• Stolt Farsa

    Vad kommer flyktingarna få i pension?

    Jag har funderat lite över flyktingarna som kommer hit i vuxen ålder. De kommer ju börja jobba mycket senare i Sverige och därmed även få en lägre pension. Hur skall de klara sig på ålderns höst? Och jag säger det här främst för att jag är orolig och inte för att jag är emot invandrare.

  • Svar på tråden Vad kommer flyktingarna få i pension?
  • Anonym (Mycket jobb.)

    Jag har inget helt svar.
    Kom från Balkan för 30 år sedan.
    Jobbade som lärare (statligt), jobbade sedan i Tyskland.
    I Sverige jobbade jag också.
    För att få bra pension i Sverige behöver man jobbat 30 eller fler år här.
    Man har också rätt till pension från tidigare länder man bott och jobbat i.
    Men det är svårt att kräva från tex länder med inbördeskrig eller vissa diktaturen.
    Mina pengar från inbetald pension i Tyskland tog bara ett par brev att ordna.

  • Anonym (M)

    De (även infödda svenskar) som har väldigt låg pension får garantipension och ev. äldreförsörjningsstöd. Normalt ska man ha bott i Sverige i 40 år för att få full garantipension, men om kommit till Sverige som flykting räknas det (oftast) som att man bott här i 40 år, just för att det kan vara helt omöjligt att få ut sin intjänade pension från ett krigshärjat land som t.ex. Syrien. Det blir inte mycket pengar, men det ska ju gå att leva på i alla fall

    https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
    https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/missuppfattningar-om-aldreforsorjningsstodet

  • Anonym (oskälig levnadsstandard)
    Anonym (M) skrev 2020-07-08 21:26:42 följande:

    De (även infödda svenskar) som har väldigt låg pension får garantipension och ev. äldreförsörjningsstöd. Normalt ska man ha bott i Sverige i 40 år för att få full garantipension, men om kommit till Sverige som flykting räknas det (oftast) som att man bott här i 40 år, just för att det kan vara helt omöjligt att få ut sin intjänade pension från ett krigshärjat land som t.ex. Syrien. Det blir inte mycket pengar, men det ska ju gå att leva på i alla fall

    https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
    https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/missuppfattningar-om-aldreforsorjningsstodet


    Känner flera kvinnor och släktingar som har så låg pension som 8-9000/mån och
    är beroende av bostadsbidrag. Det är kvinnor främst som endast jobbat deltid  stora delar av livet pga barnafödande. Flera med tunga utbildningar ändå hutlöst låg pension. Tror knappast flyktingar kan få lägre än så. Har också vänner som jobbat 30-40 år och ligger precis på gränsen för att inte klara bostadsbidrag vilket är ungefär samma belopp som de andra totalt sett. Män är vinnarna och slipper till och med låna ut sina kroppar till att alstra människor. Tycker att barnafödande borde vara pensionsbringande och att männen måste sätta av pension till sina kvinnor om de skaffar familj.
  • Padirac
    Anonym (oskälig levnadsstandard) skrev 2020-07-08 23:01:20 följande:
    Känner flera kvinnor och släktingar som har så låg pension som 8-9000/mån och
    är beroende av bostadsbidrag. Det är kvinnor främst som endast jobbat deltid  stora delar av livet pga barnafödande. Flera med tunga utbildningar ändå hutlöst låg pension. Tror knappast flyktingar kan få lägre än så. Har också vänner som jobbat 30-40 år och ligger precis på gränsen för att inte klara bostadsbidrag vilket är ungefär samma belopp som de andra totalt sett. Män är vinnarna och slipper till och med låna ut sina kroppar till att alstra människor. Tycker att barnafödande borde vara pensionsbringande och att männen måste sätta av pension till sina kvinnor om de skaffar familj.
    Tror och tror - det är ju enkelt att kolla

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5184&artikel=6953066

    "Den som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet och inte sparat själv får bara garantipension, det lägsta garanterade beloppet i den allmänna pensionen.

    Full garantipension till ensamstående som är födda 1938 och senare är 8 076 kronor i månaden före skatt. Efter skatt blir det minst 6 910 kronor, beroende på kommunens skattesats. Den genomsnittliga skatten ger en garantipension på 7070 kronor i månaden, enligt Pensionsmyndigheten. "

    "För att få full garantipension krävs att man har bott 40 år i Sverige i åldern 16 till 64 år. Har man bott kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Den som bott 20 år i Sverige får halv garantipension.


    Den som kommit till Sverige med flyktingstatus har rätt att även räkna in boendeår i hemlandet."

    "Den som har pension kan också söka bostadstillägg. Som mest kan pensionärer få 5 560 kronor (skattefritt) i bostadstillägg.


    Har man full garantipension och bostadstillägg får man ut 12 470 kronor efter skatt i månaden."

    "Via äldreförsörjningsstödet kan man få boendestöd om som mest 6 620 kronor i månaden.


    Får man fullt äldreförsörjningsstöd inklusive boendestöd får man som mest 12 254 kronor i månaden.


    – Det är väldigt få som får det högsta beloppet, de flesta får betydligt mindre, säger Linda Nygren på Pensionsmyndigheten."

