• Anonym (ninna­nn90)
    Mon 6 Jul 2020 19:50
    720 visningar
    5 svar
    5
    720

    HJÄLP! Fortfarande plus på stickan efter missfall/skrapning

    Hej,

    I början av maj fick jag missfall (6+4). Ingen planerad graviditet och det gick snabbt från att ha testat mig till missfall. Hann aldrig få grepp om vad jag ville.

    Det var en del kvar i crevix och jag blödde jättemycket. FIck cytotec och stanna en natt på sjukhuset. Återbesök 10 dagar senare visade att allt var kvar så jag fick en ny kur cytotec. Denna omgång hemma. Ännu ett återbesök, allt var kvar. Min livmoderhals hade inte öppnat sig (?) och jag las in för akut skrapning. Alla gravidsymptom försvann dagen efter och jag mådde genast mycket bättre. Hade knappt ont, blödde lite men det avtog snabbt. Har nu, fyra veckor senare, lite blodiga flytningar och bruna flytningar.

    Gjorde dock ett graviditetstest i fredags (exakt en månad efter skrapningen) och jag plussade. Vi har inte haft sex då jag fortfarande har blodiga och brunaktiga flytningar. Vågar inte ens ha sex ärligt talat. Ringde gyn idag och ska in imorgon för att lämna ännu ett prov. Misstänker att de kommer att mäta hcg-nivå. Gjorde också två tester själv idag ena visade ett litet streck andra 1-2 veckor gravid. JAg var 6+4 när jag fick missfall. Det är väl en indikation på att jag har mindre hcg hormon nu... 

    Har dessutom plötsligt fått lite ont höger sida av magen typ där äggstock/blindtarm sitter. Har givetvis panik. Orkar inte mer. Detta har varit så otroligt psykiskt och fysiskt påfrestande. Jag tror genast det värsta. Mitt myom är ganska stort - har blivit större i samband med graviditet förväntas krympa lite. 

     Är det någon som har liknande erfarenheter? Någon som kan ge mig ett lugnande besked? Behöver jag oroa mig för smärtan, som känns mest om jag trycker lite? Hur lång tid tar det för hcg att försvinna?

  • Svar på tråden HJÄLP! Fortfarande plus på stickan efter missfall/skrapning
  • Anonym (MA)
    Mon 6 Jul 2020 20:18
    #1

    Beklagar verkligen! Och förstår precis det sorgliga och frustrerande som du går igenom...

    Hade sporadiska blödningar i ca 9 veckor och lika länge positiva test. Kändes som att hcg störtdök först, men att det sedan höll sig på låga nivåer väldigt länge.

    Kändes så jobbigt när man bara ville försöka igen! De där veckorna kändes som den längsta perioden i mitt liv.

    Nu är jag gravid igen, i v.11. Så hoppas verkligen det går vägen nu.

    Ta hand om dig! Snart är det din tur igen <3

  • Anonym (ninna­nn90) Trådstartaren
    Mon 6 Jul 2020 20:28
    #2

    Hej,

    Tack.

    Kommer dessvärre att behöva ta tag i mitt myom först. Vi har liksom inte ens velat ha barn. Vi hade en diskussion om det någon månad innan allt detta hände. Vi sa bara händer det så händer det. 

    Är så himla orolig. För att de har missat något? Men tänker att jag ändå bör ha haft ont eller annan indikation efter fyra veckor. Orolig för att mitt myom sitter i vägen och att de inte kan se. Men åter tänker jag att jag borde ha haft andra besvär nu. 

    Förhoppningsvis så går det över. Och att jag har lite ont hoppas jag beror på kommande ägglossning eller något ofarligt.

  • Anonym (MA)
    Mon 6 Jul 2020 20:40
    #3

    Jag hade en polyp. Så tänker att det kanske var därför jag blödde så länge.

    Gjorde en hysteroskopi och plussade två försök efter. Både polyper och myom kan orsaka missfall va?

    Hade också ont i äggstocken som hade skapat ägglossningen och därmed gulkroppen. Det var tydligen ingenting att oroa sig för sa min gynekolog. Men gör det alldeles för ont ska du ju så klart söka hjälp.

    Ta hand om dig!

  • Anonym (Reste­r?)
    Mon 6 Jul 2020 21:13
    #4

    Det kanske finns rester av graviditeten kvar fortfarande? Jag håller tummarna för att du inte råkade ut för en lika klantig gynekolog som jag gjorde då jag fick skrapas två gånger för att få ut allt

  • Anonym (ninna­nn90) Trådstartaren
    Mon 6 Jul 2020 21:31
    #5

    Jag hoppas verkligen det. Läste min journal och det gjordes ett ultraljud efter skrapningen där man bedömde att allt var borta nu. Allt var kvar i själva livmoderhalsen typ. På väg ut men det kom inte ut av sig självt. Ska dit imorgon på morgonen för att mäta hcg. med tanke på att jag var 6+4 och att gravtest nu visar 1-2 veckor tänker jag att det går trögt med hcg... men vad vet jag. Har haft sjukt mycket otur nu och är mest orolig. Vill inte skrapas igen kan jag säga. Helst slippa att ännu en läkare ska peta i mig. Sammanlagt 10 personer som kollat in i mitt underliv. Bara det är hemskt. För att inte tala om att det är nästan omöjligt att hitta en egen gynekolog som man kan vända sig till...

Svar på tråden HJÄLP! Fortfarande plus på stickan efter missfall/skrapning