• 123aik

Corona eller halsfluss?

Hej, vakna med lite ont i halsen i gommen och svalget som jag trodde skulle gå över men som bara förvärra sig under dagens gång.

Sedan efter ca 15h så börjar jag bli yrslig, får rinnande ögon, lite migrän känsla speciellt runt ögonen och t zonen och väldigt snuvig/täppt i näsan. Har ganska svårt att få feber så är inte så säker på om jag har det.

Vet inte om det är en vanlig halsfluss eller Corona, kan någon hjälpa till?

• Svar på tråden Corona eller halsfluss?
  • Ellie

Det låter inte i första hand som bakterieorsakad halsfluss (streptokocker). Det brukar ge mer specifikt svullnad i halsen och feber, utan andra symtom som snuva. Man kan ha virusorsakad halsfluss som kan ge mer förkylningssymtom, men då finns ingen annan behandling än lindrande läkemedel.
    Sök vård om du mår mycket dåligt, eller inte kan äta eller dricka (se till att dricka ordentligt!). Prova om Alvedon gör så att du mår lite bättre.
    Jag kan inte ställa någon diagnos här, och du bör inte lita på något som någon säger om medicinska problem på nätet. Som sagt, mår du väldigt dåligt bör du träffa en riktig läkare. Som ovanstående säger, behandla det som Corona så du inte sprider smitta.

• nnnnnnnn

Här kan man logga in på 1177 och beställa ett corona/covid-19-test.
    Gäller bara att vara snabb, det ska tas helst inom 72 h efter du blivit sjuk.

Så logga in och kolla om det finns så att du kan beställa provtagning snabbt och så får du svar inom ett par dygn

• Anonym (sjukling)

Jag har haft både bakteriell och viral halsfluss och jag kan klart inte säga att detta gäller för mer än mig, men vid bakteriell halsfluss så får jag mest ont centrerat i halsen, alltså i själva halsen, i svalget.

Det har stämt varenda gång jag haft ont på det viset att det var bakteriell halsfluss. Men då är det det tydligaste symptomet, då har jag så ont så jag inte kan svälja utan att gråta knappt, när det har brutit ut fullt. Man vill inte ens svälja sin egen saliv utan spottar hellre ut den i en kopp innan antibiotikan har kickat in.

När jag är rejält förkyld eller vid viral halsfluss sitter det mest onda vid sidorna, alltså mer runt tonsillerna.

Obs detta gäller i början av infektionen, för när man hostat ihjäl sig kan man också få centrerat halsont av bara slitaget, men det är en senare reaktion.

Om det är covid (jag har klart haft det också, inga sjukdomar missar mig) kommer du troligen att få fler symptom. Snuvan var inte mycket för vår del alls, det var när lungsymptomen kom (smärta, inflammationskänslor i hela lungsäcken och andnöd, kunde inte dra fulla andetag för det gjorde ont) som det blev självklart.

Jag hade också illamående och klåda i både ögon och munslemhinna omväxlande. Vecka två fick vi utslag på benen. Och smak/luktbortfall. Tröttheten var massiv, aldrig känt något liknande.

Ring 1177 och hör om de tycker att du ska beställa covid-test, så får du seriös rådgivning.

• Anonym (H)

Vanligaste symtomet på Corona är väl hosta, är ju en luftvägsinfektion 

• starkochälskad

Jag har precis tillfrisknat efter att ha varit sjuk i covid i åtta veckor. Har varit med i en grupp på FB, kan säga att symtombilden är väldigt varierande bland alla även fast det finns många likheter. Lite av det typiska är att för en stor del så försämras man dag 8. Va väldigt dålig själv, men aldrig temp över 38.0.

• Anonym (sjukling)
    starkochälskad skrev 2020-07-07 16:09:36 följande:

Jag har precis tillfrisknat efter att ha varit sjuk i covid i åtta veckor. Har varit med i en grupp på FB, kan säga att symtombilden är väldigt varierande bland alla även fast det finns många likheter. Lite av det typiska är att för en stor del så försämras man dag 8. Va väldigt dålig själv, men aldrig temp över 38.0.

Japp, det värsta kom vecka två för oss också. Hade 38.5 i feber som högst och feber 6 dar först men fick minst en dag per vecka med förhöjd temp i flera veckors tid efter, det liksom kom tillbaka.
Svar på tråden Corona eller halsfluss?