• Anonym (Katt)

    Sluta resa om man skaffar katt?

    Vi har funderat på att kanske skaffa katt inom ett år, en perser isåfall.

    Jag undrar dock hur man brukar göra med längre resor (alltså längre än en vecka)? Lämnar ni katten hos någon i er närhet eller reser ni med katten?

    Jag tänker inte på semesterresor, utan för oss är det en resa till hemlandet varje/vartannat år i en månad.

    Att ta med sig katten dit verkar inte speciellt lätt (landet är utanför EU), dessutom är det ju inte alla katter som mår bra av att resa och vara borta i en månad.

    Samtidigt känns det sådär att lämna ifrån sig en katt sålänge, måste också vara jättejobbigt för en katt som annars är van vid oss? Eller brukar de vara okej med det?

    Som sagt har vi hittills bara funderat på det, för jag vill vara 100% säker på att allting kommer funka bra innan jag väljer att köpa en.

    Men just det här med resor får jag inte ihop, så vill gärna veta hur ni andra gör.

  • Svar på tråden Sluta resa om man skaffar katt?
  • Fjäril kär

    Kortare resor över en helg eller nån dag så anlitar jag nån närstående som tömmer låda, ger mat och tittar till katten.

    Längre resor utomlands så anlitar jag pensionat för hund/katt.

  • Anonym (Kompisar)

    Vi har några kompisar som också har husdjur och vi passar varandras när vi är ute och reser. Katterna kommer väl överens och får bo i hemmiljö. Första dagen brukar katterna vi har passat vara lite mer oroliga, men efter det så uppför de sig som hemma. Det handlar om innekatter - jag vet inte om det hade fungerat lika lätt med utekatter.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Det finns ofta kattpensionat att lämna sina djur hos.

  • Anonym (S)

    Vaktar med folks katter i deras hem men har både bott några veckor i någons lägenhet och haft främmande katt hos mig. Det var inga problem för katterna iaf.

  • Anonym (J)

    Jag ångrar att vi skaffade katt eftersom man blir så låst. Klart man kan lämna in på pensionat en massa, men jag tycker inte det är sjysst mot katten. Att sticka till Asien en månad skulle vi aldrig vilja göra nu, enbart för att vi tänker på det lilla livet först. Har dock hittat en jättebra kattvakt som bor här när vi är iväg, ska t.ex på begravning om några veckor.

  • Anonym (Kattägare)

    Vi låter katten bo hos mina föräldrar.
    Har under åren även lånat ut vårt hus med tillhörande katt.

  • Anonym (M)

    Det beror på. Är vi borta 1-3nätter kommer svärmor hit och matar. Är vi borta en vecka eller längre så följer hon med om vi ska ut med husvagnen eller båten, annars är hon hos farmor. Hon älskar att vara där och bli bortskämd, men alla katter mår inte bra av att lämnas bort och det vet man ju inte förrän man skaffat katten. Så är man inte beredd på att offra längre resor eller har nån som kan ställa upp och bo hos en så ska man inte skaffa katt.

  • Dexter dot com

    Jag har en granne som tittar till min katt några g/dygn om jag är borta 1-2 dagar. Det är en utekatt som har kattlucka och hans sociala behov är inte så stort. Är jag borta längre ser jag till att någon bor hos mig.

    En innekatt behöver ju mer sällskap och aktivering än tillsyn några g/dag så antingen hittar ni någon som bor hos er när ni är borta alt lämnar på pensionat. Men ha en plan B om det visar sig att katten inte trivs på pensionat. Många katter blir stressade av att flyttas till ny miljö och vantrivs på pensionat.

  • Anonym (Emma)

    Är vi iväg en helg så kommer antingen min mamma eller en kompis och matar/kelar/tömmer låda. Är vi iväg en längre tid så brukar vi erbjuda yngre släktingar som fortfarande bor hemma (typ 16-20 år) att komma och bo i vårt hus. Vi ser då till att fylla kyl, frys och godisskåp så har ungdomen ett "eget" boende under en eller två veckor. De får även lite fickpengar för att kunna köpa pizza. 

    Min katt skulle aldrig fixa kattpensionat eller att bo hemma hos någon annan mer än någon enstaka natt, hon blir för stressad. 

Svar på tråden Sluta resa om man skaffar katt?