• Anonym (Orolig)

    Sterilisera nål med eld? Orolig nu.

    Hade ett inåtväxande hårstrå på halsen som stört mig länge. Tog en vanlig nål, typ sy-nål, höll den över tändare i 5-6 sekunder.

    Försökte försiktigt gräva ut strået väldigt ytligt men började blöda pyttelite, brände nålen 5 sekunder till och fick sen ut strået.

    Tvättade av med lite alsolsprit.

    Ångrar mig så mycket nu och är orolig för att det inte alls blev så sterilt med bara 5 sekunder, är tidigt gravid. Vad kan hända nu?

  • Svar på tråden Sterilisera nål med eld? Orolig nu.
  • Anonym (Sara)

    Vad har din graviditet med detta att göra??? Tror du du kommer få missfall pga detta?! Omg

  • Anonym (Anonym)

    Det blir INTE sterilt på några sekunder. Bra att du iaf använde alsol efteråt. Så liten blödning kommer inte att vara någon fara.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2020-07-06 21:10:06 följande:

    Vad har din graviditet med detta att göra??? Tror du du kommer få missfall pga detta?! Omg


    Som gravid är man känsligare för infektioner.
  • Anonym (Orolig)

    Känner mig så himla dum nu efteråt. Jag tvättade av med alsolsprit och efter ett tag dutta jag över lite handsprit.

    Är inte orolig för missfall utan mer för infektion, att bakterier tagit sig in i blodet.

  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2020-07-06 21:20:44 följande:

    Knappast värre än om du skulle skära dig när du rakar dig, få en sticka i fingret etc etc etc


    Eller hur??
  • Anonym (asdf)

    Du borde spritat både före och efter. Men helt seriöst så har du ju ett immunförsvar även om du är gravid. Och skulle du få en infektion så finns det antibiotika.

  • Anonym (Orolig)

    Är helt okunnig, vad ska jag vara uppmärksam på OM det skulle bli nått?

    Lokal reaktion på huden? Feber?

    Hur lång tid skulle det ta tills det märks?

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-07-06 21:50:05 följande:

    Är helt okunnig, vad ska jag vara uppmärksam på OM det skulle bli nått?

    Lokal reaktion på huden? Feber?

    Hur lång tid skulle det ta tills det märks?


    Antingen (förmosligen) läker den fint och du knappt kommer se någonting i övermorgon eller så blir det inflammerat. Tecken på infektion/inflammation är lokal rodnad, svullnad, värmeökning och smärta. Dessutom kan det bli varigt eller en böld. Var observant på det. Blir det värre så får du feber och börjar känna dig sjuk.
  • Anonym (Orolig)
    neverpreggo skrev 2020-07-06 22:32:11 följande:

    Lider du av hälsoångest?


    Nej, jag är gravid och överbeskyddande just nu.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-06 22:38:37 följande:

    Antingen (förmosligen) läker den fint och du knappt kommer se någonting i övermorgon eller så blir det inflammerat. Tecken på infektion/inflammation är lokal rodnad, svullnad, värmeökning och smärta. Dessutom kan det bli varigt eller en böld. Var observant på det. Blir det värre så får du feber och börjar känna dig sjuk.


    Tack!!
  • StevenDiese

    Bra att det blödde. Blod tar med sig smuts ut ur såret.

  • Anonym (Labbingenjör)

    Hej,

    Jag arbetar i labb och jobbar så mycket med sterilisering av verktyg. Vi använder låga för att sterilisera massor av saker, exempelvis verktyg vi använt för att flytta över bakterier från en plats till en annan. Du kan vara helt lugn, bakterier överlever inte eld på det viset du beskriver! Vi brukar hålla lika länge som du gjorde :)

    Kram!

  • mammabitch

    Även om du inte steriliserat nålen så riskerar du knappast något värre än en lokal infektion som din kropp förmodligen skulle hantera utan annan hjälp än tvätt av såret. Släpp oron och om såret skulle verka irriterat så lägg på lite alsolsprit.

  • Anonym (Alsolsprit)

    Du kan droppa ett par droppar Alsolsprit på ett plåster och sätta på såret och låta det sitta någon dag om du vill vara supersäker på att inte få en infektion.

  • Anonym (Orolig)

    Tusen tack för svaren allihopa!

Svar på tråden Sterilisera nål med eld? Orolig nu.