• Anonym (Fundersam)

    Hur hade ni agerat

    Hej

    Jag bor sedan 4år tillsammans med min sambo. Vi har ett gemensamt barn som är 1år och han har två sen tidigare. 11 och 9 år. Sedan vi träffades har det varit problem m mamman. Hon vill inte köpa kläder, barnen kommer i får små kläder ibland tre storlekar försmå. Dom är skitiga och stinker rök. Under dessa år har pappa försökt pratat med mamman. Det blir bättre i perioder men sen sämre igen. Vi har föreslagit att de skall bo mer här. Det vägar hon. Det leder alltså inre någon vart. Jag är den som köper kläder till barnen och jag känner att jag börjar tröttna. Ingen av föräldrarna tar de ansvaret jag tycker de borde. Vilket har gjort att jag har tröttnat och sant till pappan att det nu är hans problem och jag löser vårt barns kläder. Vilket har lett till att han alltid e fin och de andra två kan skifta.

    Den äldsta har dessutom kommit in i någon trots och skriker gärna 1-2h om dagen för att göra sin röst hörd. Trots att hon är den vi lägger mest tid och pengar på.

    Hur hade ni gjort ? Jag känner mig trött och utnyttja av hela situationen.

  • Svar på tråden Hur hade ni agerat
  • Anonym (pappa)

    Jag har från början ansett att våra barn är våra barn och vårt ansvar. Jag skiter i vem som bidrog med biologin. Men alla är ju inte förunnade den tankegången, så jag vet inte hur du ska göra.

  • Anonym (K)

    Jag hade insisterat på att sambon tar sitt ansvar som far och begär boendet, annars hade jag bett honom fara och flyga.

  • Anonym (Q)

    Jag hade inte klarat av att se barn i min närhet fara illa. Det hade varit en dealbreaker för mig om min partner inte gjorde allt i sin makt för att ta hand om sina barn. Nu menar jag inte att allt behöver vara perfekt och att man aldrig kan få ha en svacka eller problem, men att låta det pågå under 4 år utan någon ljusning!
    Barnen förtjänar att vara hela och rena och det är föräldrarnas ansvar att se till att det sker.

  • Anonym (+8)

    Men släpp det
    Vill deras föräldrar att de ska se ut så är det deras business
    Men din sambo måste ta ansvar för hur de beter sig hemma hos er. De drabbar småsyskonen om de beter sig illa

  • Anonym (Ylva)

    Gör en orosanmälan. Stäm för ensam vårdnad.

  • Ess

    Skit i dem bara, de är inte dina problem.
    Ni kan ha kläder hos er som de byter om till när de kommer, sen får de byta om igen till mammans kläder när det är dags att åka dit.

    Pappan får uppfostra sina ungar, det låter efterblivet att en 11 åring vrålar 2 timmar om dagen.

  • hawthorne

    Jag fattar inte. Du köper kläder men ändå dyker ungarna upp i för små kläder.
    Sparas de nya kläderna på hög för att  användas först när de blivit för små?

    Vad gör pappan då?
    Klädinköp är ett gemensamt ansvar.

    Begär ni enskild vårdnad pga kläder så blir ni förhoppningsvis av med vårdnaden eftersom det visar att ni är inställda på strid istället för samarbete.

  • Anonym (ooo)
    hawthorne skrev 2020-07-08 07:37:50 följande:

    Jag fattar inte. Du köper kläder men ändå dyker ungarna upp i för små kläder.
    Sparas de nya kläderna på hög för att  användas först när de blivit för små?

    Vad gör pappan då?
    Klädinköp är ett gemensamt ansvar.

    Begär ni enskild vårdnad pga kläder så blir ni förhoppningsvis av med vårdnaden eftersom det visar att ni är inställda på strid istället för samarbete.


    Pappan börjar med att boka in ett samtal med mamman hos familjerätten. det kan eventuellt sedan leda till att Soc kopplas in om man anser att de finns brister i föräldraskapet (hos den ena eller hos båda) 

    Eller så gör du själv en orosanmälan till Soc utifrån vad du ser på barnen när de kommer till er. Då kommer båda mamman och pappan kontaktas av Soc 
Svar på tråden Hur hade ni agerat