• Elvan

    Ett totalt ruckel

    Vet inte vem jag ska vända mig till därför kanske nån kan hjälpa mig här känner jag.

    Jag bor mitt i mot ett stort ruckel hus.

    Ena sidan av huset har fallit ihop och taket håller strax på att ge vika. Här om dagen stod jag och kolla på huset och taket. Då såg jag rätt igenom taket..

    Men detta är egentligen inte mitt problem.

    Mitt problem är egentligen att det bor en gammal gubbe där.

    Vad jag har förstått på han så har han inga släktingar eller så.

    Så de är ingen som troligt vis vet att gubben bor så där.. Mer en vi som bor bredvid han.

    De har börjat rasat mera och mera takpannor och de ser ut som de är nån som har bombat huset..

    De här huset är hans gamla barndomshem så han vill inte lämna huset..

    Men jag känner att inom kort så brister taket åh då kanske gubben är i huset..

    Jag vill så gärna att farbrorn inte är där när taket väl brister..

    Men jag kan ju heller inte bestämma de över han.

    Men nån myndighet kanske kan.

    De jag undrar nu kan man vända sig till nå myndigheter som kan hjälpa han bort där ifrån.?

  • Svar på tråden Ett totalt ruckel
  • momjanet

    Du kan göra en orosanmälan till soc.
    Han kan få hjälp med annat boende men bara om han själv vill för det går inte att tvångsflytta människor från deras egna bostäder även om det är ruckel.
    Men soc och biståndshandläggare brukar kunna vara skickliga och kunna övertala människor i liknande fall.

  • Elvan
    momjanet skrev 2020-07-07 18:50:55 följande:

    Du kan göra en orosanmälan till soc.

    Han kan få hjälp med annat boende men bara om han själv vill för det går inte att tvångsflytta människor från deras egna bostäder även om det är ruckel.

    Men soc och biståndshandläggare brukar kunna vara skickliga och kunna övertala människor i liknande fall.


    Tack dör svar..

    Då ska jag försöka ringa dom i morgon.. Jag får ont i magen av att veta att de bor en människa där inne..
  • MammaTillDansband
    Elvan skrev 2020-07-07 18:16:32 följande:

    Jag bor mitt i mot ett stort ruckel hus.

    ......

    Mitt problem är egentligen att det bor en gammal gubbe där.

    ......
    Jag vill så gärna att farbrorn inte är där när taket väl brister..

    Men jag kan ju heller inte bestämma de över han.

    Men nån myndighet kanske kan.

    De jag undrar nu kan man vända sig till nå myndigheter som kan hjälpa han bort där ifrån.?


    Ni stadsbor är ju roliga. Ryggmärgsreflexen är att "nå myndigheter" ska lösa problem åt er.
    Jag skulle tro att den äldre mannen är ett original, som lever sitt liv utan att bekymra sig nämnvärt över vad omgivningen tycker om saken. Visst, du kan bussa socialen på honom, men det är säkert inte första gången någon gjort det. Han kommer troligen mest bli arg på att inte få vara ifred för "nå myndigheter".

    Förslag på bättre lösning: ta med dig en termos kaffe och en påse bullar (eller kanske en nybakt sockerkaka?) och knacka på hemma hos den gamle mannen. Han kanske bli arg för detta med, det vet man aldrig, men det är betydligt större chans att du blir insläppt och kan prata med honom, än att en drös Prussiluskor från socialförvaltningen får göra det!
  • Anonym (Herr Peter)

    Herr Peter, Herr Peter han bodde i en kåk vid änden av vår långa gröna gata.

  • momjanet
    MammaTillDansband skrev 2020-07-10 05:57:48 följande:
    Ni stadsbor är ju roliga. Ryggmärgsreflexen är att "nå myndigheter" ska lösa problem åt er.
    Jag skulle tro att den äldre mannen är ett original, som lever sitt liv utan att bekymra sig nämnvärt över vad omgivningen tycker om saken. Visst, du kan bussa socialen på honom, men det är säkert inte första gången någon gjort det. Han kommer troligen mest bli arg på att inte få vara ifred för "nå myndigheter".

