• Kenya

    Någon som fått blåsor på tungan efter att man ätit? Hjälp säger jag bara!

    Precis som rubriken lyder, varför får jag blåsor på tungan? Nästan direkt efter att jag ätit? De gör svin ont och svider. Sedan känner jag dessutom sedan 1 vecka tillbaks en konstig klump känsla i halsen? Vad är det frågan om? Har varit på VC men den doktorn verkade vara så "Corona-fixerad" och rädd för att bli smittad med Corona, att jag tyvärr upplevde hans undersökning som extremt bristfällig. Har försökt att kontakta vårdcentralen dagen efter, men de sa att jag ska lita på doktorn och ta Omeprazol i 1 vecka. Vad har Omeprazol med blåsor på tungan att göra? Eller denna känsla i vänster svalg som skaver och ibland ger en klumpkänsla?

    Någon som vet vad det är eller kan vara?

    Tacksam för seriösa svar.

  • Svar på tråden Någon som fått blåsor på tungan efter att man ätit? Hjälp säger jag bara!
  • Anonym (obehag)

    Jag har haft en del blåsor och körtlar i tungan som svullnar
    nästan dagligen, samtidigt klumpkänsla i svalget, obehag, hes höst, sårig känsla i halsen och strupen sedan flera månader, även jobbigt att prata högt i mobil. Haft det nu i flera omgångar. Blir utredd för sköldkörtelbesvär nu men blodproverna visar bra enligt VC. Känns som det sitter något i halsen som trycker på speciellt när jag ligger ner och försöker ta djupa andetag.

    Be att få ta sköldkörteltester för Hypotereus!

  • Anonym (Dr. Frääs)
    Anonym (obehag) skrev 2020-07-08 08:45:56 följande:

    Jag har haft en del blåsor och körtlar i tungan som svullnar
    nästan dagligen, samtidigt klumpkänsla i svalget, obehag, hes höst, sårig känsla i halsen och strupen sedan flera månader, även jobbigt att prata högt i mobil. Haft det nu i flera omgångar. Blir utredd för sköldkörtelbesvär nu men blodproverna visar bra enligt VC. Känns som det sitter något i halsen som trycker på speciellt när jag ligger ner och försöker ta djupa andetag.

    Be att få ta sköldkörteltester för Hypotereus!


    *HypoTYREOS.
  • Kenya
    Busodjup skrev 2020-07-08 00:07:22 följande:

    Halsfluss?


    Jag var hos vårdcentralen och den doktorn sa att det inte var halsfluss. Trodde också det i början.
  • Kenya
    Anonym (obehag) skrev 2020-07-08 08:45:56 följande:

    Jag har haft en del blåsor och körtlar i tungan som svullnar

    nästan dagligen, samtidigt klumpkänsla i svalget, obehag, hes höst, sårig känsla i halsen och strupen sedan flera månader, även jobbigt att prata högt i mobil. Haft det nu i flera omgångar. Blir utredd för sköldkörtelbesvär nu men blodproverna visar bra enligt VC. Känns som det sitter något i halsen som trycker på speciellt när jag ligger ner och försöker ta djupa andetag.

    Be att få ta sköldkörteltester för Hypotereus!


    Jag har det, alltså underproduktion av sköldkörteln. Men jag har sedan flera månader valt att inte ta Levaxin (medicin) pga att det inte hjälpte mig ngt. Kanske därflr?? Hm..
  • Kenya
    mammabitch skrev 2020-07-08 18:05:18 följande:

    Afte? Jag får sådär om jag äter t.ex. vissa  citrusfrukter. Ofarligt men aj så plågsamt!


