• Anonym (ts)

    Helt värdelös på att läsa tjejers signaler

    Som rubriken lyder är jag helt otroligt värdelös på att läsa av när tjejer är intresserade eller tycker att man ser bra ut tex.

    Är 22 år gammal och jag är så fantastiskt värdelös på att veta när en tjej är intresserad att det är helt sjukt. Exempelvis på gymnasiet gick jag på en del lektioner tillsammans med tjejer från andra klasser och märkte inte av att någon skulle vara intresserad. Har i efterhand fått höra av en tjejkompis att jag ska ha varit "väldigt populär bland tjejerna där" tex. 

    De tog inte kontakt med mig, de var inte övertrevliga eller spanade in mig särskilt mycket så det var inget jag märkte av överhuvudtaget. Samma sak har hänt med tjejer jag gått i samma klass som, 2 tjejer i klassen sedan gymnasiet har när vi setts ute på krogen kommit fram och kramat om mig och sagt att jag ser bra ut tex (behöver inte betyda intresse kanske, men eftersom vi aldrig pratade med varandra under de 3 år vi gick i samma klass ser jag ingen rimlig anledning för de att prata med mig). 

    Går vi sedan vidare till vardagen då. Jag kan nästan aldrig märka om en tjej är intresserad eller tycker jag ser bra ut. Går förbi en tjej får ögonkontakt tex och hon ler lite, gör hon det för att vara snäll eller något annat? Om en tjej kollar på mig och sedan direkt börjar röra i håret så fort man får ögonkontakt, intresserad eller bara blyg?

    Som sagt ingen tjej har någonsin bara lagt till mig någonstans och börjat skriva vilket jag anser vara mer "uppenbart" än att någon kollar på en liksom.. Hur ska jag bli bättre på att tolka signaler? Det är som att leva med ett handikapp det här..

  • Svar på tråden Helt värdelös på att läsa tjejers signaler
  • Anonym (men alltså)

    Att vara populär betyder ju inte att de var är kära eller ville mer. Tror inte att du har ett handikapp. Vi alla kan ha svårt att läsa signaler. Ingen kan veta vad ett leende betyder.

  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (men alltså) skrev 2020-07-06 23:10:15 följande:

    Att vara populär betyder ju inte att de var är kära eller ville mer. Tror inte att du har ett handikapp. Vi alla kan ha svårt att läsa signaler. Ingen kan veta vad ett leende betyder.


    Nej, de flesta har inte svårt med det. Som min syster. Hon visste att tjejen jag gillade inte var intresserad. De flesta här höll med henne.
    Och att hon hade visat nåt, om hon var intresserad. Min syster vågar själv inte visa nåt, om hon är intresserad. Men alla andra tjejer gör det.

    Så det är inte svårt alls att läsa signaler.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (men alltså) skrev 2020-07-06 23:10:15 följande:

    Att vara populär betyder ju inte att de var är kära eller ville mer. Tror inte att du har ett handikapp. Vi alla kan ha svårt att läsa signaler. Ingen kan veta vad ett leende betyder.


    Ja och särskill i tonåren. Unga människor vill sällan visa för mycket i rädslan att göra bort sig. Jag har också hört om folk som fann mig intressant som ung utan att jag hade nån koll på det alls. Tror att det är mer norm än undantag, att man missar en del sånt.
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (Sara) skrev 2020-07-07 07:23:52 följande:
    Ja och särskill i tonåren. Unga människor vill sällan visa för mycket i rädslan att göra bort sig. Jag har också hört om folk som fann mig intressant som ung utan att jag hade nån koll på det alls. Tror att det är mer norm än undantag, att man missar en del sånt.
    Ja, i min ålder så ska man ha lärt sig att läsa signaler.
    Det har jag läst här på FL. De flesta kan läsa signaler.
  • Anonym (kaffedraken)

    TS, var inte orolig. Du kommer att lära dig att läsa signaler. De flesta gör det.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-07 07:29:45 följande:

    Ja, i min ålder så ska man ha lärt sig att läsa signaler.

    Det har jag läst här på FL. De flesta kan läsa signaler.


    Ska och ska. Folk är olika bra på saker.

    Men att man har missat att några personer ansåg en intressant på gymnasiet osv innebär inte med növändighet att man är dålig på att läsa signaler.

