• Tue 7 Jul 2020 19:01
    480 visningar
    3 svar
    3
    480

    10 dagars föräldrapenning + arbetsträning

    Någon som vet hur det ligger till med tillfällig föräldrapenning runt födseln när man arbetstränar?

    Jag och min man väntar vårt andra barn inom en månad. Han arbetstränar och har fått godkänt att vara ledig några dagar runt/efter förlossningen. Men kommer han få några pengar från försäkringskassan eller kommer vi vara utan, samt gå miste om de 160 kronorna han får per dag när han arbetstränar?

    Jag vet att man kan få vanlig föräldrapenning även om man aldrig jobbat förut, men kan inte få fram hur det är med den tillfälliga.

    Vi har verkligen inte råd att missa några pengar, så om han inte får något för han bara arbetstränar, så kan han helt enkelt inte stanna hemma och hjälpa mig.

  • Svar på tråden 10 dagars föräldrapenning + arbetsträning
  • S23
    Tue 7 Jul 2020 19:17
    #1

    Vet inget om hur det blir med ersättning för honom. Men om det skulle vara så att han inte får det och därför inte kan vara hemma så vill jag bara informera om att dessa tio dagar får tas av någon annan. Så exempelvis en kompis eller dina föräldrar har rätt att ta av dessa dagar för att kunna avlasta dig

  • Tue 7 Jul 2020 22:26
    #2
    S23 skrev 2020-07-07 19:17:26 följande:

    Vet inget om hur det blir med ersättning för honom. Men om det skulle vara så att han inte får det och därför inte kan vara hemma så vill jag bara informera om att dessa tio dagar får tas av någon annan. Så exempelvis en kompis eller dina föräldrar har rätt att ta av dessa dagar för att kunna avlasta dig


    Åh, hade inte ens tänkt på det där. Vad bra, då löser det sig nog på ett eller annat sätt ändå :) tack.
  • S23
    Tue 7 Jul 2020 22:34
    #3
    Annoniel skrev 2020-07-07 22:26:53 följande:
    Åh, hade inte ens tänkt på det där. Vad bra, då löser det sig nog på ett eller annat sätt ändå :) tack.
    Naturligtvis roligare om han kan få vara hemma. Men skönt att kunna ha en lösning iaf
Svar på tråden 10 dagars föräldrapenning + arbetsträning