• Anonym (?)

Bli av med tvångstankar / handlingar utan kbt?

Som rubriken lyder. Har både tvångstankar och handlingar som jag vill bli av med men har inte råd att gå i kbt. Finns det något sätt att bli av med skiten själv? :)

• Svar på tråden Bli av med tvångstankar / handlingar utan kbt?
  • Anonym (K)

Ja det gör det men kräver en himla stor portion av vilja. 

Har diagnosticerad OCD själv och har gjort merparten själv men har även gått terapi. 

Korta svaret, du gör tvärtemot vad tvånget säger till dig. = Du mår skit. = Du fortsätter. = Det blir bättre om du orkar hålla ut. 

Nu vet jag inte vilken typ av tvång det är du har men som ett exempel. Om du måste känna på låset på dörren flera ggr innan du vågar lämna så du är säker på att dörren är låst. Då testar du en gång och sen tänker du för dig själv det värsta. Tänk att dörren är olåst och det kommer in folk och stjäl allt. Tillsut inser du att det är ju nästan löjligt och logiskt fattar man ju. 

Men vad det här tankesättet gör är att du gör tvärtemot vad tvånget vill. Tvånget vill att du testar låset medans du överdriver det åt andra hållet. Det hjälper men kan vara skitjobbigt i böran. 

För mig så var jag tvungen komma så långt så att jag blev så trött på det så jag mer eller mindre gav upp och nästan gav igen på tvånget på det här sättet. Har mått skit men det blir bättre.

• Anonym (Q)

Det beror nog lite på hur pass allvarliga dina tvångstankar är, men även på hur pass bra din livssituation ser ut i övrigt. Har du ett bra socialt nätverk och tar hand om dig själv på ett optimalt sätt så har du större chans att lyckas.

Men å andra sidan så går det alltid att göra något lite bättre. Man måste inte försöka fixa allt på en gång utan det är ok att ta det i små steg. 

En metod är att ha ett gummiband runt handleden och snärta sig själv varje gång man börjar med tvångstankarna. Eller ännu hellre varje gång man märker att man är på väg att börja med tvångstankarna - ju tidigare i processen man kan bryta desto mindre blir insatsen. Snärten ska vara ganska liten, men ändå obehaglig nog för att du ska vilja undvika känslan av den.

• Ocdkille

Om det är problem som verkligen försvårar vardagen för dig då har du rätt till vård. Då gäller högkostnadsskydd. Men är det mindre problem då finns det flera böcker om hur man arbetar med det. Finns även många psykologer på youtube som ger tips. Finns även internetterapi. 

Vad är det för problem du har? Har själv skitsvår ocd så jag kanske har haft eller har ocd liknande din. Har själv arbetat bort tvång så jag nästan blivit bra. Tyvärr har tvången kommit tillbaka. Det man måste göra är att försöka stå emot tvången även om det ger ångest. Sen är det bra om man gör något som man gillar så att hjärnan känner att man stod emot och det gick bra. Brukar fungera att man bryter när man håller på med handlingar och går och gör något annat en stund. 

Skriv gärna mer om vilka problem du har för det är lättare att ge tips då när man vet vilka sorts tvång det är. Hoppas att det går bra för dig. Och om det börjar inverka negativt på ditt liv tveka inte att söka hjälp. Det går göra en egenremiss till psyk.

• Anonym (?)

Åh tack för era utförliga svar!

Ska försöka förklara lite av mina tvång då.

Jag har bland annat tvång gällande disk, jag måste diska på ett visst sätt och tills det känns rätt. ( Mycket av mina tvång är tills det känns Rätt. Vad nu det innebär. Alla är nödvändigtvis inte kopplade till direkta katastroftankar utan vissa kan bara vara så att gör jag inte som tvånget vill så känns det obekvämt, i hela kroppen. Och då är det svårt att låta bli. )

Jag äter bara jämnt antal, dricker/sväljer jämnt antal gånger,

måste gå på ett visst sätt och räknar mina steg (har lärt mig att känna av antal),

kollar låset på ytterdörren som någon skrev (dock bara när jag är hemma inte när jag ska ut), kollar i titthålet i samband med det också - måste stå med ena ögat i titthålet och räkna till typ 8, sen göra samma sak med andra ögat. Har jag en lugnare period av tvång så räcker det med att titta en snabb gång med vardera öga och känna på låset en gång med vardera hand.

Nuddar jag något med (Exempelvis) ena handen så måste jag nudda med andra handen på precis samma sätt och är jag inne i en svår period av tvång så kan jag behöva göra det betydligt många fler gånger.

Är jag ute och går med någon så måste vi gå på samma sida av exempelvis en lyktstolpe eller brunn. Går vi fel så måste jag gå tillbaka och gå rätt.

Om det är sprickor i marken så måste jag ta ex antal steg (jämnt) innan sprickan/mellan sprickorna och missar jag ett steg så måste jag gå tillbaka. Pinsamt när man är med vänner som inte vet om detta liksom..

just nu är en lugnare period, men det kommer och går som sagt. Blir aldrig av med det helt och har försökt utmana och göra tvärtemot/låta bli men det är svårt. Lyckas ibland men sällan. Speciellt när jag har en svår period. Lättare när tvången naturligt är lugnare.

