En fråga till läkare eller sjukvårdspersonal?
Vad menas som om ens reflexer är stegrande/ stigande?
Mvh
Vad menas som om ens reflexer är stegrande/ stigande?
Mvh
Stegrade reflexer är inte normalt. Innebär oftast neurologisk skada / sjukdom.
Stegrade reflexer är inte normalt. Innebär oftast neurologisk skada / sjukdom.
Vad menas som utsläckta reflexer?
Men hur visar de sig när man gör ett reflex-test?
Blir de ex att benet man gör reflex-testet på, skakar extra eller att man får slå flera ggr? Kan du förklara hur de märks?
Stegrade reflexer innebär att reflexerna är extra starka, tex att benet hoppar till kraftigt om du testar knäreflexen. Utsläckta reflexer är tvärtom, du får inget svar från benet alls.
Tack för svaret!! Men om en läkare ex, knackar flera ggr i armbågen om och om igen. Men sen till slut kanske på 6-7 försöket så blir det en reflex. Vad klassas det som?
Mvh
Det klassas som att läkaren hade lite svårt att hitta rätt ställe att slå på. Inte helt enkelt att slå rätt direkt.
Jag är läkare, men det kan ju vem som helst säga. Beroende på hur ofta just den läkaren brukar kolla reflexer är det olika lätt att hitta rätt ställe, men även om man gör det ofta skiljer det sig lite åt mellan olika människor exakt var man skall slå. Jag jobbar som kirurg och slår i princip aldrig reflexer, så jag skulle behövt läsa på, och sedan slå massa gånger för att träffa rätt. Jag tror inte ens jag lyckades hitta just den reflexen vid armbågen under utbildningen när vi specifikt tränade på detta.
Instämmer i allt som kollegan ovan har svarat. Svårutlösta reflexer är vanligt och sällan något att oroa sig för.
Instämmer i allt som kollegan ovan har svarat. Svårutlösta reflexer är vanligt och sällan något att oroa sig för.
Nej, det är inte samma sak. Om reflexen är svag eller inte ser man först när man slagit på rätt ställe med rätt kraft. Om man får ett reflex-svar kan man möjligtvis bedöma om det är ett svagt eller starkt svar, men får man inget svar alls betyder inte det automatiskt att reflexen är svag. Jag tror inte någon läkare skulle kunna diagnosticera ALS genom att tolka reflexer, så just den biten behöver du inte fundera mer över.
Ingen mer som vet?
Jag testade reflexerna hemma när jag var avslappnad och fick fram reflexer i bena men inte när jag va hos läkaren. Hon sa jag var för spänd? Varför blir de så?