• Annelise00

    Hillewi och..? (Ej topp100)

    Efter många år av försök har vi äntligen ett syskon i magen till vår Hillewi. Vi kommer inte ta reda på kön. Vad passar en lillebror eller lillasyster? Vill ha förslag utanför SCB 100-topplista över namn - de har jag redan koll på.

    Gillar äldre namn, 60-tal och tidigare. Klassiska namn. Gärna rediga, vassa (alltså inte mjuka som i t ex Agne eller Signe) och kavata namn med pondus. Namn jag gillar är t ex Ylva, Judith, Bodil, Ola, Olof, Pontus och Ivar.

  • Svar på tråden Hillewi och..? (Ej topp100)
  • Nimzay

    Flicka: Harriet, Hedwig, Gunhild, Inger, Gerd, Ingrid, Ingegerd, Esther, Majken, Hulda, Marith, Magda, Margaretha, Kerstin, Karin etc...

    Pojke: Hilding, Henning, Arne, Gunnar, Einar, Joar, Lennart, Leif, Haakon, Immanuel etc...annars gillar jag namnen Ivar och Olof rätt mycket av dina förslag, Pontus är också fint ;)

    (har för övrigt inte full koll på namntoppen så kan ej garantera att dessa namn ej finns med där)

  • Annelise00
    Anonym (Hanna) skrev 2020-07-04 19:54:21 följande:

    Sigrid


    Älskar Sigrid! Dessutom världens coolaste smeknamn: Sigge!
  • Annelise00
    Nimzay skrev 2020-07-04 20:00:00 följande:

    Flicka: Harriet, Hedwig, Gunhild, Inger, Gerd, Ingrid, Ingegerd, Esther, Majken, Hulda, Marith, Magda, Margaretha, Kerstin, Karin etc...

    Pojke: Hilding, Henning, Arne, Gunnar, Einar, Joar, Lennart, Leif, Haakon, Immanuel etc...annars gillar jag namnen Ivar och Olof rätt mycket av dina förslag, Pontus är också fint ;)

    (har för övrigt inte full koll på namntoppen så kan ej garantera att dessa namn ej finns med där)


    Tusen tack! Kerstin och Henning åker upp på listan!
  • Annelise00
    Anonym (N) skrev 2020-07-04 20:57:50 följande:

    Dagmar, Margit, Sigvard, Otto


    Dagmar och Otto! Att jag inte tänkt på dom! De hamnar på listan. Tack!
  • trollhona
    Annelise00 skrev 2020-07-04 19:15:54 följande:

    Efter många år av försök har vi äntligen ett syskon i magen till vår Hillewi. Vi kommer inte ta reda på kön. Vad passar en lillebror eller lillasyster? Vill ha förslag utanför SCB 100-topplista över namn - de har jag redan koll på.

    Gillar äldre namn, 60-tal och tidigare. Klassiska namn. Gärna rediga, vassa (alltså inte mjuka som i t ex Agne eller Signe) och kavata namn med pondus. Namn jag gillar är t ex Ylva, Judith, Bodil, Ola, Olof, Pontus och Ivar.


    Flicknamn: Agnetha, Yrsa, Beata, Dorothea, Edith, Ingrid, Ilse

    Pojknamn: Tord, Kurt, Hans, Malte, Sixten, Ivar, Bengt
  • fluu

    Albert, Allan, Assar, Bruno, Conrad, Esbjörn, Enar, Fritz, Georg, Gerhard, Göran, Harald, Helge, Kaj, Kolbjörn, Lennart, Lars, Ragnar, Rolf, Sigurd, Staffan, Sture, Sverre, Torsten, Torkild, Tore, Ulf, Uno, Verner, Åke, Örjan.

    Aina/Aino, Alida/Alide, Augusta, Asta, Barbro, Doris, Edla, Eva, Erna, Gertrud, Gerd, Helga, Hjördis, Hervor, Ilona, Irja, Maren, Manja, Oda, Olga, Pia, Ragnhild/Ragna, Rakel, Rigmor,Siv, Svea, Sunna, Sigyn, Tora/Torun, Torborg/Toril, Tekla, Ulla, Verna, Valborg.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mika23

    Har inte koll på namntoppen men tycker spontant att Märtha och Ruth är lite vassare, fina namn. Gillar även Astrid men det är väl förvisso åt det lite mjukare hållet.

  • MaaxMaax

    Hillewi och..

    Otilia 
    Lydia
    Olga
    Justina
    Rakel
    Ethel
    Edna
    Viola

    Dan
    Julius
    Ralf
    Abel
    Ruben
    Valdemar
    Arthur
    Jarl


    Simul Justus et Peccator
  • Anonym (Ohlala)

    Ja eftersom du redan har en en Hilleoui (jag utgår från att du uttalar det så med den stavningen) kanske en Hillenon kan vara på sin plats? För att fullfölja det franska anslaget? Annars kanske Ahksel Vajlet eller Maertha kan vara något?

  • Anonym (topp sist)
    Anonym (Ohlala) skrev 2020-07-06 19:25:25 följande:

    Ja eftersom du redan har en en Hilleoui (jag utgår från att du uttalar det så med den stavningen) kanske en Hillenon kan vara på sin plats? För att fullfölja det franska anslaget? Annars kanske Ahksel Vajlet eller Maertha kan vara något?


    HAha, tack för att du skrev det jag tänkte.

    Hilloui.. nästan som halloween.

    Ja, herregud.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ohlala) skrev 2020-07-06 19:25:25 följande:

    Ja eftersom du redan har en en Hilleoui (jag utgår från att du uttalar det så med den stavningen) kanske en Hillenon kan vara på sin plats? För att fullfölja det franska anslaget? Annars kanske Ahksel Vajlet eller Maertha kan vara något?


    Nu blandar du ihop språken. På svenska uttalas w som v. Det finns en lång tradition av att byta ut v mot w i svenska namn, inte minst i efternamn där det finns betydligt fler Widegren och Wallman än vad det finns Videgren och Vallman. Visst är det lite onödigt att krångla till stavningen, men det är ännu mer onödigt att uttala namnet som om man vore en engelsktalande person utan kunskap om andra språks uttalsregler.
  • Anonym (topp sist)
    Anonym (N) skrev 2020-07-07 04:51:27 följande:
    Nu blandar du ihop språken. På svenska uttalas w som v. Det finns en lång tradition av att byta ut v mot w i svenska namn, inte minst i efternamn där det finns betydligt fler Widegren och Wallman än vad det finns Videgren och Vallman. Visst är det lite onödigt att krångla till stavningen, men det är ännu mer onödigt att uttala namnet som om man vore en engelsktalande person utan kunskap om andra språks uttalsregler.
    Jaja, pekpinna på du. Uppenbarligen är vi fler som läste det så.
  • race race

    Asta

    Barbro

    Bodil

    Brunhild

    Daga

    Dagmar

    Edith

    Gerda

    Harriet

    Jorun

    Karin

    Majvor

    Marianne

    Margaretha

    Margot

    Olga

    Rut

    Stina

    Siv

    Torud

    Zelda

    Alf

    Bill

    Dag

    Engelbrekt

    Ernst

    Holger

    Ingemar

    Lars

    Sten

    Stig

    Thorbjörn

    Valdemar

    Hoppas att de inte är i topp 100.

Svar på tråden Hillewi och..? (Ej topp100)