• Anonym (Ts)

En fråga till läkare eller sjukvårdspersonal?

Vad menas som om ens reflexer är stegrande/ stigande?

Mvh

• Svar på tråden En fråga till läkare eller sjukvårdspersonal?
  • Anonym (Doktorn)

Stegrade reflexer är inte normalt. Innebär oftast neurologisk skada / sjukdom.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-07-07 19:56:36 följande:

Stegrade reflexer är inte normalt. Innebär oftast neurologisk skada / sjukdom.

Men hur visar de sig när man gör ett reflex-test?

Blir de ex att benet man gör reflex-testet på, skakar extra eller att man får slå flera ggr? Kan du förklara hur de märks?
  • Anonym (Ts)

Vad menas som utsläckta reflexer?

• Anonym (Doktorn)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-07 20:34:29 följande:

Men hur visar de sig när man gör ett reflex-test?

Blir de ex att benet man gör reflex-testet på, skakar extra eller att man får slå flera ggr? Kan du förklara hur de märks?

Stegrade reflexer innebär att reflexerna är extra starka, tex att benet hoppar till kraftigt om du testar knäreflexen. Utsläckta reflexer är tvärtom, du får inget svar från benet alls.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-07-07 20:56:12 följande:

Stegrade reflexer innebär att reflexerna är extra starka, tex att benet hoppar till kraftigt om du testar knäreflexen. Utsläckta reflexer är tvärtom, du får inget svar från benet alls.

Tack för svaret!! Men om en läkare ex, knackar flera ggr i armbågen om och om igen. Men sen till slut kanske på 6-7 försöket så blir det en reflex. Vad klassas det som?

Mvh
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-07 21:09:59 följande:

Tack för svaret!! Men om en läkare ex, knackar flera ggr i armbågen om och om igen. Men sen till slut kanske på 6-7 försöket så blir det en reflex. Vad klassas det som?

Mvh

Det klassas som att läkaren hade lite svårt att hitta rätt ställe att slå på. Inte helt enkelt att slå rätt direkt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2020-07-07 21:33:39 följande:

Det klassas som att läkaren hade lite svårt att hitta rätt ställe att slå på. Inte helt enkelt att slå rätt direkt.

Men vill han läkare ovan kommenterar svaret. Förlåt men vetinte vad du har för utbildning? Men hoppas du har rätt!!
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-07 21:35:14 följande:
    Men vill han läkare ovan kommenterar svaret. Förlåt men vetinte vad du har för utbildning? Men hoppas du har rätt!!
    Jag är läkare, men det kan ju vem som helst säga. Beroende på hur ofta just den läkaren brukar kolla reflexer är det olika lätt att hitta rätt ställe, men även om man gör det ofta skiljer det sig lite åt mellan olika människor exakt var man skall slå. Jag jobbar som kirurg och slår i princip aldrig reflexer, så jag skulle behövt läsa på, och sedan slå massa gånger för att träffa rätt. Jag tror inte ens jag lyckades hitta just den reflexen vid armbågen under utbildningen när vi specifikt tränade på detta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2020-07-07 21:45:05 följande:

Jag är läkare, men det kan ju vem som helst säga. Beroende på hur ofta just den läkaren brukar kolla reflexer är det olika lätt att hitta rätt ställe, men även om man gör det ofta skiljer det sig lite åt mellan olika människor exakt var man skall slå. Jag jobbar som kirurg och slår i princip aldrig reflexer, så jag skulle behövt läsa på, och sedan slå massa gånger för att träffa rätt. Jag tror inte ens jag lyckades hitta just den reflexen vid armbågen under utbildningen när vi specifikt tränade på detta.