    Förslag på bättre lösning: ta med dig en termos kaffe och en påse bullar (eller kanske en nybakt sockerkaka?) och knacka på hemma hos den gamle mannen. Han kanske bli arg för detta med, det vet man aldrig, men det är betydligt större chans att du blir insläppt och kan prata med honom, än att en drös Prussiluskor från socialförvaltningen får göra det!
    Stadsbor?

    Jag bor på landsbygden och har fler än en gång mött personer som liknar det TS skriver om. Och jag har personligen sett att de fått hjälp av socialen att komma till annat boende. En bodde tex i ett uthus utan vare sig el eller vatten. Det funkade så länge som hen var frisk. Sen bröt hen benet och det var då jag kom i kontakt med personen. Den misären som mötte mig innanför dörrarna var obeskrivlig.

    Det är oftast inte ett eget val utan det "bara blir så". Men ingen av de jag vet som fått boende via soc har någonsin velat komma tillbaka till sin forna misär utan de trivs förträffligt bra med värme, el, vatten och grannar.

    Skillnaden mellan stad och land är att på landsbygden får människor oftast hjälp, i städerna har de bara hemlöshet att "se fram emot".
  • fornminne
    MammaTillDansband skrev 2020-07-10 05:57:48 följande:
    Ni stadsbor är ju roliga. Ryggmärgsreflexen är att "nå myndigheter" ska lösa problem åt er. Jag skulle tro att den äldre mannen är ett original, som lever sitt liv utan att bekymra sig nämnvärt över vad omgivningen tycker om saken. Visst, du kan bussa socialen på honom, men det är säkert inte första gången någon gjort det. Han kommer troligen mest bli arg på att inte få vara ifred för "nå myndigheter". Förslag på bättre lösning: ta med dig en termos kaffe och en påse bullar (eller kanske en nybakt sockerkaka?) och knacka på hemma hos den gamle mannen. Han kanske bli arg för detta med, det vet man aldrig, men det är betydligt större chans att du blir insläppt och kan prata med honom, än att en drös Prussiluskor från socialförvaltningen får göra det!

    MammaTillDansband skrev 2020-07-10 05:57:48 följande:
    Ni stadsbor är ju roliga. Ryggmärgsreflexen är att "nå myndigheter" ska lösa problem åt er. Jag skulle tro att den äldre mannen är ett original, som lever sitt liv utan att bekymra sig nämnvärt över vad omgivningen tycker om saken. Visst, du kan bussa socialen på honom, men det är säkert inte första gången någon gjort det. Han kommer troligen mest bli arg på att inte få vara ifred för "nå myndigheter". Förslag på bättre lösning: ta med dig en termos kaffe och en påse bullar (eller kanske en nybakt sockerkaka?) och knacka på hemma hos den gamle mannen. Han kanske bli arg för detta med, det vet man aldrig, men det är betydligt större chans att du blir insläppt och kan prata med honom, än att en drös Prussiluskor från socialförvaltningen får göra det!

    Stadsbor? Prussiluskor? Vilket hillbilly-inlägg. Självklart ska man inte kontakta soc för minsta lilla, men TAKET håller ju för sjutton på att rasa in. Alla kanske inte har lust att springa där heller? Om man ens skulle bli insläppt. Läs momjanets inlägg och lär! Myndigheter är faktiskt till att HJÄLPA personer som lever i misär! Inte tvinga, men kontakta och se vilka insatser som kan behövas. Grannar med kaffetermosar i all ära, men det räcker inte alltid...
  • fornminne

    Sen utesluter inte det ena det andra. Man kan gå dit med en termos kaffe (om man vill), samtidigt som man gör en orosanmälan till socialtjänsten. Målet är att gubben ska slippa få ett tak över sig, samt ta reda på om han behöver eller vill ha hjälp. Inte tvinga honom därifrån.

