• Mom2be262

    Blond toning på Orange hår?

    Jag har författare håret och det blev för mörkt. Tog en brun men den ser svårt ut med röda toner. Jag ska bleka (vet att det är dåligt) men undrar hur ljust / blont det måste vara för att en toning ska sitta bra sen? Går det bra om det är orange fläckar eller syns de igenom?

  • Svar på tråden Blond toning på Orange hår?
  • Anonym (??)

    Fattar inte riktigt? Vilken färg började du med, vilken färg blev det och vilken färg försöker du få?

    Vill du bli platinum blond kan du inte bleka till orange hår och sedan tona. 

  • Mom2be262
    Anonym (??) skrev 2020-07-08 22:59:52 följande:

    Fattar inte riktigt? Vilken färg började du med, vilken färg blev det och vilken färg försöker du få?

    Vill du bli platinum blond kan du inte bleka till orange hår och sedan tona. 


    Färgade 1 gång. Min vanliga hårfärg va mellanblond, jag färgade med en brun som blev svart. Frågan är, om jag här i blonderingsmedel, då kommer håret blir orange, men hur mycket Orange måste bort för att en toning ska få. Rätt. Nyans?
  • Anonym (Hair)

    Toning sitter dåligt på blekt hår eftersom hårstråna inte kan hålla kvar färgen, ju mer behandlat håret är desto sämre håller det, och du verkar ha färgat, blekt och ska nu tona, om jag förstått det rätt? Det orangea kommer antagligen slå igenom i takt med att toningen släpper. Är toningen ljusare nyans än vad din orangea är så finns även risken att toningen öht inte tar alls. 

  • Anonym (??)
    Mom2be262 skrev 2020-07-08 23:37:46 följande:
    Färgade 1 gång. Min vanliga hårfärg va mellanblond, jag färgade med en brun som blev svart. Frågan är, om jag här i blonderingsmedel, då kommer håret blir orange, men hur mycket Orange måste bort för att en toning ska få. Rätt. Nyans?
    Du behöver inte få bort något orange. Vill man ha brunt hår måste man ha i röda pigment annars slår det bara grönt när man försöker lägga på en brun färg. Så det finns ingen anledning att ta ur oranga nyanser ut håret om det är brun du vill bli. Orange toner måste man bara få bort när man vill bli blond. När man blir brunett vill man tillsätta pigment inte strippa håret på ännu mer först. 

    Problemet var inte att du inte var ljus nog eller hade för mycket orange toner i håret innan, problemet är att du valde fel nyans på toningen och/eller hade den i för länge. Kanske hade du väldigt poröst hår som sög åt sig färgen extra mycket. 

    Om ditt hår var mellanblont innan måste du kanske inte bleka ens, har du provat att köra en avfärgning? 
  • Anonym (Gör inte själv)

    Gör det inte själv, gå till en frisör. De du tänker göra gjorde jag. Och vet du vad som hände? Hela mitt hår blev förstört och fick klippa det så det bara var 6 cm. När jag skulle skölja ut blekningen fick jag stora tussar av hår i händer, hade även kala fläckar, helt fruktansvärt. Detta var 10 år sedan har har aldrig färgat eller blekt det igen. Nu är det ner till rumpan igen.

  • lilleza87

    Hej hej!

    Om du vill ha tillbaka din ljusare färg igen rekommenderar jag inte dig att bleka! Gå till affären och köp askorbinsyra (C-vitamin), finns på påse i kryddhyllan. Blanda detta med schampo, gärna Head and Shoulders och ha i håret. Låt det sitta i en stund och skölj sedan ut. Det kommer dra ut en del av färgen du hade i så den inte blir så mörk och sedan kan du säkert bara välja en lite askigare ton om du skulle ha kvar lite rött/orange sedan.

  • AnnaZL
    lilleza87 skrev 2020-07-09 11:15:09 följande:

    Hej hej!

    Om du vill ha tillbaka din ljusare färg igen rekommenderar jag inte dig att bleka! Gå till affären och köp askorbinsyra (C-vitamin), finns på påse i kryddhyllan. Blanda detta med schampo, gärna Head and Shoulders och ha i håret. Låt det sitta i en stund och skölj sedan ut. Det kommer dra ut en del av färgen du hade i så den inte blir så mörk och sedan kan du säkert bara välja en lite askigare ton om du skulle ha kvar lite rött/orange sedan.


    +1 på denna, bästa sättet att få ur färg ur färgat hår
Svar på tråden Blond toning på Orange hår?