• Sun 5 Jul 2020 17:09
    2310 visningar
    11 svar
    11
    2310

    Efter uttag Jaydess

    Hej!

    Skrev ett långt inlägg alldeles nyss som raderades för att jag inte var inloggadOskyldigGör ett nytt försök och skriver lite mindre utförligt.

    29 år, haft preventivmedel i princip konstant sen abort när jag var 15 år. 
    Tog ut min spiral Jaydess nu (andra, dvs haft i 6 år) 8 juni för nu är jag redo och med rätt person, plats i livet osv för bebis.

    Har haft en ganska jämn cykel m spiral med blödningar på ca 23 dagar. Planerad mens var ca 14 juni vid uttag men den kom redan 10 juni, dvs cykeln var 19 dagar efter uttag spiral. Rejäl mens med koagel och värk - tonårsfeeling deluxSkrikandes

    Såg ut som om ÄL skulle vara 19 juni och testade med sticka då, såg först ingenting men när jag kikade senare (kanske för sent) så var det ett till, lite mindre tjockt men mycket tydligt, streck på stickan.

    Hade rajtan tajtan med mannen under den här ÄL-veckan men upplevde aldrig det där "knäppet" som jag faktiskt kände när jag blev gravid som 15 åring.

    Det som dock har hänt är att jag haft en molande mensvärk sedan ca 25 juni samt varit rejält illamående vid träning (som jag annars älskar o arbetar med), när jag åkt bil eller ansträngt mig. Brösten började ömma först igår men är inte helt galna som när jag hade spiralen, då hade jag problem att springa en vecka per månad. Mens var planerad i fredags, 3/7 och idag testade jag negativt (CB digital), dock har inte mensen kommit.
    Eftersom cykeln verkar vara lite 21-26 dagar (eller jag som loggar slarvigt för sent) så tänker jag att jag avvaktar med ännu ett test först om mensen inte kommit till nästa vecka, dvs typ 10/7.

    Sammanfattningsvis - tog ut spiral 8/6, fick tidig mens. Oklart om jag haft ÄL. Molande värk i livmoder +7 dagar som jag annars enbart har samma dag som mens ska komma, dock lite lindrigare nu, samt illamående ibland. Än så länge ingen mens men negativ gravtest.

    Hur har det varit för er efter uttag med Jaydess? Fick ni också tidig blödning? Blev cyklen lika lång efter uttag av spiral? Hade ni tydlig ÄL på sticka? När skulle ni testa igen om ni var jag? Någon som testat negativt efter beräknad mens men ändå varit gravid? 

    Från att aldrig ha brytt mig till att nu inte kunna tänka på annat - haha behöver några här att snacka av mig med helt enkelt

    Berätta!

  • Svar på tråden Efter uttag Jaydess
  • Anonym (Vill ha syskon­)
    Tue 8 Sep 2020 17:38
    #1

    Hej!

    Har precis också tagit ut min jaydess-spiral efter 4,5 år, och upplever samma sak som dig. Fick min mens två dagar efter uttag, varade i fyra dagar. Tog ägglossningstest (vanliga stickor och digital) runt beräknad ägglossning och fick positivt utslag på alla test och hade sex under perioden. Har haft lite molande mensvärk sedan ägglossningen. Nu har mensen inte kommit, är fyra dagar sen, har molande mensvärk, ömma bröst till och från men alla test visar negativt.

    Är detta vanligt? Försöker hitta fakta om hur lång tid det tar för kroppen att återhämta sig. Min barnmorska sa att allt skulle komma igång bara första mensen kommit.

    Är så intresserad över att höra andras upplevelser och hur lång tid det tog innan ni blev gravida?

  • Tue 8 Sep 2020 18:25
    #2

    Hej!

    När jag skrev i andra forum här så svarade många "det ta tiiiid för kroppen att återställa sig" men det tog, som det egentligen "bör" med Jaydess, ca 24-48 h för återställning och jag var gravid när jag skrev det första inlägget här :) Måste ha blivit gravid ca 10 dagar efter uttag av spiralen och är nu i vecka 14, väntar tvillingar med BF 14 mars (eller 1 mars blir det pga får bara gå 38+0).

