• Anonym (Lilla jag)

    Hur snabbt efter förlossning kan man göra ny IVF?

    Lite kort bakgrund. Vi har nyligen fått vårt första barn via IVF efter år av försök och många missfall.

    Vi är överlyckliga för det barn vi fått men har redan börjat fundera över syskon.

    Vi drömmer om att lyckas en gång till. Då jag fyller 40 år i år rinner tiden iväg.

    Min tanke är att så snart det är möjligt göra ett eller två ägguttag för att sedan göra isättning med start när vårt barn fyller ca 1,5 år.

    Är det någon som vet hur snabbt man får göra IVF efter förlossning? När mensen kommer igång? När man slutat amma?

    Eller spelar dessa månader kanske ingen roll för äggkvalitet om jag gör uttag efter 10 månader eller 1,5 år? Jag tänkte bara korta ned tiden både med tanke på att någon runda misslyckas (ex inga ägg) eller överstimulerad, hamnar fel med Levaxin och annat som kan inträffa.

    Jag ska givetvis fråga min IVF-klinik men avvaktar till senare i höst.

    Tack snälla för svar om det är någon som vet!

  • Svar på tråden Hur snabbt efter förlossning kan man göra ny IVF?
  • Anonym (.)

    Jag vet inte hur klinikerna gör, men det viktiga borde vara att mensen kommit igång. Jag delammade fortfarande när vi plockade ägg till syskon och satte in. Trots amning på nätterna blev jag gravid.

  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (.) skrev 2020-07-03 22:33:15 följande:

    Jag vet inte hur klinikerna gör, men det viktiga borde vara att mensen kommit igång. Jag delammade fortfarande när vi plockade ägg till syskon och satte in. Trots amning på nätterna blev jag gravid.


    Stort tack för svar och vad härligt att ni lyckades!
  • Snuttis2

    Vet inte om det finns nån gräns men en släkting till mig fick barn via ivf, de var också lite äldre(över 40 år) o ville ha syskon. De satte in embryo 3 månader efter förlossning , och det tog så när första barnet fyllde 1 år kom det andra. Det blev intensivt men idag har barnen mkt glädje av varandra . Dock kan jag väl personligen tycka att man bör vänta lite till så kroppen verkligenfår en chans till återhämtning o läkning- minst 6 mån.

    Vi satsar själva på syskonförsök, men vår kille blir 3 år nu och jag blir 39 i år ! Lycka till

  • Anonym (Lilla jag)
    Snuttis2 skrev 2020-07-04 07:41:53 följande:

    Vet inte om det finns nån gräns men en släkting till mig fick barn via ivf, de var också lite äldre(över 40 år) o ville ha syskon. De satte in embryo 3 månader efter förlossning , och det tog så när första barnet fyllde 1 år kom det andra. Det blev intensivt men idag har barnen mkt glädje av varandra . Dock kan jag väl personligen tycka att man bör vänta lite till så kroppen verkligenfår en chans till återhämtning o läkning- minst 6 mån.

    Vi satsar själva på syskonförsök, men vår kille blir 3 år nu och jag blir 39 i år ! Lycka till


    Wow, vad kul att det lyckades för den! Just ett år mellan barnen hade jag aldrig klarat, vi väntar nog så det (om vi lyckas) minst 2 år mellan barnen. Dock skulle jag vilja göra ägguttag så snart som möjligt då äggen ju inte blir bättre med tiden.

    Tack för svar och lycka till med ert syskonförsök!
Svar på tråden Hur snabbt efter förlossning kan man göra ny IVF?