• emmsenj

    Upprepade lägre temp. än vanligt efter ÄL? Hjälp!

    Hej! De senaste tre cyklerna, faktiskt sen jag började försöka bli gravid igen (har en 2,5-åring hemma) har temperaturerna efter ÄL varit lägre än vanligt. NC kan bekräfta ÄL, men det sker aldrig en så hög ökning som appen förutspår eller som jag hade under min förra graviditet. Har under dessa cykler (efter ÄL och fram till mens) använt en utgången flaska ProgesterAll, som jag tror hjälpte mig att bli gravid sist (har problem med spottings innan mens och kort lutealfas så tror det är låga nivåer av progesteron som spökar). Det störiga är att jag hade högre temperaturer efter ÄL när jag inte försökte bli gravid och jag inte använde kräm. Kan krämen ha ställt till det, och hur kan mönstret efter ÄL ändras så över tid? Någon som känner igen sig? Har fyllt 35 så har inte all tid i världen.. Gyn-tid först i augusti.

    Översta bilden visar nuvarande cykel och de under de senaste 6 cyklerna.

  • Svar på tråden Upprepade lägre temp. än vanligt efter ÄL? Hjälp!
  • Tusse89
    emmsenj skrev 2020-07-07 11:00:51 följande:

    Hej! De senaste tre cyklerna, faktiskt sen jag började försöka bli gravid igen (har en 2,5-åring hemma) har temperaturerna efter ÄL varit lägre än vanligt. NC kan bekräfta ÄL, men det sker aldrig en så hög ökning som appen förutspår eller som jag hade under min förra graviditet. Har under dessa cykler (efter ÄL och fram till mens) använt en utgången flaska ProgesterAll, som jag tror hjälpte mig att bli gravid sist (har problem med spottings innan mens och kort lutealfas så tror det är låga nivåer av progesteron som spökar). Det störiga är att jag hade högre temperaturer efter ÄL när jag inte försökte bli gravid och jag inte använde kräm. Kan krämen ha ställt till det, och hur kan mönstret efter ÄL ändras så över tid? Någon som känner igen sig? Har fyllt 35 så har inte all tid i världen.. Gyn-tid först i augusti.

    Översta bilden visar nuvarande cykel och de under de senaste 6 cyklerna.


    Låga temperaturer i lutealfasen kan tyda på vitaminbrist, sköldkörtelproblem, obalans i hormonerna etc. Du kan alltid kolla upp dina värden hos vården men det är inte alltid som de är medgörliga.

    Kan rekommendera att kolla in Jenny Koos (Vulverine) på instagram och hennes blogg samt webbinarium. Jag har lärt mig otroligt mycket därifrån och applicerar en del av hennes tips under min cykel nu för att försöka bli gravid (bland annat vitamintillskott, mindre socker, koffein, gluten) 
    Hon går även igenom information vad man kan be vården testa (då de inte altid testar allt som behövs för att förstå om man har något problem med ex sköldkörteln)

    Lycka till!!
  • Tusse89
    emmsenj skrev 2020-07-07 11:00:51 följande:

    Hej! De senaste tre cyklerna, faktiskt sen jag började försöka bli gravid igen (har en 2,5-åring hemma) har temperaturerna efter ÄL varit lägre än vanligt. NC kan bekräfta ÄL, men det sker aldrig en så hög ökning som appen förutspår eller som jag hade under min förra graviditet. Har under dessa cykler (efter ÄL och fram till mens) använt en utgången flaska ProgesterAll, som jag tror hjälpte mig att bli gravid sist (har problem med spottings innan mens och kort lutealfas så tror det är låga nivåer av progesteron som spökar). Det störiga är att jag hade högre temperaturer efter ÄL när jag inte försökte bli gravid och jag inte använde kräm. Kan krämen ha ställt till det, och hur kan mönstret efter ÄL ändras så över tid? Någon som känner igen sig? Har fyllt 35 så har inte all tid i världen.. Gyn-tid först i augusti.

    Översta bilden visar nuvarande cykel och de under de senaste 6 cyklerna.