  • momjanet
    fornminne skrev 2020-08-05 14:39:33 följande:
    Sen utesluter inte det ena det andra. Man kan gå dit med en termos kaffe (om man vill), samtidigt som man gör en orosanmälan till socialtjänsten. Målet är att gubben ska slippa få ett tak över sig, samt ta reda på om han behöver eller vill ha hjälp. Inte tvinga honom därifrån.
    Exakt så!
  • MammaTillDansband
    momjanet skrev 2020-08-05 11:15:14 följande:
    Stadsbor?

    Jag bor på landsbygden och har fler än en gång mött personer som liknar det TS skriver om. Och jag har personligen sett att de fått hjälp av socialen att komma till annat boende. En bodde tex i ett uthus utan vare sig el eller vatten. Det funkade så länge som hen var frisk. Sen bröt hen benet och det var då jag kom i kontakt med personen. Den misären som mötte mig innanför dörrarna var obeskrivlig.
    .....

    Skillnaden mellan stad och land är att på landsbygden får människor oftast hjälp, i städerna har de bara hemlöshet att "se fram emot".
    Du personligen har sett till att de fått hjälp, ja. Du har själv varit där, hemma hos personerna och förmodligen haft en relation till dem. Du har, åtminstone bildligt talat, lortat ner dina egna händer, skulle jag tro.
    TS beskriver hur hen inte tänker vara närvarande själv, hen bryr sig tillräckligt för att vilja kontakta "nå myndigheter", men inte tillräckligt för att själv ta kontakt med den gamle mannen och faktiskt prata med honom och lyssna på vad han har att säga.
    Det är skillnad imho.
  • momjanet
    MammaTillDansband skrev 2020-08-10 09:13:35 följande:
    Du personligen har sett till att de fått hjälp, ja. Du har själv varit där, hemma hos personerna och förmodligen haft en relation till dem. Du har, åtminstone bildligt talat, lortat ner dina egna händer, skulle jag tro.
    TS beskriver hur hen inte tänker vara närvarande själv, hen bryr sig tillräckligt för att vilja kontakta "nå myndigheter", men inte tillräckligt för att själv ta kontakt med den gamle mannen och faktiskt prata med honom och lyssna på vad han har att säga.
    Det är skillnad imho.
    Du antar fel.
    Tillskriv mig inte dina sanningar i ett tarvligt försök att ogilitigföklara det jag skriver.
    Läs det jag skriver och inte det du vill läsa.

    Min och TS situation är fullt jämförbara.

    I framtiden: sluta argumentera med halmgubbar...
  • Anonym (F)
    MammaTillDansband skrev 2020-07-10 05:57:48 följande:

    Ni stadsbor är ju roliga. Ryggmärgsreflexen är att "nå myndigheter" ska lösa problem åt er.

    Jag skulle tro att den äldre mannen är ett original, som lever sitt liv utan att bekymra sig nämnvärt över vad omgivningen tycker om saken. Visst, du kan bussa socialen på honom, men det är säkert inte första gången någon gjort det. Han kommer troligen mest bli arg på att inte få vara ifred för "nå myndigheter".

    Förslag på bättre lösning: ta med dig en termos kaffe och en påse bullar (eller kanske en nybakt sockerkaka?) och knacka på hemma hos den gamle mannen. Han kanske bli arg för detta med, det vet man aldrig, men det är betydligt större chans att du blir insläppt och kan prata med honom, än att en drös Prussiluskor från socialförvaltningen får göra det!


    Dumheter. Är det TS problem att mannens hus håller på att rasa? Socialtjänsten har de verktyg som behövs, de tvingar inte iväg någon. Du förutsätter att gubben är pratar och uppskattat ett besök. Han behöver snarare hemtjänst och vård. Stadsbor? Svenskt mästerskap i fördomar..,
Svar på tråden Ett totalt ruckel