Jag har haft både bakteriell och viral halsfluss och jag kan klart inte säga att detta gäller för mer än mig, men vid bakteriell halsfluss så får jag mest ont centrerat i halsen, alltså i själva halsen, i svalget.
Det har stämt varenda gång jag haft ont på det viset att det var bakteriell halsfluss. Men då är det det tydligaste symptomet, då har jag så ont så jag inte kan svälja utan att gråta knappt, när det har brutit ut fullt. Man vill inte ens svälja sin egen saliv utan spottar hellre ut den i en kopp innan antibiotikan har kickat in.
När jag är rejält förkyld eller vid viral halsfluss sitter det mest onda vid sidorna, alltså mer runt tonsillerna.
Obs detta gäller i början av infektionen, för när man hostat ihjäl sig kan man också få centrerat halsont av bara slitaget, men det är en senare reaktion.
Om det är covid (jag har klart haft det också, inga sjukdomar missar mig) kommer du troligen att få fler symptom. Snuvan var inte mycket för vår del alls, det var när lungsymptomen kom (smärta, inflammationskänslor i hela lungsäcken och andnöd, kunde inte dra fulla andetag för det gjorde ont) som det blev självklart.
Jag hade också illamående och klåda i både ögon och munslemhinna omväxlande. Vecka två fick vi utslag på benen. Och smak/luktbortfall. Tröttheten var massiv, aldrig känt något liknande.
Ring 1177 och hör om de tycker att du ska beställa covid-test, så får du seriös rådgivning.