• Anonym (Starta nytt liv)

    Hur slutade ni med alkohol

    Jag har insett att mitt alkoholbruk är skadligt och undrar hur ni andra tagit er ut från ett skadligt bruk till att bli nykterist? Kändes det lättare med tiden o att inte sakna t ex att umgås med alla personee som man gör när man enbart dricker.. fann ni någon annan glädje i erat liv?

  • Svar på tråden Hur slutade ni med alkohol
  • Anonym (fd alkis)

    SMART recovery. Miljoner gånger bättre än AA. AA är som en förlängning av drickandet men utan alkoholen, man blir aldrig "fri" från alkoholen eller "sekten" som AA är. AA går ut på grupptryck, högre makter och är fullt med "stackars mej:are". SMART är beteendeterapi. SMART är att hitta den där andra glädjen och få livet att sluta kretsa kringa alkohol.

    När man väl slutat dricka och kan se på de där "kompisarna" genom nyktra ögon så saknar man dem inte särskilt många sekunder.

  • Anonym (Starta nytt liv)

    Ok tack för svar. Finns det något självhjälpprogram eller är det hos en psykolog man gör detta SMART beteendeterapin .

  • Anonym (Vet)

    Håller med om SMART men är inte lika anti-AA som tidigare skribent. Hade önskat att SMART hade fått större spridning i Sverige och särskilt att kommunerna hade underlättat istället för att adoptera 12stegsprogrammet i alla verksamheter. Det fanns inte SMART i Sverige när jag blev nykter utan bara AA och NA. Kanske är det lättare att inte bli sekteristisk i AA för oss kvinnor. Jag tog emot det jag behövde och gav förstås tillbaka också. Vi har inte samma behov av att bräscha med hur insatta och hur lång tid vi har som många män som nog hade tagit återfall FRÅN sina höga hästar om de nu inte hade andats AA alla dagar i veckan. Jag är förresten ateist. Jag har gått i grupper över hela Europa och frivillighet och att uppmanas att bara ta till sig det man vill tilltalar ändå mig (till skillnad från religiösa samfund som sysslar med stöd till beroende). Det är vissa personer man ska passa sig för istället. Tillgängligheten med AA är en stor del av hjälpen, skulle jag säga, och är man i en akut livssituation är det tämligen ofarligt att gå dit och pröva.

  • Litenmenhård

    Två veckor innan jag skulle in på torken la jag av tvärt. Jag spenderade 14 veckor på torken, med bland annat flera utredningar och så vidare. Någon direkt behandling för mitt alkoholmissbruk fick jag dock inte, mer än antabus vid några tillfällen. Jag fick två återfall, men har nu varit nykter i femton år. Jag bröt med alla mina så kallade vänner och skaffade mig nya och sen dess har det gått bra.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Tvillingarna14

    Efter många försök att sluta med alkohol lyckades jag för tre år sedan bli nykter. Jag gjorde det för mina barn mer än för mig själv. De var då tre år gamla och hade aldrig sett sin mamma berusad, vilket fick mig att vilja hålla fast vid det. Mina barn ska ALDRIG behöva se sin mamma stupfull. Jag skulle inte orka med skammen. Dessutom vet jag att mitt och sambons förhållande så småningom skulle ha gått åt skogen om jag fortsatt dricka.

    Jag har tagit hjälp av AA, men går inte längre dit. Tyckte det blev för tjatigt med alla ramsor hit och dit. Dock ska jag säga att AA var till hjälp med att komma in i nykterhetens värld för att sedan fortsätta ensam. Har haft stöd av min sambo och familj under resans gång. Första året var jobbigt, men nu efter tre år utan alkohol går det bättre och bättre. Har gått ned i vikt, slipper ångesten och vet att jag kan göra saker dagen efter en fest utan att må piss. Dricker nu för tiden alkoholfri öl, vilket är en underbar uppfinning. Ta en dag i taget är mitt råd. Berätta för familj och vänner att du har fattat ett beslut om att sluta dricka så känns det lättare. Köp något fint till dig själv när du klarat din första månad utan rus. Ha alltid en påse godis hemma eller vad du nu gillar att tugga på när suger sätter in. Var stolt över dig själv att du inser att du ha ett missbruk och vill göra något åt det. Önskar dig all lycka till. Och du, ett liv utan alkohol är ett bättre liv än med.

  • Anonym (...)

    Jag rekommenderar absolut AA, men hur man uppfattar gemenskapen och mötena är HELT beroende på gruppen. Jag har turen att ha hittat en fantastisk grupp och går på möten tre gånger i veckan sedan snart ett halvår tillbaka. Jag klickar såklart inte med alla men de flesta är varma, omtänksamma och ärliga människor som verkligen berikat mitt liv. Vissa är mer troende än andra och tolkar Gud som sin högre makt, vi andra hittar vår högre makt i naturen, musiken, meditation, vänner...eller vad man nu hämtar styrka och lugn ifrån. Jag mår otroligt bra som nykter idag och tänker väldigt sällan på alkohol. Varken på att dricka eller på att INTE dricka.

    Jag tillät mig själv att sörja i början. Allt jag skulle gå miste om som hade varit så viktigt i mitt liv. Vinkväll med vännerna, den årliga vinprovningen, champagnen på vår bröllopsdag, en kall öl till grillandet, en irish coffee en ruggig höstkväll i uterummet. Det gjorde ont i hela mig att ge upp.

    Nu ser jag allt det positiva med att inte dricka. Jag minns alltid kvällen innan. Jag hittar inte blåmärken, vinfläckar eller en trasig möbel som jag snubblat över. Jag behöver aldrig tänka två gånger innan jag sätter mig i bilen. Jag är mer närvarande för min man och mina barn. Jag slipper fundera över hur jag ska ta mig hem efter en fest/middag/träff med kompisar. Min hy har blivit otroligt mycket bättre, jag har gått ner i vikt och röker inte lika mycket (satt oftast ute och drack och kedjerökte). Jag är så tacksam över att jag insåg mitt problem och sökte hjälp innan jag förlorade allt som är viktigt i mitt liv. Har hört alldeles för många berättelser om hur andra förlorat sin partner, barnen vill inte ha kontakt, körkortet är taget och jobbet söps bort. Nu inser jag hur mycket tid och energi mitt drickande tog. Inte bara själva drickandet utan allt runtomkring, planerandet, inhandlandet, känslan av att köra hem från Systemet med vinet i passagerarsätet och irritationen över att det dök upp något som gjorde att det tog ytterligare 10 minuter innan jag kunde börja dricka. Smygandet för familjen som förstod så mycket mer än jag insåg. Jag saknar absolut ingenting av drickandet och den effekt det gav. 

    Ge AA en chans. Och kanske inte bara en grupp utan om du har möjligheten så testa flera olika. Vissa är seriöst helt galna, men det finns fantastiska människor där ute som man kan få så bra stöttning av. Lycka till! 

  • Anonym (Fd missbrukare)

    Jag klarade inte av att slut själv med mina missbruk.
    Hade problem med sprit, spel och sex.
    Jag var på ett öppet behandlingshem i ca 2 år. 
    Det var toppen, fick KBT behandling och terapi samt 12-stegs programmet. 

    Idag har jag varit ren i 19 år!

Svar på tråden Hur slutade ni med alkohol