• majja5

    Köpa hus

    Hejsan. Jag prövar denna fråga här. Jag bor i en lägenhet men kommer framöver möjligen få ärva en större summa pengar, ca 500 000kr. Funderar på att köpa ett hus då. Nu är det så att jag har bostadstillägg ett par tusen kr i månaden. Min fråga är denna : Kommer ett köpt hus (inga lån) räknas som tillgångar på banken ? Har läst att man kan få bostadstillägg även om man bor i hus, men kan det vara verkligen så om man KÖPT huset ?? Nån som vet svaret på det.

  • Svar på tråden Köpa hus
  • Anonym (U)

    Jag har inte sökt bostadstillägg ens för jag har 200.000 i aktier.
    det räknas ju som tillgångar

    Har egentligen rätt till det då jag har aktivitetsersättning men har fått höra att det räknas som tillgång.

    tror inte du får ärva så mkt pengar och få ha bostadstillägg samtidigt

  • majja5
    Anonym (U) skrev 2020-07-06 14:47:16 följande:

    Jag har inte sökt bostadstillägg ens för jag har 200.000 i aktier.
    det räknas ju som tillgångar

    Har egentligen rätt till det då jag har aktivitetsersättning men har fått höra att det räknas som tillgång.

    tror inte du får ärva så mkt pengar och få ha bostadstillägg samtidigt


    200 000kr får du bostadstillägg. Men det beror på hyran också så klart. Sen så klart hur mycket du får i lön, pension. 
  • Anonym (U)
    majja5 skrev 2020-07-06 14:56:09 följande:
    200 000kr får du bostadstillägg. Men det beror på hyran också så klart. Sen så klart hur mycket du får i lön, pension. 

    Jag får ingen lön
    tror aktivitetsersättning och bostadstillägg är annorlunda än om man får pension.

  • Anonym (fanta)

    Om du köper ett hus kontant så har du väl inte direkt någon kostad för själva huset (mer än driftskostnader) så då borde du ju inte få bostadstillägg? Men jag vet inte hur det fungerar.

  • majja5
    Anonym (fanta) skrev 2020-07-06 19:01:16 följande:

    Om du köper ett hus kontant så har du väl inte direkt någon kostad för själva huset (mer än driftskostnader) så då borde du ju inte få bostadstillägg? Men jag vet inte hur det fungerar.


    Man tycker ju att det är så men f-kassan har sagt åt mig att man kan få bostadstillägg om man bor i hus. Men dom kanske tror jag menar om jag lånat pengar till huset. 
  • Anonym (Anna)

    Du behöver visa papper på att du har lån på huset genom att lämna in din senaste låneavi där skuld och räntesats står med. Så om huset inte är belånat har du ej rätt till bidrag.

  • Anonym (..)

    Min svärmor är 80+ och bor i ett litet betalt hus på landet. Hon får bostadstillägg på ca 1500 för fastighetsavgift, värme (schablon) , sophämtning. För ngt år sedan fick man ha 120000 på banken innan man började räkna ner bostadstillägget,

  • Anonym (Anna)

    Sedan är det olika regler för ungdomar och pensionärer samt om det finns minderåriga barn.

  • majja5
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-16 03:20:50 följande:

    Du behöver visa papper på att du har lån på huset genom att lämna in din senaste låneavi där skuld och räntesats står med. Så om huset inte är belånat har du ej rätt till bidrag.


    Hur vet du att det är så. Jag menar om jag köper ett hus direkt för 500 000kr kontant, och taxerings värdet är 200 000kr. Som jag fattat det räknas taxeringsvärdet som " pengar på banken". Alltså 200 000kr. Och har man det får man då en viss summa bostadstillägg. Det vet jag.
Svar på tråden Köpa hus