• Anonym (ena)

Rädsla för psykos efter att ha haft symptom på det.

Jag började med nya mediciner mot adhd för några år sedan. Efter ca 1.5 år började jag bli deprimerad, och fick självmordstankar varje kväll när min medicin gick ur. fick allt större sömnbesvär också, vilket säkert bidrog till att jag började uppfatta världen väldigt konstigt.

Jag har i efterhand fått veta av en läkare att jag inte troligtvis hade en fullskalig psykos, men en djup depression med psykotiska symptom. Jag slutade med adhd-medicinerna och blev gradvis bättre efter det, men är efter 1.5 år fortfarande sjukskriven och inte helt återställd. Har många otäcka obehagskänslor inför det som hände, har varit med om många svåra saker i livet, men det har aldrig tippat mig över den gränsen så som detta gjorde.

Läkaren sa till mig att vem som helst kan få psykos, vilket jag inte visste faktiskt.

Bland annat hörde jag saker som inte fanns på riktigt, folk som pratade, jag kunde aldrig höra vad de sa exakt, mer som när man hör en fest på avstånd, väldigt ljudligt men inga tydliga sammanhang. I de stunder jag hörde dessa saker så var de helt verkliga, men ibland märkte jag ganska snabbt att ljuden inte var på riktigt då det inte var någon därifrån jag hörde ljuden (som på jobbet kunde jag höra ljud från källaren, men när jag gick dit så var det ingen där)

Så gick jag i ca 8 månader, jobbade som vanligt och sa inget till någon för jag vågade inte. Hade en massa andra paranoida ideer om saker också, samt att världen såg annorlunda ut på något sätt, svårt att förklara. Hela händelsen är väldigt obehaglig i efterhand som det ligger en obehaglig känsla i det hela som jag också gick med hela den tiden utan att själv inse det då. 

Ni som haft psykos och tillfrisknat, hur länge kände ni av psykosen i efterhand, var ni rädda för att den skulle komma tillbaka? Om ni fått flera, hur märkte ni att ni höll på att gå in i psykos (om ni märkte det)?

För mig tror jag det hade varit ganska tydligt om det hände på samma sätt som sist. Kommer nog aldrig våga medicinera för min adhd igen heller, även om jag har en allvalig adhd som egentligen behöver medicineras :(

• Svar på tråden Rädsla för psykos efter att ha haft symptom på det.
  • Anonym (Hej)

Hej du!

Förstår att det kändes väldigt läskigt för dig att uppleva psykotiska symtom. Jag har ej haft själv men väl en anhörig som haft en förmodad reaktiv psykos pga enorm stress och mycket som hände i livet. Precis som du skriver så kan vem som helst få det om situationen pressas för hårt. Jag följer gärna tråden och hoppas du får bra svar. Det vi upplevde som hände var att han blev extremt speedad. Dagar innan det brakade såg han en svart skugga och eftersom jag är intresserad av det mediala tänkte jag i andra banor, typ att det var nån på andra sidan som visade sig. Han var också paranoid och var noga med att dörren var låst. När han började prata om att whichyvattnet var förgiftat förstod vi på allvar att nåt var galet. Hemsk upplevelse både för honom och oss. Nåt som kan va värt att kolla upp är hur dina D och B 12 vitamin värden ligger. Symptom på Brist på det kan vara bla depression och psykisk ohälsa och tom utveckla psykoser och det pratas om att tex de med schitzofreni ofta lider av D vitamin brist. Värt att kolla upp värdena <3

Jag hoppas innerligt att du mår bättre snart för det är jättejobbigt att inte må bra psykiskt. Stor kram

• Anonym (ena)
    Anonym (Hej) skrev 2020-07-04 01:24:55 följande:

Hej du!

Förstår att det kändes väldigt läskigt för dig att uppleva psykotiska symtom. Jag har ej haft själv men väl en anhörig som haft en förmodad reaktiv psykos pga enorm stress och mycket som hände i livet. Precis som du skriver så kan vem som helst få det om situationen pressas för hårt. Jag följer gärna tråden och hoppas du får bra svar. Det vi upplevde som hände var att han blev extremt speedad. Dagar innan det brakade såg han en svart skugga och eftersom jag är intresserad av det mediala tänkte jag i andra banor, typ att det var nån på andra sidan som visade sig. Han var också paranoid och var noga med att dörren var låst. När han började prata om att whichyvattnet var förgiftat förstod vi på allvar att nåt var galet. Hemsk upplevelse både för honom och oss. Nåt som kan va värt att kolla upp är hur dina D och B 12 vitamin värden ligger. Symptom på Brist på det kan vara bla depression och psykisk ohälsa och tom utveckla psykoser och det pratas om att tex de med schitzofreni ofta lider av D vitamin brist. Värt att kolla upp värdena <3

Jag hoppas innerligt att du mår bättre snart för det är jättejobbigt att inte må bra psykiskt. Stor kram

Tack för svaret.

Ja, saken är ju att jag arbetar med människor som har psykos också, det där med vattnet är något som folk som precis insjuknat i psykos ganska ofta tror av någon anledning. Mår din anhörig bättre idag?

Jag har haft d-vitaminbrist under den tiden, men äter nu d-vitamin året om på recept.

Det som finns kvar för mig idag är mest den där känslan som jag kände under psykossymtomen. Inga symptom i sig, men den är nog så obehaglig, och framförallt verkar den inte gå bort. Samt så har min hjärna blivit väldigt trött och trög efter det som hänt, det är svårt att återhämta sig som jag ändå gjort vid tidigare depressioner. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (ena) skrev 2020-07-04 10:25:17 följande:

Tack för svaret.

Ja, saken är ju att jag arbetar med människor som har psykos också, det där med vattnet är något som folk som precis insjuknat i psykos ganska ofta tror av någon anledning. Mår din anhörig bättre idag?

Jag har haft d-vitaminbrist under den tiden, men äter nu d-vitamin året om på recept.

Det som finns kvar för mig idag är mest den där känslan som jag kände under psykossymtomen. Inga symptom i sig, men den är nog så obehaglig, och framförallt verkar den inte gå bort. Samt så har min hjärna blivit väldigt trött och trög efter det som hänt, det är svårt att återhämta sig som jag ändå gjort vid tidigare depressioner. 

Ja det är svårt att återhämta sig. Förstår att det måste vara obehagligt! Hoppas det släpper så småningom. Bra du tar D vitaminer året om! Min anhörig mår rätt bra men vi är alltid lite oroliga för hens mående.

Kram till dig <3
Svar på tråden Rädsla för psykos efter att ha haft symptom på det.