• SophiaLa

    Matvägrande 14-månaders

    Hej, vad gör man med en 14-månaders som vägrar äta? Förra veckan var hon dessutom magsjuk så nu är det värre än nånsin. Äter en halv portion gröt morgon och kväll (en bra dag) lunchen är värst då äter hon oftast bara lite Yoggi lite macka och ev lite frukt. Samma till mellis. Middagen försöker vi få henne att äta det vi äter men total vägrar. Blir oftast nåt hopplock av något slag. Kvällen 100 ml ersättning.

    Erbjuder henne alltid lagad mat lunch och middag. Har testat allt känns det som men börjar helt klart ge upp. Dessutom mjölkallergiker så det försvarar dessutom. Hon ligger 2 kurvor under på vikten och vägde henne hemma idag. Har troligtvis gått ner i vikt nu efter magsjukan.

    Ska be BVC om extravikt imorgon.

    Nån som kan ge förslag och säga att detta går över nån gång.....

  • Svar på tråden Matvägrande 14-månaders
  • sextiotalist

    Servera det hon äter. Tjata/truga inte.

    Självklart ska ni låta henne sitta med vid matbordet när ni äter och blir hon nyfiken så låt henne pröva

    Tyvärr upplever inte alla barn hungerkönslor som hunger utan kan svälta sig själv.

    Därför är det bättre att fokusera på det hon äter.

  • Anonym (Matvägraren)
    SophiaLa skrev 2020-07-09 18:43:09 följande:

    Hej, vad gör man med en 14-månaders som vägrar äta? Förra veckan var hon dessutom magsjuk så nu är det värre än nånsin. Äter en halv portion gröt morgon och kväll (en bra dag) lunchen är värst då äter hon oftast bara lite Yoggi lite macka och ev lite frukt. Samma till mellis. Middagen försöker vi få henne att äta det vi äter men total vägrar. Blir oftast nåt hopplock av något slag. Kvällen 100 ml ersättning.

    Erbjuder henne alltid lagad mat lunch och middag. Har testat allt känns det som men börjar helt klart ge upp. Dessutom mjölkallergiker så det försvarar dessutom. Hon ligger 2 kurvor under på vikten och vägde henne hemma idag. Har troligtvis gått ner i vikt nu efter magsjukan.

    Ska be BVC om extravikt imorgon.

    Nån som kan ge förslag och säga att detta går över nån gång.....


    Jag tycker att det låter som att ditt barn äter ganska bra ändå. Jag har ett barn här hemma som är väldigt kräsen i maten och som äter väldigt lite. Vissa dagar äter han bara en smörgås till frukost, vägrar lunch och vägrar middag. Då äter han kanske en frukt till mellis en gång per dag, men det är inte säkert. Det händer alltså kanske tre dagar i veckan, minst. De dagarna han äter mat så äter han kanske två pastabitar och en halv falukorvsskiva. Ungefär varannan eller var tredje dag äter han ordentligt till ett mål, alltså mycket lunch eller mycket frukost. Och det verkar han stå sig på i flera dagar efteråt.

    Han har hållit på såhär i flera år nu, han är fem år gammal. Vi tvingar honom inte att äta om han inte vill och vi trugar inte och håller på längre som vi gjorde i början. Han är helt inte lika hungrig som andra. Han är väldigt smal såklart, men han går ändå upp i vikt långsamt och han växer på längden precis som han ska och orkar mycket. Varken vi eller BVC är oroliga.

    Vi har två andra barn som matvägrar i perioder, men som äter mer normalt, så vi har lite att jämföra med.

    Vad jag tänker är att ni inte behöver stressa över maten och vikten så mycket. Varför vill du extraväga dottern? Är det för att hon verkar må dåligt? Är hon orkeslös/inte sig själv/verkar ha ont? Om hennes allmäntillstånd är normalt och hon verkar pigg och glad förutom att hon äter lite (vilket är normalt för henne) så hade jag inte brytt mig om en massa extravägningar. Att hon har gått ned i vikt efter en magsjuka är för övrigt helt normalt! Det gör de flesta människor som blir magsjuka. Så det är inget du alls behöver bekymra dig för. Sålänge hon kissar normalt antal gånger per dag och verkar pigg och glad så finns ingen anledning till oro pga det.

    Om jag var du så hade jag försökt acceptera situationen som den är. Din dotter kanske inte är en matglad person helt enkelt. Om hon växer på längden och inte går ned i vikt (förutom vid eller direkt efter en magsjuka eller annat virus såklart) och hennes allmäntillstånd är gott så är det okej att hon ligger på två kurvor under viktmässigt. Det har ingen betydelse. Man kan förstås försöka lägga till extra fett i den mat hon äter, lite extra smör på smörgåsen som hon äter, lite rapsolja i yoghurten osv. Men frågan är om det egentligen behövs om hon följer sin kurva och växer på längden.
Svar på tråden Matvägrande 14-månaders