• Emstahsa

    Bvc som ringer anhöriga

    Har bvc rätt att ringa till ens anhöriga?

    Jag avbokade mina bvc-kontroller med anledning till flytt utomlands men bvc sköterskan måste ha missat detta och ringde runt till mina anhöriga för att få tag i mig, får dom ens göra så?

    Bör tilläggas att de ringde flertalet gånger efter det till mina familjemedlemmar trots att de påpekat att jag flyttat!

    Har inte bvc tystnadsplikt?

  • Svar på tråden Bvc som ringer anhöriga
  • viseversa

    hon var väl orolig att något hänt er? Vadå tystnadsplöikt? Menar du att hon ringde dom och berättade vad ditt barn vägde och hur långt det var? För om hon bara undrade var ni tagit vägen bröt ju inte hon mot någon tystnadsplikt om hon inte berättade något personligt om er för dina anhöriga?

  • Emstahsa
    viseversa skrev 2020-07-09 13:26:12 följande:

    hon var väl orolig att något hänt er? Vadå tystnadsplöikt? Menar du att hon ringde dom och berättade vad ditt barn vägde och hur långt det var? För om hon bara undrade var ni tagit vägen bröt ju inte hon mot någon tystnadsplikt om hon inte berättade något personligt om er för dina anhöriga?


    Pratade bland annat om min psykiska ohälsa med min far :)

    Så det är helt okej för en sköterska att ringa anhöriga? Kan inte undgå att tycka att det är märkligt med tanke på att man inte får ens dela ut information om man tex ringer en avdelning för att få veta om en person vistas där utan samtycke från patient/vårdnadshavare :)

    Märkligt kan iallafall jag tycka :D
  • Emstahsa
    Drottningen1970 skrev 2020-07-09 13:31:50 följande:

    Nej så får de egentligen inte göra, men allvarligt varför skulle det spela nån roll. Var glad att de bryr sig..


    Jag kanske inte anser att min familj har att göra med allt som sägs på bvc ;) ja absolut det är jätte bra att de bryr sig, jag har dock inte påpekat att jag är upprörd över det utan undrar mest om de får göra så (för framtida samtal)
  • Anonym (I)

    vårdcentraler har en lista med anhöriga som de får kontakta om det skulle vara något.
    Om du skrev din pappa som anhörig så var det okej att de ringde. Men jag vet inte om det betyder att de får lämna information om dig fritt.

  • Emstahsa
    Anonym (I) skrev 2020-07-09 13:51:23 följande:

    vårdcentraler har en lista med anhöriga som de får kontakta om det skulle vara något.

    Om du skrev din pappa som anhörig så var det okej att de ringde. Men jag vet inte om det betyder att de får lämna information om dig fritt.


    Nej, har inte skrivit min pappa där :)
  • Anonym (H)
    Emstahsa skrev 2020-07-09 13:57:12 följande:

    Nej, har inte skrivit min pappa där :)


    Oavsett så har de uppenbarligen pratat OM dig och din psykiska hälsa vilket absolut inte är ok. Anmäl. Kontakta verksamhetschef
  • Anonym (I)
    Emstahsa skrev 2020-07-09 13:57:12 följande:
    Nej, har inte skrivit min pappa där :)
    Då är det troligtvis så att de gjorde fel.
    Själv hade jag tyckt det vore jättejobbigt om VC ringde min pappa och pratade om mig.. .
    Men var nog iaf väl menat av dom 
  • viseversa
    Emstahsa skrev 2020-07-09 13:37:08 följande:
    Pratade bland annat om min psykiska ohälsa med min far :)
    Så det är helt okej för en sköterska att ringa anhöriga? Kan inte undgå att tycka att det är märkligt med tanke på att man inte får ens dela ut information om man tex ringer en avdelning för att få veta om en person vistas där utan samtycke från patient/vårdnadshavare :)

    Märkligt kan iallafall jag tycka :D
    Ja det är att bryta mot tystnadsplikten och det ska anmälas. Men du nämnde inte det i ts utan frågade bara om hon brutit mot tystnadsplikten för att hon ringde dina anhöriga och frågade var du tagit vägen.
  • Anonym (H)
    viseversa skrev 2020-07-09 18:47:25 följande:

    Ja det är att bryta mot tystnadsplikten och det ska anmälas. Men du nämnde inte det i ts utan frågade bara om hon brutit mot tystnadsplikten för att hon ringde dina anhöriga och frågade var du tagit vägen.


    Tror det räknas som brytande av sekretess oavsett.

    Länken är från BVC region Stocholm. Läser man går om sekretess så ser man att information om kontakt med vården inte får föras vidare utan medgivande.

    bvc.sll.se/trygg-och-saker-vard/lagar-och-regler/

    Antar att gdpr dessutom bryts i detta fall? (Vågar inte säga att det är så då jag har för dålig koll på detta).

    Så ts. Detta ska anmälas oavsett om de hade pratat om din hälsa eller inte. Jag tycker verkligen du bör göra det. Även om du inte själv får ut något av det så är det viktigt att de faktiskt får känna att de gjort fel för att inte göra samma misstag i framtiden.

    Säkert gjort av omtanke, men inte mer okej för det.
Svar på tråden Bvc som ringer anhöriga