• mimmipigg

Hur kan bebisen andas in fostervatten?

Hej alla!
    Jag har läst (här på FL tror jag) att bebisen i magen övar sina lungor genom att andas in fostervatten. Är det så?
    Vad händer när bebisen kommer ut sen, hostar den upp det?
    Om en vuxen människa får vatten i lungorna är det ju ganska allvarligt. Dessutom har man ju reflexer mot att få ner vätska i lungorna.

Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Hur kan bebisen andas in fostervatten?
  • Julianna

Vad jag har förstått är inte lungorna i funktion inne i magen, utan blir det först när den kommer ut. Har inte hört att den övar med lungorna...men jag kan ha fel. Någon annan som vet?

• atopia

Anledningen till att det är farligt att få vatten i lungorna är ju att man är beroende av syreintag via dem. I magen får ju barnet sitt blod syresatt via navelsträngen så då göra det ju inget att lungorna är upptagna med annat.

• firhilwen

Vad jag har hört så övar bebisen på att andas och andas då in fostervatten. De behöver ju öva lungorna så att de fungerar på rätt sätt efter förlossningen.

mvh kramizza

• Stina21

Jag har hört att bebisen drar ner vatten i lungorna för att öva, detta resulterar ofta i hicka. Tror att bebisen har vatten i lungorna men attdet trycks ut under förlossningen. Bebisen får ju syre från navelsträngen närden ligger i magen

• Ebbiz

Stina21 har helt rätt! Min läkare sa att bebisen "övar" sina lungor och andningen genom att "andas" in fostervatten. Syret får den genom navelsträngen. Sen när barnet föds så pressas vattnet ur lungorna och barnet tar sitt första luftandetag! Mycket märkligt och fascinerande.

• mimmipigg

Coolt... men hur pressas vattnet ur? För att det är så trångt?
    Hur funkar det i så fall vid snitt?

• Ess

Hej!

Det stämmer att det pressas ut under födslen, dom har ju svalt en del också som dom kräks upp sedan efterhand.

/Ess

Svar på tråden Hur kan bebisen andas in fostervatten?