• emartee

    Vad tycker du om namnet?

    Vad tycker du om namnet Eden för en flicka?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om namnet?
  • emartee
    brallison skrev 2020-07-09 08:48:27 följande:

    Hur ska det uttalas? Jag gillar det engelska uttalet, men inte om det ska uttalas på svenska.


    Jag föredrar egentligen också det engelska uttalet (iii-den/eee-den) men eftersom vi bor i Sverige hade det ju blivit det svenska uttalet (e-den).

    Jag älskar namnet men inte mannen så jag blev nyfiken på vad andra tycker eftersom det inte är så vanligt.
  • Barbro45

    Ett utmärkt namn, rätt vanligt i engelskspråkiga länder. Dock, om ni kommer att bo i Sverige får ni vara beredda att namnet kommer att uttalas som det stavas. I Sverige betyder Eden, Edens lustgård. Namnet förekommer även i här men då på kvinnor med utländsk bakgrund.


    Med det sagt, visst kan ni namnge barnet så, vi har idag så väldigt många nya och annorlunda namn. De i omgivningen lär sig snart hur ni vill att namnet ska uttalas och rätt snart är det ingen som reagerar, man ser barnet och inte namnet.

  • BuoBä

    Min första spontana tanke var att mamman förläst sig på romantiska romaner à la Harlequin.

    Sen slog jag upp ursprunget och betydelsen, och nu gillar jag namnet bättre. Det räknas som unisex också.

  • fluu

    Ogillar det starkt. Det är porrstjärna eller byns sköka i gamla romaner.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • emartee

    Jag är faktiskt överraskad hur många som ogillar/hatar namnet! Då får vi tänka en runda till. Vet att man inte ska bry sig om andras åsikter men det är klart att det spelar roll tycker jag.

  • Mint

    Det är fint. Vet en som heter så, hon är från Eritrea. Alla uttalar det på det svenska sättet.

  • Kusinen
    Mint skrev 2020-07-09 14:49:44 följande:

    Det är fint. Vet en som heter så, hon är från Eritrea. Alla uttalar det på det svenska sättet.


    Känner också en person från ett annat land som heter så och uutalar det " på svenska". Tycker att det är fint.

    Men om man gillar engelskt uttal med engelskt E i början kanske Idun funkar som alternativ?
Svar på tråden Vad tycker du om namnet?