Okej tack för svaret! Jag får lita på dig då! Men jag har provat hitta mina reflexer på armbågarna hela dagen idag men jag kommer bara åt en nerv om jag har tur men handen rycker inte till.. får panik!!
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-07 21:59:36 följande:
    Okej tack för svaret! Jag får lita på dig då! Men jag har provat hitta mina reflexer på armbågarna hela dagen idag men jag kommer bara åt en nerv om jag har tur men handen rycker inte till.. får panik!!
    Det är nästan omöjligt att slå reflexer på sig själv. Bry dig inte om ifall du kan hitta dem eller inte, det kommer inte säga dig någonting. Reflexer är en mycket liten del i total bedömning/utredning. Viktigare är övriga symtom som du har, och eventuella prover, röntgen osv.
  • Anonym (Doktorn)

Instämmer i allt som kollegan ovan har svarat. Svårutlösta reflexer är vanligt och sällan något att oroa sig för.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-07-07 22:43:19 följande:

Instämmer i allt som kollegan ovan har svarat. Svårutlösta reflexer är vanligt och sällan något att oroa sig för.

Men svårutlösta reflexer kan väl tolkas som svaga? Ex sjukdomen ALS, så står det ?svaga eller bortfall av reflexer?. Att en läkare fick slå ca 6-7 ggr på mina båda armar för att få ut 1 ynka reflex borde ju tyda på att mina reflexer är svaga?

Jag kan ta ett ärligt svar även om jag kommer bli rädd. Bättre veta sanningen nu.

Mvh
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-07 23:00:47 följande:
    Men svårutlösta reflexer kan väl tolkas som svaga? Ex sjukdomen ALS, så står det svaga eller bortfall av reflexer. Att en läkare fick slå ca 6-7 ggr på mina båda armar för att få ut 1 ynka reflex borde ju tyda på att mina reflexer är svaga?

Jag kan ta ett ärligt svar även om jag kommer bli rädd. Bättre veta sanningen nu.

Mvh
    Nej, det är inte samma sak. Om reflexen är svag eller inte ser man först när man slagit på rätt ställe med rätt kraft. Om man får ett reflex-svar kan man möjligtvis bedöma om det är ett svagt eller starkt svar, men får man inget svar alls betyder inte det automatiskt att reflexen är svag. Jag tror inte någon läkare skulle kunna diagnosticera ALS genom att tolka reflexer, så just den biten behöver du inte fundera mer över.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2020-07-07 23:10:58 följande:

Nej, det är inte samma sak. Om reflexen är svag eller inte ser man först när man slagit på rätt ställe med rätt kraft. Om man får ett reflex-svar kan man möjligtvis bedöma om det är ett svagt eller starkt svar, men får man inget svar alls betyder inte det automatiskt att reflexen är svag. Jag tror inte någon läkare skulle kunna diagnosticera ALS genom att tolka reflexer, så just den biten behöver du inte fundera mer över.

Okej tack! Men så även om en reflex kommer trots flera misslyckande slag innan, så kan den ändå va svag eller stark? Hm.. blir väl boka in ny läkartid för att kolla det då. Jag har ingen aning om min reflex var svag? Kan ju omöjligt få fram den på mig själv men däremot får jag fram reflexen i bena.
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (Ts) skrev 2020-07-07 23:14:42 följande:
    Okej tack! Men så även om en reflex kommer trots flera misslyckande slag innan, så kan den ändå va svag eller stark? Hm.. blir väl boka in ny läkartid för att kolla det då. Jag har ingen aning om min reflex var svag? Kan ju omöjligt få fram den på mig själv men däremot får jag fram reflexen i bena.
    Det stämmer, att även om man misslyckas många gånger så kan reflexen vara antingen, svag, normal eller stark när den väl kommer.
    Jag säger igen att du inte bör haka upp dig på reflexerna. Det är oerhört svårt att bedöma om en reflex är starkare eller svagare än normalt, och ingen sjukdom kan diagnosticeras på reflexer. Är du orolig för ALS är det detta du bör tala med läkaren om, och antingen får du då lugnande besked utifrån övriga symtom och tester, eller så kommer det vara relevant med ytterligare test. Så, glöm reflexerna, men mår du dåligt kan du självklart boka in en ny läkartid för att diskutera dina besvär.
  • Anonym (Ts)

Ingen mer som vet?

Jag testade reflexerna hemma när jag var avslappnad och fick fram reflexer i bena men inte när jag va hos läkaren. Hon sa jag var för spänd? Varför blir de så?

Svar på tråden En fråga till läkare eller sjukvårdspersonal?