    Låga temperaturer i lutealfasen kan tyda på vitaminbrist, sköldkörtelproblem, obalans i hormonerna etc. Du kan alltid kolla upp dina värden hos vården men det är inte alltid som de är medgörliga.

    Kan rekommendera att kolla in Jenny Koos (Vulverine) på instagram och hennes blogg samt webbinarium. Jag har lärt mig otroligt mycket därifrån och applicerar en del av hennes tips under min cykel nu för att försöka bli gravid (bland annat vitamintillskott, mindre socker, koffein, gluten) 
    Hon går även igenom information vad man kan be vården testa (då de inte altid testar allt som behövs för att förstå om man har något problem med ex sköldkörteln)

    Lycka till!!
  • Anonym (Tempelitemp)

    Jag tycker att dina kurvor ser helt ok ut, visst, det är ingen enorm tempökning, men lutealfas-temperaturerna håller sig ändå över coverline i princip konstant och dippar inte ner under linjen mer än någon enstaka gång. Jag tror inte att det är ett problem! Hur tempar du? Om du tar tempen i munnen så kan det vara så att du sover med munnen öppen eller liknande, och att de kan ge låg temp. Det är mycket bättre att ta tempen vaginalt. Därinne diffar tempen inte på samma vis som i munnen :) Hoppas du blir gravid snart!

  • Juli1990

    Väcker liv i denna tråd igen (förhoppningsvis svarar någon). 

    Enligt NC hade jag ÄL i torsdags och temperaturen ökade i två-tre dagar och nu har den gått neråt och ligger väldigt lågt (36,20 typ), historiskt sätt ligger jag runt 36,60-36,70 på samma dagar (cd22). Jag förstår ingenting.. vad kan vara fel? Tacksam för svar.

  • Juli1990
    Juli1990 skrev 2021-09-08 07:38:50 följande:

    Väcker liv i denna tråd igen (förhoppningsvis svarar någon). 

    Enligt NC hade jag ÄL i torsdags och temperaturen ökade i två-tre dagar och nu har den gått neråt och ligger väldigt lågt (36,20 typ), historiskt sätt ligger jag runt 36,60-36,70 på samma dagar (cd22). Jag förstår ingenting.. vad kan vara fel? Tacksam för svar.


  • LJM91
    Juli1990 skrev 2021-09-08 07:38:50 följande:

    Väcker liv i denna tråd igen (förhoppningsvis svarar någon). 

    Enligt NC hade jag ÄL i torsdags och temperaturen ökade i två-tre dagar och nu har den gått neråt och ligger väldigt lågt (36,20 typ), historiskt sätt ligger jag runt 36,60-36,70 på samma dagar (cd22). Jag förstår ingenting.. vad kan vara fel? Tacksam för svar.


    Hur gick det för dig med den låga tempen? Upplever exakt samma scenario, innan ägglossning ligger jag på 36,0-36,3 och efter ägglossning 36,6-36,7, fick höga temperaturer i två dagar och NC meddelade om förmodad ägglossning men inte bekräftad. I morse hade jag 36,12 och detta har jag aldrig varit med om..
  • RoyalCanin

    Ytterligare en till med samma problem. Progesterontest på dag 21 visar att jag ägglossat - men temperaturerna ligger lågt. Dessutom ligger det inte stabit utan zick-zackar upp och ner på låga temperaturer strax ovanför coverline.
    Vad gör man?

  • Anonym (Samma sits)

    Ansluter mig till en av er som fått lägre temp efter ÄL denna kurva. Vad kan det bero på? Har dessutom ett sent MF och ett tidigt MF i bagaget under senaste året. Progesteronbrist? Annat? Eller kan det vara normalt med en så pass låg höjning? Bifogar förra och nuvarande kurvan. Känner hopplösheten över att någonsin få ett barn komma smygande?. ????



    Vad tror ni om kurvan nedan, ÄL eller inte? 

Svar på tråden Upprepade lägre temp. än vanligt efter ÄL? Hjälp!