• Ea30

fler med kolikbarn? kanske kan ge lite tips och råd...

vi vet inte med säkerhet än men vi tror att Elin har kolik...vart så en del kvällar nu hon skriker i ca2-3 timmar helt otröstligt men nu har hon även skrikit på dagen idag...har för mig att kolik oftast bara är typ på kvällstid eller iaf vid samma tid på dygnet ungefär nån som vet?? hon har även gaser imagen känns de som..först bajsade hon varje dag och nu är de kanske var 4-5 dag..på Bvc tror dom att de ev är kolik men man får ju aldrig ett svar på de iom att de inte är en sjukdom som finns fastställd!! finns de någon/några som har ider och tips på vad vi kan göra för att lindra för vår lilla prinsessa när hon skriker som värst
    Väldigt tacksam för svar....Ea

• Svar på tråden fler med kolikbarn? kanske kan ge lite tips och råd...
  • Knytets

prova "medicinera" med Minifom, finns receptfritt på apoteket....man ger 10 droppar innan varje mål o sen bör man märka skillnad efter 2-3 dagar.... en flaska kostar ca 80 spänn(har jag för mig).....men det är välinvesterade pengar...

Det spelar ingen roll om barnet INTE har kolik...minifom kan man ge förebyggande också....
    Vi har börjat med det på vår ena tös som skrek(började igår)....o man börjar märka viss skillnad.....

Annars kan man massera magen på dom...(borde finnas information som du kan få från bvc om det, det fick vi)
    Och ett tips som dom sa från sjukhuset som jag provade på vår tös igår var att pumpa upp och ner med benen ett par gånger(sträcka ut och trycka upp mot magen) och sedan stanna uppe med benen mot magen...... hon slockna som en knockad oxe....

Vid kolik så sa en sköterska till oss att dom grimaserar och drar ihop sig som en boll....
    Har inte tänkt på om vår lilla tös gjorde det....

Lycka till!Glad

• JIFFY

Vår Axel fick kolik eller vad det nu e/var vid ca 3 veckor ålder. Efter ett tag började vi med kolikmassage morgon och kväll, lät det gå lite längre mellan måltiderna, minst tre timmar så att magen får vila lite samt att jag slutade helt med mjölkprodukter. Allt på inrådan från bvc. Miniform provade vi först men det hjälpte ingenting. Nu e han tack o lov mkt mkt bättre, skriker inte alls på de viset längre utan e en glad o go bäbis. (för det mesta) ca en av tio kolikbarn reagerar på komjölksprotein så hör med bvc så kan de hjälpa dig med det, de kan säkert visa dig massagen också.
    Sen måste man ha i åtanke att det blir bättre ju äldre de blir.

• Netta74

Vi har börjat gå på zonterapi mot kolik och det verkar hjälpa.

Vi var första gången i onsdags, andra gången i fredags och ska på måndag igen.

Vilken glädje i huset med en glad liten bebis istället för en skrikande.

• Maysan

Minifom kan man öka på dosen med om det inte hjälper utan biverkningar. Öka på till 20 droppar minst 4 gånger om dagen.

För våran del så funkade inte minifom utan sonen visade sig vara komjölksallergiker. Jag körde mjölkfritt helt och hållet i 3 veckor och det hjälpte totalt för oss (jag ammar helt och hållet). Sonen vart hur glad och nöjd som helst. Magontet var som bortblåst.

• Dammsugaren

Jag har haft två barn med kolik. Den äldsta av dem hade kolik i stort sett från dag ett. Vi fick testa allt, minifom, massage, mjölkfri ersättning och fick även utskrivet en lugnande medicin...Hm...inget som vi vågade prova eftersom det stod på den att barn under 6 veckor inte skulle ha denna medicin för då kunde de sluta andas... Trevligt va?
    Vår äldsta son skrek när som helst på dygnet, oftast efter matning.
    Jag tror inte att kolikbarn är de barn som bara skriker på kvällar utan har ett barn problem med magen och sina tarmar så skriker de närsomhelst under dygnet!
    Det blev aningen bättre vid 4 månaders ålder men var "orolig" i stort sett tills vi bytte ut hans ersättning mot riktig mat.
    Vår andra son var inte alls lika svår utan var mer skrikig mot kvällstid och hade svårt för att bli övertrött. Mycket gasig osv!
    Lycka till!

• Ullegulle

Vår son hade lite kolik och för han hjälpte det hyfsat med minifom. Masserade även honom vilket lättade på trycket. Fick tips om att akupunktur kunde hjälpa, har inte provat det själv men det kan ju vara värt ett försök!
    Försök att bita ihop mitt i allt skrikande och tänk att det "bara" är några månader av barnets liv som är så här jobbiga, både för dig och barnet. Det är svårt, jag vet, man blir ju förtvivlad när de bara skriker och har ont.
    Lycka till!

• Trollvinter

Jo förtvivlad blir man, härregud, tårarna rinner på både bebisen o mig... Jag tycker så synd om honom...

• Ea30

trollvinter...

har du nåt bra tips att komma med ???

• Näckrosen

På våran son hjälpte inte 35 droppar minifom. Sen fick jag tipset att sluta dricka saker som innehöll kolsyra. Då släppte det på ett par dagar. Jag tycker inte om kranvattnet där vi bor och drack därför mycket mineralvatten... Kan vara värt att testa. /Cia

• Ea30

35 droppar? man kan alltså ge så många...? jag ger ca 15-20 nu så jag kan alltså öka lite?

Svar på tråden fler med kolikbarn? kanske kan ge lite tips och råd...