• Likah

"Roliga" uttryck

Alla språk har ju sina uttryck som man nog har ganska svårt att förstå om man inte har språket som modersmål. Vissa av dem är egentligen helt obegripliga!

Jag och en kompis brukar roa oss med att lista olika snusförnuftiga och ibland ganska svårbegripliga uttryck.

Här kommer några favoriter:

"Född med silversked i mun"
    "Gammal som gatan" (Är gatan gammal??"
    "Ingen fara på taket" (...??)

Fler...

• Svar på tråden "Roliga" uttryck
  • annca

Brukar undra vad de har sitt ursprung, sådana här uttryck... Nån som vet?

• Piaf

Likah:

Men "Född med silversked i mun" är ju inget konstigt, eller

• Likah

Piaf:
    Nej, inte egentligen. Många av dessa uttrycken är ju lite abstrakta och de har väl oftast sitt ursprung ganska långt tillbaks i tiden. Tänker mig bara när bebisen föds och kommer ut alldeles kladdig och liten och har den där silverskeden i munnen

• Lisa T

"Ingen ko på isen" - Var i hela friden kommer det ifrån?

"Suga på ramarna" - Mmm, låter mumsigt...

• Likah

Annca:
    Jag var på en doktorspromovering där en person doktorerade i idiom (som såna här uttryck kallas), men jag kommer inte riktigt ihåg var de har sitt ursprung.

Har antagligen hängt med i språket i muntlig tradition väldigt väldigt länge!

Alla språk har i alla fall sina idiom som kan vara mycket svåra för invandrare att förstå. Ofta säger man dem helt utan att tänka på dem, men när man börjar analysera kan det bli rätt kul

• deluxe

Ja det ska vi inte sticka under stolen med...

Nu får vi lägga benen på ryggen!

Hahaha! det brukar jag oxå fundera på ibland, rätt kul när man ser det framför sig som du sa!

• Likah

Jag jobbar som lärare och har kommit i kontakt med barn med Aspergers syndrom, som ju är en form av autism.

Ofta har de barnen svårt med såna här uttryck, de tolkar mycket rent bokstavligt. Han blev jätterädd en gång när vår it-pedagog varnade eleverna för att chatta med okända för det finns som han sa "fula gubbar i datorn". Min elev med asperger blev alldeles full i skratt och sen frågade han mig om det verkligen fick plats gubbar i datorn...??!!

Fler exempel:
    "Hålla ett öga på spisen" (Aj!)
    "Vara på bättringsvägen" (Själv bor jag på Byvägen...)

• Shila

vill ni höra en sann historia?

där jag kommer ifrån har vi massor med sådana ordspråk eller (idiom). Om man översäter rakt av till svenska så blir det väldigt tokigt. En man som vi känner,...det här är helt sannt. När han var alldeles ny i Sverige en dag känner han sig mycket nere och ensam, han är ledsen och hans handläggare på invandrar byrån undrar varför han är så ledsen, då säger manen att: ingen frågar vad min åsna kostar!! alltså detta betyder att ingen bryr sig om mig! handläggaren blir väldigt förvånad och säger: Va! har du en åsna som du vill sälja.

Svar på tråden "Roliga" uttryck