    Berätta sen hur det går för dig, o testa dig för tusan, du är säkert preggo :D 

  • Tue 8 Sep 2020 18:29
    #3
    Anonym (Vill ha syskon) skrev 2020-09-08 17:38:25 följande:

    Hej!

    Har precis också tagit ut min jaydess-spiral efter 4,5 år, och upplever samma sak som dig. Fick min mens två dagar efter uttag, varade i fyra dagar. Tog ägglossningstest (vanliga stickor och digital) runt beräknad ägglossning och fick positivt utslag på alla test och hade sex under perioden. Har haft lite molande mensvärk sedan ägglossningen. Nu har mensen inte kommit, är fyra dagar sen, har molande mensvärk, ömma bröst till och från men alla test visar negativt.

    Är detta vanligt? Försöker hitta fakta om hur lång tid det tar för kroppen att återhämta sig. Min barnmorska sa att allt skulle komma igång bara första mensen kommit.

    Är så intresserad över att höra andras upplevelser och hur lång tid det tog innan ni blev gravida?


    Och juste, jag testade alltså negativt typ 3 juli (fick blödningen 10 juni) och sen testade jag positivt 8-10 juli något :)
  • Anonym (Vill ha syskon­)
    Tue 8 Sep 2020 18:53
    #4
    sommar2020regn skrev 2020-09-08 18:29:01 följande:

    Och juste, jag testade alltså negativt typ 3 juli (fick blödningen 10 juni) och sen testade jag positivt 8-10 juli något :)


    Wow! Grattis till er! Vad roligt att det gick så fort!

    Men kan du inte hjälpa mig, fick du negativt test efter att mensen skulle kommit eller skulle den kommit när du testade positivt? Jag går bara här och väntar pp att något ska hända. Antingen att en blödning ska komma eller att jag ska få ett plus. Känns som att jag är i ett mellan läge där jag inte vet något, såååå frustrerade, haha. Men kanske ska ha is i magen och bara vänta till helgen med att testa igen om inget hänt.
  • Sun 27 Sep 2020 09:24
    #5
    Anonym (Vill ha syskon) skrev 2020-09-08 18:53:26 följande:
    Wow! Grattis till er! Vad roligt att det gick så fort!

    Men kan du inte hjälpa mig, fick du negativt test efter att mensen skulle kommit eller skulle den kommit när du testade positivt? Jag går bara här och väntar pp att något ska hända. Antingen att en blödning ska komma eller att jag ska få ett plus. Känns som att jag är i ett mellan läge där jag inte vet något, såååå frustrerade, haha. Men kanske ska ha is i magen och bara vänta till helgen med att testa igen om inget hänt.
    Förlåt, hänger inte här längre! Hur har det gått? Var du preggo? <3
  • Sun 27 Sep 2020 09:36
    #6
    Anonym (Vill ha syskon) skrev 2020-09-08 18:53:26 följande:

    Wow! Grattis till er! Vad roligt att det gick så fort!

    Men kan du inte hjälpa mig, fick du negativt test efter att mensen skulle kommit eller skulle den kommit när du testade positivt? Jag går bara här och väntar pp att något ska hända. Antingen att en blödning ska komma eller att jag ska få ett plus. Känns som att jag är i ett mellan läge där jag inte vet något, såååå frustrerade, haha. Men kanske ska ha is i magen och bara vänta till helgen med att testa igen om inget hänt.


    För mig tog det 3 månader och skengravid nå fruktansvärt innan hormonspiralen lämnade systemet. Det är is i magen dom gäller. Förhoppningsvis dyker mensen upp, eller så är du gravid och då lär ju det märkas också.
  • Anonym (Vill ha syskon­)
    Fri 9 Oct 2020 17:43
    #7

    Hej igen! Har plussat nu i veckan så det funkade på andra försöket. Men det är så tidigt så allt kan hända. Men håller tummar och tår för att allt ska gå bra!!

Svar på tråden Efter uttag Jaydess