• JhL

    Hur vet man om man har missbildad livmoder?

    Hej.

    Jag fick ett missfall i vecka 10 (fostret dog i vecka 7) vilket var bland det värsta jag varit med om. Jag blev helt förstörd. Nu har jag min första mens och snart är det dags att börja försöka igen, men jag är så rädd för att jag ska få ett missfall till.

    Jag vet att missfall oftast beror på kromosomfel eller liknande hos fostret, men jag har även läst att det kan bero på fel i livmodern. Jag gjorde ett VUL och en snabb undersökning hos en gynekolog innan jag fick Cytotec för att sätta igång missfallet och hon sa att livmodern såg normalstor ut och när jag frågade efter sa hon att hon inte hade sett några muskelknutor eller liknande. Men nu undrar jag, om jag hade haft en missbildad livmoder, hade hon sett det på VUL då? Eller kräver det en annan undersökning?

  • Svar på tråden Hur vet man om man har missbildad livmoder?
  • Anonym (Semlan)

    Det brukar upptäckas vid vul. Fast jag har en kompis där det inte upptäcktes förrän under förlossningen så det går ju att missa under en hel graviditet uppenbarligen. Hon gjorde dock aldrig någon fertilitetsutredning utan blev mirakulöst gravid på naturlig väg trots missbildningen.

Svar på tråden Hur vet man om man har missbildad livmoder?