• Anonym (Peach)

Persikor vitt fruktkött?

Har blivit helt tokig i persikor senaste veckorna.

Nu senast när jag köpte, i en annan butik än den jag brukar handla i, så köpte jag flera st röda stora som såg väldigt mogna ut. Men när jag kom hem och åt en så var fruktköttet åt det hårdare slaget, typ nektarin-aktigt/som om den vore omogen, samt vitt? Smakade lite syrligare också. Blev så förvånad, men vet att jag ätit en sådan persika någon gång tidigare i mitt liv. Blev så nyfiken på varför? Någon som vet? Är det en annan sort? Eller har det något med vattningen att göra? Tack på förhand, mvh nyfiken persikoälskare :)

• Svar på tråden Persikor vitt fruktkött?
  • Anonym (Peach)

Tack så jättemycket! :) ska läsa på lite! Minns inte huruvida det stod vilken sort det var i butiken eller inte, men tror inte det gjorde det. Svårt att se själv när man står där då de är så lika utanpå! Oftast har de ju bara en typ av persika på typ Ica. Gillar de söta (meden hint av syra) med riktigt gult fruktkött mest med mycket smak och doft.

Har verkligen fått pippi på dessa haha! :)

• Anonym (Peachy)
    Anonym (Peach) skrev 2020-07-09 14:31:34 följande:

Har blivit helt tokig i persikor senaste veckorna.

Nu senast när jag köpte, i en annan butik än den jag brukar handla i, så köpte jag flera st röda stora som såg väldigt mogna ut. Men när jag kom hem och åt en så var fruktköttet åt det hårdare slaget, typ nektarin-aktigt/som om den vore omogen, samt vitt? Smakade lite syrligare också. Blev så förvånad, men vet att jag ätit en sådan persika någon gång tidigare i mitt liv. Blev så nyfiken på varför? Någon som vet? Är det en annan sort? Eller har det något med vattningen att göra? Tack på förhand, mvh nyfiken persikoälskare :)

Jag bor i ett land där persikor växer och augusti-september är den tiden persikan är som bäst och jag väntar med spänning tills dess, den bästa tiden på året. Finns inget bättre än mogna, söta, saftiga persikor. 

För att få dem att mogna snabbare så lägg dem i en brun papperspåse.
  • flygrl

Visst är det gott med riktigt söta, saftiga persikor! Lite synd bara det säljs så mycket omogna persikor som mest bara smakar vatten...

@TS: Var dom där persikorna du köpte lite tillplattade i formen? Doughnut-persikor och Paraguyanos har jag för mig kan ha vitt fruktkött och väldigt fin smak och saftighet om dom bara är riktigt mogna.

• Anonym (...)
    flygrl skrev 2020-07-09 19:34:40 följande:

Visst är det gott med riktigt söta, saftiga persikor! Lite synd bara det säljs så mycket omogna persikor som mest bara smakar vatten...

@TS: Var dom där persikorna du köpte lite tillplattade i formen? Doughnut-persikor och Paraguyanos har jag för mig kan ha vitt fruktkött och väldigt fin smak och saftighet om dom bara är riktigt mogna.

Det är ju för oss som bara gillar krispiga, hårda frukter ju! Kan inte äta dem (eller någon annan frukt) när de blir mjuka. som knäckebröd ska de vara!

Platta persikor är också underbart. Så länge de är stenhårda.

• FtS70

Mitt favoritpersikoträd ger nektariner i år. Får använda dem i pajer, antar jag.

• Anonym (Y)

Brukar finnas varierande med både gula och vita persikor där jag handlar. Det är olika sorter och smakar olika tycker jag. Men om de vita ska vara mogna så ska de helst vara lite rosa i fruktköttet. Då tycker jag att skillnaden ligger i att de vita är mindre syrliga, de är liksom mildare.

• flygrl
    Anonym (...) skrev 2020-07-09 20:20:06 följande:

Det är ju för oss som bara gillar krispiga, hårda frukter ju! Kan inte äta dem (eller någon annan frukt) när de blir mjuka. som knäckebröd ska de vara!

Platta persikor är också underbart. Så länge de är stenhårda.

Ok ja, klart smaken är olika och det är ju bra att det finns persikor för olika smakriktningar. Men jag undrar vill inte du ha persikor som är riktigt söta i smaken eller föredrar du att dom mest smakar vatten?

Häromdagen åt jag förresten några platta doughnut-persikor jag köpt billigt på ICA och dom va fasta i köttet men ljuvligt supersöta. Nog dom sötaste persikor jag nånsin ätit.
Svar på tråden Persikor vitt fruktkött?