• lillvilda

waldorfdockor, svårt?? mönster...tips??

hej jag har blivit så sugen på att göra waldorfdockor, jag älskar att sy men är långt ifrån proffs så jag undrar är det väldigt svårt att sy dom?? Mamma hade en bok förut om hur man gjorde dom men nu hittar hon inte boken..nån som vet om man kan hitta mönster på nätet??
    Någon som ahr erfarenhet av att sy waldorfdockor och kan ge lite olika tips!!
    jag hittade den här sidan ,dom är verkligen jätte vackra, blev så inspirerad.

www.waldorfdockor.com/

• Svar på tråden waldorfdockor, svårt?? mönster...tips??
  • lillvilda

ingen här som provat att sy nån waldorfdocka...

• lilaki

Åååå vad fina!
    Jag blev jätteinspirerad, vill sätta mig och sy på en gång!
    Hör av dig om du hittar något!
    Jag mailade henne angående boken hon tipsar om, var man kan finna den. Hoppas hon svarar!

• lilaki

Tack för mönstret! Skrev genast ut det, på måndag ska jag ut och leta material!

• noname

jag har sytt såna..för 100 år sen typ..de e skitkul faktiskt å sy de!!

Halvtomt eller halvfullt??
  • bitte71

Du kan beställa hela materialsatser och arbetshäfte härifrån:
    homepage.mac.com/siwdockor/index.html
    Boken som din mamma hade heter säkert "Waldorfdockor" (tror jag) och är skriven av KArin Neuschütz: den finns inte att köpa längre men kan lånas på bibblan. Den är jättebra!

Nu har jag inte gjort ngn docka själv, men är jättesugen på att beställa en materialsats från länken jag tipsade om! De är ju så fina!

• AnneSophie

ÅÅååh vad fina MEN vad dyra. :O Jag skulle vilja köpa en till Emmy men jag tycker 875 kr är lite i saftigaste laget med tanke på att hon ska leka med den (och dom håller inte i en evighet).
    Jag har för mig att Panduro (panduro.se) har materialsatser och framför allt böcker om Waldorfdockor. Kanske skulle man ta och gå en kurs på ABF? *funderar*

• lillvilda

bitte71: boken som min mamma hade hette "att leka med mjuka dockor" och är en tidigare bok (tror jag) men iaf av samma författare, ho nhar veerkligen bra böcker i ämnet om jag minns rätt. i "att leka med mjuka dockor" så finns det oxå beskrivningar på hur man gör waldorf dockor.Jag tror man kan låna dessa böcker på många bibiliotek och finns säkert att köpa på hobbyställen.

min svärmor hade visst boken waldorfdockor hemma hos sig så jag tänkte jag kanske kan låna den, ska be henne posta den. Hon hade visst kalikåböcker oxå. å jag blev så sysugen nu.

jag har funderat på materialsats men sen så kom jag på att jag vill bestämma hudfärg och hårfärg själv så jag åker nog iväg till tygaffären å köper istället, fast det blir nog bra mycket dyrare tyvärr.

• lillvilda

noname: är det väldigt klurigt att sy?? jag tycker det är kul att sy men jag är ju inte så duktig...jag funderar på om det är svårt??

• Googels

Min mamma sydde såna dockor för hundra år sen! Jag provade aldrig på att göra några själv, men nu blev jag lite sugen efter att ha sett alla fina bilder, framför allt de fina (mer 'moderna') på den första länken.

• lillvilda

ja visst är dom mer moderna fina!! det är så jag skulle vija göra dem med lite coolt hår och fina kläder.

• apelsinmandarin

är det någon som vetnågon annan affär man kan beställa material från?? jag bor i gbg...

Svar på tråden waldorfdockor, svårt?? mönster...tips??