• HemligaMaya

Dubbelt så många föräldradagar för tvillingar?

Hej! Om inte alltför länge föds mina tvillingar. Jag hade för mig att man får dubbelt så många föräldradagar då man är hemma med tvillingar, men nu säger en kompis till mig att så är det inte alls. Hur är det egentligen?

• Svar på tråden Dubbelt så många föräldradagar för tvillingar?
  • Jennie Brunflo

Man får 180 extra föräldradagar om man får tvillingar.

Från FK:s sida:

Med föräldrapenning kan du som förälder vara hemma i längre sammanhängande perioder,enstaka dagar eller delar av dagar. Föräldrapenning för ett barn betalas ut i 480 dagar. Vid
    tvillingfödsel betalas ytterligare 180 dagar ut i föräldrapenning. Dagarna kan tas ut till dess barnet är åtta år eller senast när barnet avslutat första skolåret.

• Ano031

Enda skillnaden är att din man får 20 istället för 10 dagar vid födseln...

• Ano031

Oj då visste inte att man fick 180 extra dagar, men det är ju helt rätt

• Tårtmamman

90 dagar med sjukpenningnivå och 90 garantidagar (60 kr/dag) så det är inte speciellt mycket.

• LottaRos

Nej, som tvilling- o trillingföräldrar tillhör man de stora förlorarna i föräldraförsäkringen.

En mamma som föder 2 barn tex 9 mån efter varann kan föda 2 barn samma år o hon får full pott för bägge barnen.

Men vi som får våra barn på samma förlossning behöver alltså bara 90 sjukpenningdagar o 90 garantidagar mer för vårt andra barn!

Våra barn har visst inte samma rätt till att få vara hemma o få njuta av sin förälder, de får snällt dela på tid o mammas/pappas uppmärksamhet redan från början.

• Jennie med ie

Lotta Ros, å andra sidan, om man fått dubbelt så många dagar så hade de nog till stor del inte använts för att ett barn skulle få en förälders fulla tid... dvs att båda föräldrarna var hemma samtidigt.. utan den största delen hade använts så att en förälder kunat vara hemma en betydligt längre tidsperiod istället. Och då faller argumentet att tvillingar måste dela sin förälders tid med varandra om man inte får dubbelt.

• Tvillingmam

Min man var hemma i två månader utöver pappadagarna och det är jag glad för, eftersom vi inte har några anhöriga i närheten som kunnat hjälpa till. (Det är ju så att 60 av föräldradagarna är pappans.)

• Jennie med ie

Tvillingmam, nej det är så att hälften av dagarna är pappans....

• Tvillingmam

Jennie med ie. Jo det stämmer, men 60 av dagarna är pappans och kan inte skrivas över på mamman. Det var vad jag menade.

• Umeboshi

Mycket hänger ju på hur man som förälder väljer att dela "ledigheten", är man i kategorin "Mamma ska ha alla dagarna!" så blir det ju kanske som "Jennie med ie" skriver, men tillhör man de som verkligen delar 50/50 (som jag och maken som jobbat halvdagar) så får barnen både tillgång till båda föräldrarna och vara hemma länge.

Ärligt talat tror jag att många tvillingföräldrar skulle ta chansen att vara hemma tillsammans om man fick full f-ledighet för båda barnen, för då skulle man slippa pussla med semesterdagar, komptid och släktingar. Som det är idag så måste man välja mellan att sätta barnen på dagis tidigt eller slita ut en förälder i taget om inte båda kan vara hemma som t.ex. jag och maken.

Svar på tråden Dubbelt så många föräldradagar för tvillingar?