Vet inte om detta är till hjälp men förhoppningsvis! har en del andra tvång men lite kommer också slumpmässigt, att det bara ploppar upp att nej, nu måste du göra si och så. Från ingenstans.

Är ganska ensam annars. Inget jobb eller så. Ska plugga snart dock. Har inte så mycket vänner heller, inga jag umgås med direkt. Nyligen brutit med min partner som var typ den enda jag hade. Så min tillvaro bidrar nog negativt skulle jag tro.

• Ocdkille
    Anonym (?) skrev 2020-07-15 17:10:17 följande:

Jag har bland annat tvång gällande disk, jag måste diska på ett visst sätt och tills det känns rätt. ( Mycket av mina tvång är tills det känns Rätt. Vad nu det innebär. Alla är nödvändigtvis inte kopplade till direkta katastroftankar utan vissa kan bara vara så att gör jag inte som tvånget vill så känns det obekvämt, i hela kroppen. Och då är det svårt att låta bli. )

måste gå på ett visst sätt och räknar mina steg (har lärt mig att känna av antal),

kollar låset på ytterdörren som någon skrev (dock bara när jag är hemma inte när jag ska ut), kollar i titthålet i samband med det också - måste stå med ena ögat i titthålet och räkna till typ 8, sen göra samma sak med andra ögat. Har jag en lugnare period av tvång så räcker det med att titta en snabb gång med vardera öga och känna på låset en gång med vardera hand.

Nuddar jag något med (Exempelvis) ena handen så måste jag nudda med andra handen på precis samma sätt och är jag inne i en svår period av tvång så kan jag behöva göra det betydligt många fler gånger.

Är jag ute och går med någon så måste vi gå på samma sida av exempelvis en lyktstolpe eller brunn. Går vi fel så måste jag gå tillbaka och gå rätt.

Om det är sprickor i marken så måste jag ta ex antal steg (jämnt) innan sprickan/mellan sprickorna och missar jag ett steg så måste jag gå tillbaka. Pinsamt när man är med vänner som inte vet om detta liksom..

just nu är en lugnare period, men det kommer och går som sagt. Blir aldrig av med det helt och har försökt utmana och göra tvärtemot/låta bli men det är svårt. Lyckas ibland men sällan. Speciellt när jag har en svår period. Lättare när tvången naturligt är lugnare.

Vet inte om detta är till hjälp men förhoppningsvis! har en del andra tvång men lite kommer också slumpmässigt, att det bara ploppar upp att nej, nu måste du göra si och så. Från ingenstans.

Är ganska ensam annars. Inget jobb eller så. Ska plugga snart dock. Har inte så mycket vänner heller, inga jag umgås med direkt. Nyligen brutit med min partner som var typ den enda jag hade. Så min tillvaro bidrar nog negativt skulle jag tro.

Ett av problemen tror jag är att du är ensam och inte har det så socialt just nu. För det kan förvärra tvånget. När jag tex blivit arbetslös en period eller så då blir mitt tvång så mycket värre. Jag mår mycket bättre när jag är social och när hjärnan får jobba med mycket annat. Så att plugga tror jag är jättebra. Du borde även försöka hitta på annat kanske börja med någon hobby eller något där du kommer ut bland folk. Kan iofs vara svårt nu med covid då mycket är inställt. Något annat du kan göra för att komma ut bland folk och prata om dina problem det är att kolla om du har någon lokalförening i närheten av där du bor. Det finns lite överallt. I Stockholm tex finns det en lokalförening som brukar hitta på en massa. Då får du komma ut och samtidigt prata av dig. Du kan gå in på https://ocdforbundet.se/ där kan du få kontaktuppgifter till närmsta stödgrupp. Där finns även en självhjälpsmanual för hur man kan arbeta med tvånget. Du kan även hitta ocd grupper på tex facebook där kan du få massa råd av andra med ocd och få stöd. 

När det gäller dina tvång så gäller det att försöka stå emot. Tex när det gäller sprickorna. Då ska du försöka att göra det som känns fel. Sen gäller det att du försöker att vänta tills obehaget går ner. Då ska du försöka göra annat och glömma det. Ju mer du står emot ju mer kommer din hjärna att lära sig.

Det är dock inte lätt. Jag har själv väldigt svår ocd och jobbar hela tiden med det. Men jag tror att du kan bli bra bara du kämpar och tar hjälp. Kontakta även psyk för dom kan hjälpa dig med medicin så att det går lättare och du borde kunna få kbt.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2020-07-15 17:10:17 följande:

Ett knep som funkar för mig är att bli nyfiken på den jobbiga känslan som blir om du inte gör tvånget. Med andra ord lär dig tycka om den känslan. Utforska den, bli nyfiken på vad som händer om du får den känslan i först 10 min sen 1 timme osv. Vi vet ju båda att det bara är en känsla så varför ha bråttom o göra tvånget. Utforska känslan en tid först. Utöka den tiden till nästa gång osv.
Svar på tråden Bli av med tvångstankar / handlingar utan kbt?