    Och skulle man vara väldigt dålig på det får man ju hitta strategier för det. Men det ts beskriver behlver inte alls innebära det. Är man dålig på att läsa av andra männislor är man rimligtvis det i alla möjliga sammanhang, jnte bara när det gäller kärlek. Utan då handlar nog "missandet" snarare om andra saker.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-07 07:29:45 följande:
    Ja, i min ålder så ska man ha lärt sig att läsa signaler.
    Det har jag läst här på FL. De flesta kan läsa signaler.
    När man har läst alla dina tidigare trådar så inser man att du HAR svårt att läsa signaler. Jag kan ha missat, men är det så att du har diagnos inom NPF? Det verkar så när man läser dina trådar. OBS, jag menar inget illa med frågan! Har egna vuxna barn med asperger och en del av det du skrivit på forumet låter ungefär som saker de skulle kunna säga/skriva.

    Min ena son har haft en del kontakter med tjejer och då har han frågat mig väldigt många frågor om just sånt du funderar på: hur VET man vad de vill/hur menar hon med detta sms - jag förstår inte "tonen" - finns det ens en ton? (osv) 
  • Anonym (kaffedraken)
    Anonym (förälder) skrev 2020-07-07 08:24:59 följande:
    När man har läst alla dina tidigare trådar så inser man att du HAR svårt att läsa signaler. Jag kan ha missat, men är det så att du har diagnos inom NPF? Det verkar så när man läser dina trådar. OBS, jag menar inget illa med frågan! Har egna vuxna barn med asperger och en del av det du skrivit på forumet låter ungefär som saker de skulle kunna säga/skriva.

    Min ena son har haft en del kontakter med tjejer och då har han frågat mig väldigt många frågor om just sånt du funderar på: hur VET man vad de vill/hur menar hon med detta sms - jag förstår inte "tonen" - finns det ens en ton? (osv) 
    Nej, jag har ingen sån diagnos (fick googla på NPF)
    För mig har det varit olika. Ibland har jag haft rätt att tjejer var intresserade, ibland fel.
    I fallet med den här yngre tjejen, så hade jag fel.
    Sen beror det på vem man frågar. De flesta killar jag pratade med detta om, var positiva till det, tyckte jag skulle köra.
    Tjejer var mer tveksamma. Och samma tendens kan man se på såna här forum.
    Jag tycker att TS ska göra det som känns bäst för honom. Om han tror att en tjej är intresserad, varför inte försöka? Om han vågar, och vill.
    För mig kändes det rätt att försöka med den yngre tjejen. Jag ångrar inget.
    Jag känner mig lite korkad, men sånt får man leva med.
  • Anonym (-----------)

    Ts du är inte precis ensam om att ha svårt att läsa av signaler, väldigt vanligt. Särskilt bland yngre, och killar (vars hjärna ju mognar senare). Plus att tjejer kan var lite för subtila o otydliga ibland. Så det är väl livserfarenheten som får göra sitt här.

    Nästa gång en tjej pratar med dig, håller på med håret osv, försök prata vidare med henne då men mer vänskapligt till att börja med. Ge det tid, prata med henne som vän först så hon inte känner att du hoppar på henne. 

  • Anonym (Sara)
    Anonym (kaffedraken) skrev 2020-07-07 08:34:57 följande:

    Nej, jag har ingen sån diagnos (fick googla på NPF)

    För mig har det varit olika. Ibland har jag haft rätt att tjejer var intresserade, ibland fel.

    I fallet med den här yngre tjejen, så hade jag fel.

    Sen beror det på vem man frågar. De flesta killar jag pratade med detta om, var positiva till det, tyckte jag skulle köra.

    Tjejer var mer tveksamma. Och samma tendens kan man se på såna här forum.

    Jag tycker att TS ska göra det som känns bäst för honom. Om han tror att en tjej är intresserad, varför inte försöka? Om han vågar, och vill.

    För mig kändes det rätt att försöka med den yngre tjejen. Jag ångrar inget.

    Jag känner mig lite korkad, men sånt får man leva med.


    Fast ts ha dlar väl inte om att han är intresserad av en tjej och funderar på om ha ska våga försöka lära känna henne bättre?

    Jag fattar ts som att han upplever att han lätt missar när tjejer är intresserade av honomoch fått reda på det först flera år efteråt. Det verkar dock av vad ha skriver som att dessa tjejer inte på något sätt flirtat med honom eller försökt lära känna honom närmare så förstår inte hur han menar att han skulle ha upptäckt det. Att man finner någon intressant är ju inte samma sak som att man försökt flirta med honom. Så jag tycker inte att det han beskriver tyder på att han har svårt att läsa av signaler och sociala situationer.

    Men om ts träffar en tjej som han gillar tycker jag självklart att han ska försöka lära känna henne bättre. Jag trorhankommer att upptäcka om hon är intresserad tillbaka eller ej. Ibland går det fort ibland tar det lite längre tid. Men har han inte svårt att läsa av sociala situationer i vanliga fall kommer han nog inte ha jättesvårt med detta heller.
Svar på tråden Helt värdelös på att läsa tjejers signaler