    "Garantipension efter skatt: minst 6 910 per månad


    Bostadstillägg för personer med pension: 5 230 per månad
    = minst 12 140 kronor per månad


    Äldreförsörjningsstöd: 5 634 per månad
    Äldreförsörjningsstöd för boende: 5 128 i månaden
    = 10 762 kronor per månad"

  • Anonym (H)
    Anonym (oskälig levnadsstandard) skrev 2020-07-08 23:01:20 följande:

    Känner flera kvinnor och släktingar som har så låg pension som 8-9000/mån och

    är beroende av bostadsbidrag. Det är kvinnor främst som endast jobbat deltid  stora delar av livet pga barnafödande. Flera med tunga utbildningar ändå hutlöst låg pension. Tror knappast flyktingar kan få lägre än så. Har också vänner som jobbat 30-40 år och ligger precis på gränsen för att inte klara bostadsbidrag vilket är ungefär samma belopp som de andra totalt sett. Män är vinnarna och slipper till och med låna ut sina kroppar till att alstra människor. Tycker att barnafödande borde vara pensionsbringande och att männen måste sätta av pension till sina kvinnor om de skaffar familj.


    Föräldralediga får bra allmän pension de första fyra åren med småbarn. Det är bara att läsa på pensionsmyndighetens hemsida. Smarta kvinnor år 2020 skaffar barn med jämställda män som delar på familjelivets uppgifter och ser sig själva som mer än barnalstrande kroppar.
  • smålandstrakten

    Mina föräldrar som kom hit i början av 90-talet kommer få en otroligt låg pension. De är dessutom separerade så ingen att dela kostnanerna med. Jag pratade senast igår med min pappa kring pensionen och han hyser mycket oro inför det som snart blir hans verklighet. Jag tänker att jag helt enkelt får skjuta till med pengar så att de "klarar sig". Det kommer så klart drabba mig på sätt & vis, men vad ska man annars göra!?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (oskälig levnadsstandard) skrev 2020-07-08 23:01:20 följande:

    Känner flera kvinnor och släktingar som har så låg pension som 8-9000/mån och

    är beroende av bostadsbidrag. Det är kvinnor främst som endast jobbat deltid  stora delar av livet pga barnafödande. Flera med tunga utbildningar ändå hutlöst låg pension. Tror knappast flyktingar kan få lägre än så. Har också vänner som jobbat 30-40 år och ligger precis på gränsen för att inte klara bostadsbidrag vilket är ungefär samma belopp som de andra totalt sett. Män är vinnarna och slipper till och med låna ut sina kroppar till att alstra människor. Tycker att barnafödande borde vara pensionsbringande och att männen måste sätta av pension till sina kvinnor om de skaffar familj.


    Det är ändå ytterst få kvinnor som blivit så skadade av graviditet och förlossning att de inte klarar av att jobba.
  • Anonym (G)

    Nu är jag inte flykting men flyttade hit som vuxen och kommer att inte få ut nåt från hemlandet. Delvis pga att jag pluggade alldeles för länge (2st masters och phd, i Sverige får man lön som doktorand, i andra länder nej och betalar man inte in nåt till pension heller), delvis pga regler i hemlandet.

    Min lön är ungefär som medianlön i Sverige men måste räcka till i Sthlm. I praktiken lever jag som låginkomsttagare för jag sparar många tusenlappar varje månad till pension. Nja, inte bara till pension utan jag ser till att bli av med bostadslånet innan jag går till pension (och förståss inga andra skulder heller) och självklart pensionssparande. Inte roligt men nödvändigt. Jag kommer troligen att få bara garantipension från staten så jag behöver ta hand om mig själv. Det blir inget problem, man måste bara planera och ja, acceptera sina ekonomiska begränsningar. Jag kan inte leva som mina svenska kollegor med samma lön då jag tappade bort 15-18 års pensionssparande när jag flyttade hit.

  • Stolt Farsa
    Anonym (G) skrev 2020-07-15 15:05:39 följande:

    Nu är jag inte flykting men flyttade hit som vuxen och kommer att inte få ut nåt från hemlandet. Delvis pga att jag pluggade alldeles för länge (2st masters och phd, i Sverige får man lön som doktorand, i andra länder nej och betalar man inte in nåt till pension heller), delvis pga regler i hemlandet.

    Min lön är ungefär som medianlön i Sverige men måste räcka till i Sthlm. I praktiken lever jag som låginkomsttagare för jag sparar många tusenlappar varje månad till pension. Nja, inte bara till pension utan jag ser till att bli av med bostadslånet innan jag går till pension (och förståss inga andra skulder heller) och självklart pensionssparande. Inte roligt men nödvändigt. Jag kommer troligen att få bara garantipension från staten så jag behöver ta hand om mig själv. Det blir inget problem, man måste bara planera och ja, acceptera sina ekonomiska begränsningar. Jag kan inte leva som mina svenska kollegor med samma lön då jag tappade bort 15-18 års pensionssparande när jag flyttade hit.


    Jättetråkigt att det ska behöva vara så
  • Aniiee
    Padirac skrev 2020-07-08 23:12:08 följande:

    "Den som har pension kan också söka bostadstillägg. Som mest kan pensionärer få 5 560 kronor (skattefritt) i bostadstillägg.


    Det har höjts till 6500 kr (cirka) för pensionärer (dock inte för sjukpensionärer) och ska kanske höjas ytterligare till nästan 8000
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Vad kommer flyktingarna få i pension?