    Har läst om Afte och det stämde också in. Både jag och min sambo har uppmärksammat att det började klia och och blev röd på överläppen efter att jag ätit paprika eller chips/nötter. Men jag vet inte. Igår försökte jag få ssk som ringde upp från 1177 att förstå att jag tyckte doktorn jag träffa gjort en aning bristfällig undersökning på mig och upplevde han som "corona fixerad". Men hon tyckte att jag skulle äta omeprazol i 1 vecka. Jag försökte säga att Jag redan provat med det men hon tyckte ändå att jag skulle ge deg 1 vecka. Hört att fler och fler tycker vården blivit sämre sen Covid19. Funderar på att söka privatvård. Dyrt men då kanske jag får slut på smärtan i munnen
  • Physalis

    Jag kan få blåsor på tungan eller insidan av kinden oftast av att äta syrliga frukter typ citron, kiwi, tomat. Det du beskriver låter liknande och är antagligen någon typ av känslighet eller allergisk reaktion. För mig händer det oftast inte hela tiden utan bara när jag har nedsatt immunförsvar. Det som hjälper för mig mycket är att skölja ur munnen på något sätt efter att ha ätit sånt så att syrligheten inte fräter eller hur man nu ska beskriva det.

    Omeprazol hjälper ju ingenting i munnen vad jag vet? Det är ju till för magen och magsyra.


    Korrekturläser som en kratta
  • Kenya
    Physalis skrev 2020-07-09 16:55:23 följande:

    Jag kan få blåsor på tungan eller insidan av kinden oftast av att äta syrliga frukter typ citron, kiwi, tomat. Det du beskriver låter liknande och är antagligen någon typ av känslighet eller allergisk reaktion. För mig händer det oftast inte hela tiden utan bara när jag har nedsatt immunförsvar. Det som hjälper för mig mycket är att skölja ur munnen på något sätt efter att ha ätit sånt så att syrligheten inte fräter eller hur man nu ska beskriva det.

    Omeprazol hjälper ju ingenting i munnen vad jag vet? Det är ju till för magen och magsyra.


    Det verkar vara som så att blåsorna på tungan och känslan i halsen är 2 olika reaktioner på 2 olika saker. Har märkt att när jag äter/dricker vissa saker så får jag fler och fler blåsor och tt det svider. Har kontaktat läkare och bett hen förnya recept på Levaxin som är medicin mot underproduktion av sköldkörteln (Hypotyreos). Får se om medicinen hjälper mot känslan i halsen. Har även gått upp mkt i vikt sista året . Var därför jag slutade med Levaxin då jag inte tyckte d hjälpte mot just viktuppgången. Men jag ska börja ta den igen och be om.att få träffa läkare och diskutera eventuellt ökning eller byte av medicin. Skriver detta i svaret till dig ifall att ngn i framtiden könner igen sig. Så uppdaterar jag om hur det funkar med medicin och klump/skav känslan i halsen/svalget.
  • Physalis
    Kenya skrev 2020-07-09 21:03:57 följande:

    Det verkar vara som så att blåsorna på tungan och känslan i halsen är 2 olika reaktioner på 2 olika saker. Har märkt att när jag äter/dricker vissa saker så får jag fler och fler blåsor och tt det svider. Har kontaktat läkare och bett hen förnya recept på Levaxin som är medicin mot underproduktion av sköldkörteln (Hypotyreos). Får se om medicinen hjälper mot känslan i halsen. Har även gått upp mkt i vikt sista året . Var därför jag slutade med Levaxin då jag inte tyckte d hjälpte mot just viktuppgången. Men jag ska börja ta den igen och be om.att få träffa läkare och diskutera eventuellt ökning eller byte av medicin. Skriver detta i svaret till dig ifall att ngn i framtiden könner igen sig. Så uppdaterar jag om hur det funkar med medicin och klump/skav känslan i halsen/svalget.


    Hoppas du får rätt hjälp nu.
    Korrekturläser som en kratta
  • Kenya

    Tänkte bara uppdatera att den konstiga känslan i halsen som jag beskrev har allt mer avtagit pga att jag började ta Levaxin (mot hypotyreos). Skönt! Blåsor på tungan får jag däremot fortfarande. Tror att det här nåt med vad jag äter att göra.

    Tack alla för era svar :) Trevlig SOMMAR <3

Svar på tråden Någon som fått blåsor på tungan efter att man ätit? Hjälp säger jag bara!