och blev värre och värre. De sista veckorna kunde jag knappt gå men BM menade på att det var normalt och att jag överdrev.

    Jag tror att GBSen (visste inte att jag hade det då) påverkade att jag födde för tidigt pga sammandragningarna.

    Andra graviditeten med Ellen så fick jag cerklage (syr ihop Livmodertappen) och antibiotika vid symptom men 1 läkare skrev inte ut det pga hon ansåg att det inte var nödvändigt. 10 dagar senare så hade Ellen somnat in.

    Så därför fick jag äta antibiotika hela tiden och inte bara vid symptom.

    Symptom för mig var sammandragningar. Vet inte om det även var ökat behov vid att gå och kissa eller om det bara var pga graviditeten i sig.

    I övrigt så kan det ju vara trängningar, ont i magen och sveda.

    Men det är hemskt att du ska behöva oroa dig :(
  • Hallonpaj83

    Hade gbs och det gick bra för bebisen! Fick besked tidigt i graviditeten och hade det i urinen hela tiden. Hade symptom , ont i magen och kissnödig konstant.

    Tror oron är värre för bebisen än gbs.

    Frågade en läkare som forskat på intrauterin fosterdöd pga bakterier hon sa att var en väldigt liten del av orsakerna till det.

    Så slappna av! Önskar att jag gjorde det

  • Hallonpaj83

    Beklagar de som det inte gått bra för :(

    I mitt fall åt jag även Kåvepenin , 6-7 kurer plus intravenöst vid förlossning 2 ggr

  • Charlieflower

    GBS-bärare under två graviditeter. Upptäcktes vid rutinurinodling pga tidigare urinvägsinfektioner. Inga symtom och friska barn. Fick antibiotika vid ena barnets födelse pga långvarig vattenavgång. 30% av kvinnor i fertil ålder är bärare av GBS. Det är på det hela taget väldigt ovanligt att det orsakar problem.

  • Bebis2021
    Hallonpaj83 skrev 2020-07-03 17:04:44 följande:

    Hade gbs och det gick bra för bebisen! Fick besked tidigt i graviditeten och hade det i urinen hela tiden. Hade symptom , ont i magen och kissnödig konstant.

    Tror oron är värre för bebisen än gbs.

    Frågade en läkare som forskat på intrauterin fosterdöd pga bakterier hon sa att var en väldigt liten del av orsakerna till det.

    Så slappna av! Önskar att jag gjorde det


    Tack för ditt svar, fick du antibiotika då? Jo jag måste försöka släppa oron känner jag, vill ju kunna njuta och vara glad också..
  • Bebis2021
    Charlieflower skrev 2020-07-03 20:10:16 följande:

    GBS-bärare under två graviditeter. Upptäcktes vid rutinurinodling pga tidigare urinvägsinfektioner. Inga symtom och friska barn. Fick antibiotika vid ena barnets födelse pga långvarig vattenavgång. 30% av kvinnor i fertil ålder är bärare av GBS. Det är på det hela taget väldigt ovanligt att det orsakar problem.


    Tack för ditt svar, verkar ju vara en del som haft det och att allt bara gått bra, hoppas innerligt att de ska gå bra denna gång för min del..
  • gammelpysen

    Jag hade gbs under båda graviditeterna. Första gången åkte jag in pga sammandragningar runt v 30. Antibiotika och inget annat.

    Andra gången hade jag 4 urinvägsinfektioner på kort tid och till sist fick jag äta antibiotika dagligen fram till en vecka efter förlossningen samt fick antibiotika under förlossningen. Båda barnen mår bra.

    Är gravid igen och har, peppar peppar, inte haft några besvär (än).

    Se till att få lämna urinprov vid minsta misstanke och våga tjata. Stort lycka till!

  • reptilina

    Hade sammandragningar och väldigt ont i magen i v 27-28, lämnade urinprov och fick veta att jag hade hög nivå av GBS i urinen. Fick antibiotika och det blev bättre ganska snart. Har sedan varit orolig och lämnat två prov som varit utan anmärkning (jag var rädd eftersom GBS gärna kommer tillbaka under graviditeten), förra helgen kände jag dock trängningar och magont igen och lämnade därför nytt prov. Har ännu inte fått svar på detta. Kommer att få penicillin i.v vid förlossning, är nu i v 39. Lite orolig, men jag vet att det är få bebisar som faktiskt drabbas.

Svar på tråden Gbs och gravid? Vill höra om er som haft det och hur det har gått?