• Humlan88

    Kommit in på förskolelärare? Är det värt det?

    Kommit in på förskolelärare (vet inte hur konkurrens var) me jag vet inte om jag ska tacka ja eller inte. Ni som är förskolelärare? Hur var utbildningen? Finns det nåt mer ställe man kan jobba på än dagis? Vad gör man på dagarna? Vad är skillnaden mellan barn skötare och förskolelärare? Bomba mig med allt ni vet och tycke?

  • Svar på tråden Kommit in på förskolelärare? Är det värt det?
  • Anonymsju

    Hade du inget intresse av att arbeta med barn innan du sökte? Vad menar du med om det är värt det? Det beror väl på vad du vill jobba med.

  • Humlan88
    Anonymsju skrev 2020-07-09 23:19:29 följande:

    Hade du inget intresse av att arbeta med barn innan du sökte? Vad menar du med om det är värt det? Det beror väl på vad du vill jobba med.


    Jo jag funderade på den utbildningen förut, jag var nyfiken bara på om man kan jobba på fler ställen än dagis
  • aerial

    Om du inte ens vet att det heter förskola och inte dagis kanske du ska välja en annan utbildning.

  • Humlan88
    aerial skrev 2020-07-09 23:44:05 följande:

    Om du inte ens vet att det heter förskola och inte dagis kanske du ska välja en annan utbildning.


    Men jag vet att de heter förskola, men likt många andra säger jag dagis
  • Humlan88
    aerial skrev 2020-07-09 23:44:05 följande:

    Om du inte ens vet att det heter förskola och inte dagis kanske du ska välja en annan utbildning.


    Men jag vet att de heter förskola, men likt många andra säger jag dagis
  • odlarmamman

    Jag läser förskollärarprogrammet och är väldigt nöjd. Jag trivs otroligt bra och känner att jag valt rätt. I framtiden ska jag också läsa vidare till specialpedagog. Didaktik är genomgripande likväl som utvecklingspsykologi och även ämnesdidaktiska kurser för att säkerställa ämneskunskaper i de ämnen vi ska undervisa i.

    Ett tips är att läsa läroplanen (LPFÖ 18) för att få en grundläggande inblick i förskollärarens och förskolans uppdrag och se vad som är förskollärarens respektive arbetslagets ansvar.

  • Thera

    Om du varken vet att det heter förskola, förskollärare eller vet skillnaden mellan barnskötare och förskollärare skulle jag nog råda dig att läsa nåt annat eller läsa på lite.

  • Humlan88
    Thera skrev 2020-07-10 00:19:19 följande:

    Om du varken vet att det heter förskola, förskollärare eller vet skillnaden mellan barnskötare och förskollärare skulle jag nog råda dig att läsa nåt annat eller läsa på lite.


    Varför är det så konstigt att jag inte vet det? Har inga barn och därför ingen erfarenhet av förskolan. Varför är du så otrevlig? Jag skrev i tråden för att få tips å information. Jag undrar helt enkelt vad förskolelärare gör som inte barn skötare gör.
  • Humlan88
    odlarmamman skrev 2020-07-10 00:02:40 följande:

    Jag läser förskollärarprogrammet och är väldigt nöjd. Jag trivs otroligt bra och känner att jag valt rätt. I framtiden ska jag också läsa vidare till specialpedagog. Didaktik är genomgripande likväl som utvecklingspsykologi och även ämnesdidaktiska kurser för att säkerställa ämneskunskaper i de ämnen vi ska undervisa i.

    Ett tips är att läsa läroplanen (LPFÖ 18) för att få en grundläggande inblick i förskollärarens och förskolans uppdrag och se vad som är förskollärarens respektive arbetslagets ansvar.


    Tack för svar :)
Svar på tråden Kommit in på förskolelärare? Är det värt det?